Jag stack iväg till en lokal verkstad och tog ett par bilder på en kolv som har gått ca 30 timmar. Skörten på avgassidan har brutits loss, och tre stora sprickor finns även på insugssidan (sprickorna syns inte så tydligt på bilderna). En sprucken kolv kan lätt kosta 4-5000kr extra p.g.a. skadad cylinder, topplock och skuren vev när bitarna börjar slå sönder allt i sin väg. I det fallet skulle man ha kunnat köpa sisådär fyra nya kolvar istället för att reparera delar som blivit förstörda när man kör för länge med en kolv.
När jag nämnde att någon hade kört 100 timmar utan kolvbyte i en cross så tyckte killen på verkstaden att jag skulle hälsa att det kan bara bero på skit bakom styret, gasar man vettigt så finns det inte skuggan av en chans att det håller så länge...

Det har varit sprickor i kolvarna som han bytte i sonens honda 250 cross efter 20 timmars tävlande, och det har alltså varit skrämmande nära totalras.