2-Takts olja, skillnaden mellan dyr & billig olja?

NSR_Martin skrev:
Kanske det är, vet inte....

Men vad säger ni, vilken olja ska man ha?

Dyr olja behöver inte betyda att den är så himla bra. Jag har kört Statoils "racing way" kostar 170kr/l Jag hade skitmycket sot på mina kolvar när jag bytte i år.
Så den kan du iaf hoppa över.

/J

Tack för hjälpen alla, men det känns inte som vi rätt ut allt iaf...

Om man kör på dålig olja, är det att den stotar igen i avgassystemet då, är det det som händer? Eller skär den lättare?

Vilken olja är det biltema säljer? länk?
Vilken tror ni är bäst, Castrol Super TT eller biltemas?

Axxexs skrev:
Glöm inte heller att om du öppnat en sån flaska (A747) måste du använda den innom en månad oxå! Inte bara att det som är blandat med bensinen måste användas innom 24 timmar!

Nja, så nojjig behöver man inte vara.. Kör a747, och har kört soppa som vart blandad 2 veckor innan med 747, utan minsta problem.
Dock får ju inte 747 förvaras under nollgradigt, och visst försämras egenskaperna. Men man behöver inte hälla ut soppan dagen efter..

Blir fortfarande knappt klokare på det här, är det rätt att det som händer är att avgasröreet sotar igen?`

-vilken olja ska jag köra på? :gnissla

NSR_Martin skrev:
Tack för hjälpen alla, men det känns inte som vi rätt ut allt iaf...

Om man kör på dålig olja, är det att den stotar igen i avgassystemet då, är det det som händer? Eller skär den lättare?

Vilken olja är det biltema säljer? länk?
Vilken tror ni är bäst, Castrol Super TT eller biltemas?
Castrol TTS är inte bra om du har magnesiumförgasarare blir belägningar. Av egen erfarenhet säger jag agip's tvåtakts olja är bra har kört på den de senaste åren och aldrig haft sot nånstans

NSR_Martin skrev:
Blir fortfarande knappt klokare på det här...

Jo, tyvärr är det så ibland. Vissa saker vill man väldigt gärna ha svar på, speciellt de saker som inte går att få ett svar på. Hur många droppar vatten finns det i ett hav? Hur stort är universum? Varför är mammas köttbullar alltid godast? Hur bra är Biltemas tvåtaktsolja?

Var går gränsen mellan en bra och en dålig tvåtaktsolja? Var är det som gör en bra tvåtaktsolja bra och vad är det som gör en dålig tvåtaktsolja dålig? Vad händer om man kör med en dålig tvåtaktsolja? Frågorna är många och svaren är få. Du får helt enkelt acceptera och börja vänja dig vid tanken att du aldrig kommer att få något svar på din fråga eftersom ingen med säkerhet vet. Vi kan alla sitta här och komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar utan att du blir gladare för det. Du får skaffa dig en egen uppfattning om vilken tvåtaktsolja som är bra och vilken som är dålig.

Teddy skrev:
Jo, tyvärr är det så ibland. Vissa saker vill man väldigt gärna ha svar på, speciellt de saker som inte går att få ett svar på. Hur många droppar vatten finns det i ett hav? Hur stort är universum? Varför är mammas köttbullar alltid godast? Hur bra är Biltemas tvåtaktsolja?

Var går gränsen mellan en bra och en dålig tvåtaktsolja? Var är det som gör en bra tvåtaktsolja bra och vad är det som gör en dålig tvåtaktsolja dålig? Vad händer om man kör med en dålig tvåtaktsolja? Frågorna är många och svaren är få. Du får helt enkelt acceptera och börja vänja dig vid tanken att du aldrig kommer att få något svar på din fråga eftersom ingen med säkerhet vet. Vi kan alla sitta här och komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar utan att du blir gladare för det. Du får skaffa dig en egen uppfattning om vilken tvåtaktsolja som är bra och vilken som är dålig.
Det är väll som du säger tyvärr...

Får köpa den dyrast så länge jag har råd :gnissla Sen blir det budgetvarianten, hehe...

För att vara petig så är Castrol Super TT en mineralolja.

Angående vilken olja som är bäst så kommer den frågan inte gå besvara medans det tillverkas mer än en olja... Jag kör Castrol TTS i gatmotorer och A747 (eller R40 när det gäller budgethoj och mager plånbok) i "tävlings"motorer. Har mycket goda erfarenheter av de oljorna, så så länge de "räcker till" kommer jag fortsätta använda dom. Onödigt att experimentera med andra oljor när jag vet att dessa duger fint för mina behov.

Blir TTS så länge plånboken ser glad ut o hostar upp pengar så det räcker... Sen får jag se hur jag gör...

Själv kör jag med Castrol TTS i min blårökare av den anledningen att jag inte vill spara in några hundralappar och istället åka på ett motorras á 10000.
Brorsan körde Biltemas när han hade moppe och mina erfarenheter av den är att den luktar pyton.
Personligen tror jag inte att det spelar någon roll om du kör på Castrol TT eller TTS så därför är det mest en ekonomisk fråga.

Finns det någon två-takts olja som inte luktar?

Som fd moppefucko kan jag väl säga som så att jag gick över till TTS från Super TT. Min DT50 gick lite fett och istället för att justera oljepumpen (sotade igen fort med Super TT) och riskera att skruva åt fel håll så att säga så bytte jag till helsyntet. Nu kanske inte en hoj som går lite fett sotar igen på samma sätt eftersom den antagligen "ventilerar" lite bättre :-)

Fördelar:

#Sotade inte igen
#Varvade en aning mera, hastighetsmätaren visade 2km/h mera (viktigt på en moppe - många procent av toppfarten) :-)
#Luktade racing :-)
#Ingen blårök

Nackdelar:

#Dyrt

NSR_Martin skrev:
( va fick du en halv lite milen från??)
Jag antog att en 125:a drog så lite, men jag hade visst fel. (har aldrig haft någon)
NSR_Martin skrev:
Säg att man kör 1500 mil i sommar, det är typ 30 lite olja, kör man med TTS blir det 4500 kr ungefär, kör man med super TT så blir det 2500 kr.... 2000 krs skillnad...

Eller räknade jag fel nånstan?

120 * 15 = 1800kr det är väl ungefär 2000kr skillnad.

Carbon skrev:
...Brorsan körde Biltemas när han hade moppe och mina erfarenheter av den är att den luktar pyton...
Här har du svaret på din fråga, NSR_Martin, eller rättare sagt ett så gott svar du kan få.

NSR_Martin skrev:
Det är väll som du säger tyvärr...

Får köpa den dyrast så länge jag har råd :gnissla Sen blir det budgetvarianten, hehe...

kör på delsyntet i nsr:en(ca 80kr) , dumt att köpa helsyntet(95-200kr), skär den så är det oftast fel bränsleblandning som är boven.

Carbon skrev:
Brorsan körde Biltemas när han hade moppe och mina erfarenheter av den är att den luktar pyton.

Finns det någon två-takts olja som inte luktar?

dom säljer en olja på granngården som luktar jordgubbe :) den luktar gott !

Vsundelin skrev:
dom säljer en olja på granngården som luktar jordgubbe :) den luktar gott !

Jag körde ett tag med Motuls värsta olja som man var tvungen att blanda i tanken. Den luktade jordgubb och gjorde att man nästa fick lust att ta sig en hutt. :D

jag kan rekommendera dig att köra på biltemas 2-takts olja. anledningen är denna.
jag har läst på en massa forum att man i crossar kan köra ungefär 20-40 timmar på en kolv innan man måste byta. dom som gör så kör bara på svindyra oljor och skrattar åt mig och mina kompisar när vi kör biltema.
jag och två av mina kompisar kör alla gamla yamaha yz crossar.
alla vi är uppe i mer än 100 timmar på samma kolv nu och vi har kört 2% oljeblandning i bensinen på biltemas absolut billigaste 2-taktsolja. ingen av våra crossar har tappat nån effekt överhuvudtaget. känns som att man lätt kan lägga 100 timmar till på samma kolv. oljan kostar 35 kr litern och är BÄST :tummenupp

här är en länk till den oljan
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1360&iItemId=19739

såg att dom hade höjt priset till groteska 39,90kr!!! :rolleyes:

Last edited:
Svårt att veta vad som är bästa oljan…

Vad som är lättare att veta är hur mycket olja ni kör på!?

I instruktionsboken till min KTM står det 1.7% till 2.5%. Men skall man köra fett när man kör mesigt eller är det magert som gäller för mesig körning?. (Som ni förstår kör jag rätt mesigt…)

Jag kör på 2% och någon syntet olja, men det sotar igen stiftet för mig… (ja, man kan gasa mer så löser det sig, jag vet…) vågar jag gå ner och köra 1.7%??!?!?

Sotar? Avgasport efter c:a 8 timmar körning med 4% TTS, kanske inte mesig körning dock.

triple skrev:
Svårt att veta vad som är bästa oljan…

Vad som är lättare att veta är hur mycket olja ni kör på!?

I instruktionsboken till min KTM står det 1.7% till 2.5%. Men skall man köra fett när man kör mesigt eller är det magert som gäller för mesig körning?. (Som ni förstår kör jag rätt mesigt…)

Jag kör på 2% och någon syntet olja, men det sotar igen stiftet för mig… (ja, man kan gasa mer så löser det sig, jag vet…) vågar jag gå ner och köra 1.7%??!?!?

Bifogat

• Port1.JPG
    Port1.JPG
    32.1 KB · Visningar: 266
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden