Det test FZ1 refererar till handlar mest om om "deposit control" och är ju egentligen bara en, i mitt tycke mindre viktig, del i hur bra en olja är. En olja ska ju primärt smörja så bra som möjligt. Lite skit kan man ju alltid rensa om det blir för mycket? För en touringmaskin är det viktigt, men ur mitt (rejsiga) perspektiv är det i alla fall nästan oviktigt. Jag pratade med en herre från en större additivtillverkare (Ethyl) och han menade att sot i sig inte tycks inverka särskilt negativt på nötningen.
Jag tror kanske bmwjohan ska ta och öppna upp sin cylinder och kolla kolven? 100h på mindre 2-t cross som man hela tiden limmar gasen på är nog i riskzonen... Inte för att kolven eller ringarna är utnötta utan av det enkla skälet att de spricker i kjolen pga slap. Det vanliga är: går kanon, går kanon, går kanon, pang! Polaren bytte sin kolv (RM250) i näst sista kolvslaget. Den hade ett spindelnät av sprickor och satt nog mest ihop av vilja... Borde vara liknande på 2-t gaträsers?
Jag tror kanske bmwjohan ska ta och öppna upp sin cylinder och kolla kolven? 100h på mindre 2-t cross som man hela tiden limmar gasen på är nog i riskzonen... Inte för att kolven eller ringarna är utnötta utan av det enkla skälet att de spricker i kjolen pga slap. Det vanliga är: går kanon, går kanon, går kanon, pang! Polaren bytte sin kolv (RM250) i näst sista kolvslaget. Den hade ett spindelnät av sprickor och satt nog mest ihop av vilja... Borde vara liknande på 2-t gaträsers?