2-Takts olja, skillnaden mellan dyr & billig olja?

Det test FZ1 refererar till handlar mest om om "deposit control" och är ju egentligen bara en, i mitt tycke mindre viktig, del i hur bra en olja är. En olja ska ju primärt smörja så bra som möjligt. Lite skit kan man ju alltid rensa om det blir för mycket? För en touringmaskin är det viktigt, men ur mitt (rejsiga) perspektiv är det i alla fall nästan oviktigt. Jag pratade med en herre från en större additivtillverkare (Ethyl) och han menade att sot i sig inte tycks inverka särskilt negativt på nötningen.

Jag tror kanske bmwjohan ska ta och öppna upp sin cylinder och kolla kolven? 100h på mindre 2-t cross som man hela tiden limmar gasen på är nog i riskzonen... Inte för att kolven eller ringarna är utnötta utan av det enkla skälet att de spricker i kjolen pga slap. Det vanliga är: går kanon, går kanon, går kanon, pang! Polaren bytte sin kolv (RM250) i näst sista kolvslaget. Den hade ett spindelnät av sprickor och satt nog mest ihop av vilja... Borde vara liknande på 2-t gaträsers?

Hör av till Ludde på www adressen nedanför. Han har visst oljan till nån speedway hoj. Han en nisse på oljor och råd får ni nog grattis.

Micke_Lindstrom skrev:
Jag körde bara med biltemaolja när jag körde RD350, det var inga problem.
Jag skulle tro att det är i princip samma olja som konkurrenterna säljer dyrare.

KAnske nån som som sagt det redan orkar inte läsa allt men.. KÖR FÖR HELVETE INTE MED BILTEMA OLJA!!! Polaren körde lite med d i sin kx den skar direkt. det är nån mineral som saknas i den oljan

bmwjohan skrev:
jag kan rekommendera dig att köra på biltemas 2-takts olja.

Hahah det kanske vore en sticky: "BMXJohan rekommenderar.." :kocko

Du kan ju inte på allvar påstå att en gammal 250 inte tappat effekt på 100h på samma kolv. Om den nu gått så mycket så byt innan skiten spricker och du kommer märka att hojen går grymt mycket bättre.
Undrar hur bra en kolv med enkelring tätar efter så mycket gång :va

Om man har problem att stiftet sotar igen trots hyfsad kvalitetsolja och lagom blandning så testa att gå ner ngt steg i värmetal på stiftet

CR500:an går på 3-4% blandning, märker just ingen skillnad i sot mellan biltemas och dyrare oljor

Dnisse skrev:
KAnske nån som som sagt det redan orkar inte läsa allt men.. KÖR FÖR HELVETE INTE MED BILTEMA OLJA!!! Polaren körde lite med d i sin kx den skar direkt. det är nån mineral som saknas i den oljan

LOL... Med det statistiska urvalet kan det ju knappast berott på något annat, eller hur? :-)

Per skrev:

Du kan ju inte på allvar påstå att en gammal 250 inte tappat effekt på 100h på samma kolv. Om den nu gått så mycket så byt innan skiten spricker och du kommer märka att hojen går grymt mycket bättre.

ja den kan säkert ha tappat effekt. men den har inte tappat så mycket så att man märker någonting och då funkar det ju. jag kommer plocka isär när jag märker att jag börjar få sämre komp. då kanske det är dags att byta kolvring eller att renovera lite. tills dess så siktar jag på att straffa hojen 100 timmar till på biltemas underbara olja.

hojen kan inte gå grymt mycket bättre än den gör nu får då skulle den gå så bra att det är ett skämt.

Last edited:
ett bra tips till alla som vill ha billiga helsyntets oljor: leta upp nån snubbe som smörjer lastbilar eller liknande, finns säkert i de flesta städer ute i industriområdena.
fråga om han kan ta hem en låda olja, oftast 12 st literflaskor.

tex, statoils helsyntet 2-t 65:- litern
shells helsyntet motorolja 70:- litern
shell oljan vet jag kostade 155:- på macken då...

ingen svar på vad tråden handlar om bara ett litet tips.

bmwjohan skrev:
hojen kan inte gå grymt mycket bättre än den gör nu får då skulle den gå så bra att det är ett skämt.

SPAM!
prova en -02 ktm 250 så får du se på skämt :D

rejser skrev:
ett bra tips till alla som vill ha billiga helsyntets oljor: leta upp nån snubbe som smörjer lastbilar eller liknande, finns säkert i de flesta städer ute i industriområdena.
fråga om han kan ta hem en låda olja, oftast 12 st literflaskor.

tex, statoils helsyntet 2-t 65:- litern
shells helsyntet motorolja 70:- litern
shell oljan vet jag kostade 155:- på macken då...

ingen svar på vad tråden handlar om bara ett litet tips.

Hur menar du "smörjer lastbilar" ? :) Hur letar man upp en sån?

Lastbilar har en massa grejer som måste smörjas ibland, fjädring, bromsklockor, lastväxlare, vändskivor och sådant.
Kolla med din lokala lastbilsverkstad.

bmwjohan skrev:
ja den kan säkert ha tappat effekt. men den har inte tappat så mycket så att man märker någonting och då funkar det ju. jag kommer plocka isär när jag märker att jag börjar få sämre komp. då kanske det är dags att byta kolvring eller att renovera lite. tills dess så siktar jag på att straffa hojen 100 timmar till på biltemas underbara olja.

Okej, det är din huvudvärk... Men kan du vara snäll och tala om för oss när den rasar, så vi kan få säga "vad var det vi sa"? För att en effektförändring ska märkas utan tidtagarur eller bromsbänk så är det minst 10% som gäller, jag tror du skulle bli förvånad om du bytte kolv nu. Kan bara tänka mig hur stort kolvspel du har...

cRoC skrev:
Hur menar du "smörjer lastbilar" ? :) Hur letar man upp en sån?

ja typ en sån filur som står nere i en smörjgrop och byter olja hela dagarna :)

leta runt lite i industriområdena finns säkert nånstans.

rejser skrev:
SPAM!
prova en -02 ktm 250 så får du se på skämt :D

Då spamar väl jag lite också.
Jag ägde en honda cr 500 för ett tag sedan. när jag köpte den hade den precis blivit renoverad i motorn. dom hade borrat upp den och den hade bara gått två timmar sens renoveringen. den hade även en trimkrök och ett effektsystem. kompen i den var så grotesk att man knappt klarade att kicka igång den. fy fan va bra den gick. den hojen var ett skämt.

Last edited:
Flummo skrev:
Okej, det är din huvudvärk... Men kan du vara snäll och tala om för oss när den rasar, så vi kan få säga "vad var det vi sa"? För att en effektförändring ska märkas utan tidtagarur eller bromsbänk så är det minst 10% som gäller, jag tror du skulle bli förvånad om du bytte kolv nu. Kan bara tänka mig hur stort kolvspel du har...

det kan säkert hända att jag blir förvånad över hur bra den kommer att gå när man byter kolv. men jag ser det så här. jag har läst och hört att man kan köra på samma kolv tills man känner att den blir slö. då är det dags att ta isär den och kolla. jag har kört en annan gammal yz en gång och den var så slö att den knappt spann på grus på ettan och den hade ändå inte skurit. då känns det som att det borde vara lungt med våra hojar. det är alltså inte bara min yz som har gått 100 timmar på samma kolv utan det är tre yz som har gått över 100 timmar på samma kolvar.

jag jagar ju inte hundradelar runt någon crossbana utan jag är bara ute med mina kompisar och sladdar på grusvägar och kör på bakhjulet. som det är nu så spinner min och mina två kompisars 250 på alla växlar på grus och det är inga problem att få upp dom på i alla fall fyran på bara gas på bakhjulet så då duger det bra åt mig.

men nu får ni som vet säga till mig vad som gäller. är det som så att den blir rätt rejält slö när kolvringarna och kolven blir så slitna att det blir läckage mellan kolv och cylinder så att man märker det i tid och kan ta isär och laga. eller kan den bara skära helt plötsligt fastän att den har bra komp och går som en raket?

Helt plötsligt! Ja, kolven blir utmattad och spricker till slut. Efter 100 timmar så går den sämre, så ÄR det. Stoppa du i en ny kolv innan det blir general ras. Du kommer definitivt att märka en effekt ökning
bmwjohan skrev:
men nu får ni som vet säga till mig vad som gäller. är det som så att den blir rätt rejält slö när kolvringarna och kolven blir så slitna att det blir läckage mellan kolv och cylinder så att man märker det i tid och kan ta isär och laga. eller kan den bara skära helt plötsligt fastän att den har bra komp och går som en raket?

Per skrev:

det är faktiskt dubbla kolvringar i dom gamla yz hojarna.

Sprickbildning kan ske långt tidigare än du tappar komp. Vad som händer är oftast att skörten på kolven går av och smular sönder i vevhuset vilket normalt betyder repad cylinder och knastrande vevlager :arsele

Jag har själv sett det hända på CR 250 och den gossen tänkte väl ungefär som dej.

bmwjohan skrev:
det kan säkert hända att jag blir förvånad över hur bra den kommer att gå när man byter kolv. men jag ser det så här. jag har läst och hört att man kan köra på samma kolv tills man känner att den blir slö. då är det dags att ta isär den och kolla. jag har kört en annan gammal yz en gång och den var så slö att den knappt spann på grus på ettan och den hade ändå inte skurit. då känns det som att det borde vara lungt med våra hojar. det är alltså inte bara min yz som har gått 100 timmar på samma kolv utan det är tre yz som har gått över 100 timmar på samma kolvar.

jag jagar ju inte hundradelar runt någon crossbana utan jag är bara ute med mina kompisar och sladdar på grusvägar och kör på bakhjulet. som det är nu så spinner min och mina två kompisars 250 på alla växlar på grus och det är inga problem att få upp dom på i alla fall fyran på bara gas på bakhjulet så då duger det bra åt mig.

farmerlip skrev:
Helt plötsligt! Ja, kolven blir utmattad och spricker till slut. Efter 100 timmar så går den sämre, så ÄR det. Stoppa du i en ny kolv innan det blir general ras. Du kommer definitivt att märka en effekt ökning

jag hade hört att kolvringar så gott som alltid blir dåliga före kolven så att det då börja läcka och hojen blir slö.

jag får väl ta och riva isär min och kolla lite vid tillfälle då.

men, vi får ju inte glömma vad tråden handlade om från början. alla dessa tre yz har trots allt gått väldigt långt på samma kolv och alla har gått på biltemas billigaste olja så då måste denna olja va helt ok tycker jag.

bmwjohan skrev:
jag hade hört att kolvringar så gott som alltid blir dåliga före kolven så att det då börja läcka och hojen blir slö.

jag får väl ta och riva isär min och kolla lite vid tillfälle då.

men, vi får ju inte glömma vad tråden handlade om från början. alla dessa tre yz har trots allt gått väldigt långt på samma kolv och alla har gått på biltemas billigaste olja så då måste denna olja va helt ok tycker jag.

Varför tror du man byter kolv öht? Varför tror du det finns rekommendationer om när en kolv ska bytas? 100 timmar på en cross ÄR jävligt mycket, jag körde aldrig någon över 30. På TZ:n kör man väl mellan 5 och 7 timmar....

Chris Ash skrev:
...På TZ:n kör man väl mellan 5 och 7 timmar....

Det kan man tycka är jäklarns kort tid men betänk att isracinghojar mfl måste byta kolv inom 0,75h annars är det stor risk att General R. As kommer och knackar på

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT