2-Takts olja, skillnaden mellan dyr & billig olja?

Dnisse skrev:
KAnske nån som som sagt det redan orkar inte läsa allt men.. KÖR FÖR HELVETE INTE MED BILTEMA OLJA!!! Polaren körde lite med d i sin kx den skar direkt. det är nån mineral som saknas i den oljan

Hmm, jag säger inte att Biltemas olja är bra, för jag har inte testat den, men hur vet du att det var oljans fel och varför drar du slutsatsen att det saknas något i den?

Chris Ash skrev:
Varför tror du man byter kolv öht? Varför tror du det finns rekommendationer om när en kolv ska bytas? 100 timmar på en cross ÄR jävligt mycket, jag körde aldrig någon över 30. På TZ:n kör man väl mellan 5 och 7 timmar....

jag kanske skulle byta kolv oftare om jag tävlade, men som det är nu så blir det ju billigare att köra på samma kolv tills motorn skär jämfört att byta kolv var 30'e timme.

bmwjohan skrev:
jag kanske skulle byta kolv oftare om jag tävlade, men som det är nu så blir det ju billigare att köra på samma kolv tills motorn skär jämfört att byta kolv var 30'e timme.

Aha, jo, det är skitbilligt att renovera vevar eller köpa ny vev och nikasila om cylindrar efter rejäla kolvras..

oFFkeFF skrev:
Aha, jo, det är skitbilligt att renovera vevar eller köpa ny vev och nikasila om cylindrar efter rejäla kolvras..

fan nu börjar jag bli orolig när varenda snubbe hoppar på mig om det här. kanske borde plocka isär och ta en titt. jag kan ju i alla fall plocka bort kröken och ta en titt in i hålet för att se ifall jag ser något

bmwjohan skrev:
fan nu börjar jag bli orolig när varenda snubbe hoppar på mig om det här. kanske borde plocka isär och ta en titt. jag kan ju i alla fall plocka bort kröken och ta en titt in i hålet för att se ifall jag ser något

Det "roliga" är att kolvar kan se hur hela och fina ut som helst.. Sen smäller dom..
Alltså, ok, på en cross behöver man inte slaviskt följa servicegränserna om man inte bryr sig så mycket om effekten, men att köra kolvarna flera år för länge är inte att rekommendera, det blir dyrare i längden, men vad kostar en ny kolv och en ny ring? 1500?

Jag stack iväg till en lokal verkstad och tog ett par bilder på en kolv som har gått ca 30 timmar. Skörten på avgassidan har brutits loss, och tre stora sprickor finns även på insugssidan (sprickorna syns inte så tydligt på bilderna). En sprucken kolv kan lätt kosta 4-5000kr extra p.g.a. skadad cylinder, topplock och skuren vev när bitarna börjar slå sönder allt i sin väg. I det fallet skulle man ha kunnat köpa sisådär fyra nya kolvar istället för att reparera delar som blivit förstörda när man kör för länge med en kolv.

När jag nämnde att någon hade kört 100 timmar utan kolvbyte i en cross så tyckte killen på verkstaden att jag skulle hälsa att det kan bara bero på skit bakom styret, gasar man vettigt så finns det inte skuggan av en chans att det håller så länge... :rolleyes: Det har varit sprickor i kolvarna som han bytte i sonens honda 250 cross efter 20 timmars tävlande, och det har alltså varit skrämmande nära totalras.

Image01.jpg

Image02.jpg

oFFkeFF skrev:
Det "roliga" är att kolvar kan se hur hela och fina ut som helst.. Sen smäller dom..
Alltså, ok, på en cross behöver man inte slaviskt följa servicegränserna om man inte bryr sig så mycket om effekten, men att köra kolvarna flera år för länge är inte att rekommendera, det blir dyrare i längden, men vad kostar en ny kolv och en ny ring? 1500?

vad kan man säga att servicegränsen är då? ifall man kör som jag gör. jag kör aldrig på bana utan jag köra bara på grusvägar och sladdar i skogen och kör på bakhjulet.

Flummo skrev:
Jag stack iväg till en lokal verkstad och tog ett par bilder på en kolv som har gått ca 30 timmar. Skörten på avgassidan har brutits loss, och tre stora sprickor finns även på insugssidan (sprickorna syns inte så tydligt på bilderna). En sprucken kolv kan lätt kosta 4-5000kr extra p.g.a. skadad cylinder, topplock och skuren vev när bitarna börjar slå sönder allt i sin väg. I det fallet skulle man ha kunnat köpa sisådär fyra nya kolvar istället för att reparera delar som blivit förstörda när man kör för länge med en kolv.

När jag nämnde att någon hade kört 100 timmar utan kolvbyte i en cross så tyckte killen på verkstaden att jag skulle hälsa att det kan bara bero på skit bakom styret, gasar man vettigt så finns det inte skuggan av en chans att det håller så länge... :rolleyes: Det har varit sprickor i kolvarna som han bytte i sonens honda 250 cross efter 20 timmars tävlande, och det har alltså varit skrämmande nära totalras.

jag gasar nog inte så mycket om man jämför med killar som kör bana. om man kör på bana så drar man väll så gott som full hela tiden. jag kör långt ifrån fullt hela tiden. jag buskör ju bara med min cross. om vi säger att en kille som bara kör på bana håller fullgas 90% av tiden så kanske jag håller fullgas 20% av tiden. då borde väl min kolv kanske hålla 4-5 gånger längre.

hur kommer det sig att kolvarna håller så jävla dåligt? är det av samma anledning som det mesta med crossar, dvs att man gör allt så lätt som möjligt och då får göra avslag på kvalitén?

jag tror att det sitter smidda kolvar i alla våra crossar. dom ska väl hålla lite bättre.

Cylindrar med stora portar, kolvar som måste vara lätta och höga varvtal är ingen kombination som ger lång livslängd. En tunn kolvring klarar höga varvtal eftersom den är lätt, men nöts ut mycket snabbare än en kolvring med mer yta mot cylinderväggen. Angående livslängden så skulle jag bli lite smått nervös när kolven i en 250 cross passerar 30 timmars lugn körning eller 20 timmar hård körning. Kolven på mina bilder är av märket ProX och kommer från en lekhoj...

så som det låter på er så får man känslan av att en kolv inte kan gå längre än max 50 timmar på ett ungefär. känns lite skumt att vi har tre kolvar som gått över 100 då. på enduromx är det samma sak. alla där säger att man inte kan köra längre än runt 30 timmar på en kolv sen går dom sönder.
det måste vara något speciellt med dom gamla yz crossarna som gör att kolvarna håller så mycket längre i dom.

Per skrev:
Det kan man tycka är jäklarns kort tid men betänk att isracinghojar mfl måste byta kolv inom 0,75h annars är det stor risk att General R. As kommer och knackar på

Det är inte så kort tid som det låter, 60-70 mil nånting, vilket blir tre kolvar per säsong ungefär.

Ta de tre crossarna, sätt dom i händerna på en ordentlig crossförare och låt honom piska dom runt en crossbana så snabbt han kan. Klarar någon av crossarna mer än 30 minuter innan ras så kan man nog se det som mer tur än något annat.

Flummo skrev:
Ta de tre crossarna, sätt dom i händerna på en ordentlig crossförare och låt honom piska dom runt en crossbana så snabbt han kan. Klarar någon av crossarna mer än 30 minuter innan ras så kan man nog se det som mer tur än något annat.

jo då går dom säkert sönder. men jag kör ju inte på det sättet.
jag var inne och hos en mc-reparatör och berättade om min cross och sa precis hur jag kör och sa att crossen går bra. jag precis det jag skrivit här. han rekommenderade mig att bara fortsätta köra. det är ingen fara sa han.
men jag kommer i alla fall att plocka isär det för att kolla så fort jag får tid.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti