2 takt och expansionskammare?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
CG Pettersson
Jag undrar om vi har någon med god kunskap om expansionskammare? Jag har en plan på att bygga om en 2 taktshoj typ Kawasaki 750 eller 500 till nått kul och då tänker jag att jag ska bygga eller låta bygg några häftiga expansionskammare bl,a.

Finns det lite länkar så blir jag tacksam..
 
Med det här programmet kan du räkna fram pipor och det är gratis.

Detta har jag inte använt själv ännu men tror du ska kunna göra beredningar av vinklade konor med det.

Vill du porta och greja så kan denna vara till lite hjälp vad gäller durationer osv.

Sen finns det lite intressanta böcker som t.ex. Gordon Jennings - Two stroke tuners handbook.
 
Efter att ha trimmat 2T i 30 år så vill jag nog rekommendera att ta kontakt med någon som kan, det är ytterst små marginaler från succé o fullständigt fiasko, har man då en trepip så är det 3 pajade cylindrar, osv osv.

I Sverige finns ingen som kan mera om trepip än Ebbe på Ebos så även om han säger att ditt trim med delar kostar 40,000-60,000 tusen är detta ändå en garanti på effekt och att motorn verkligen håller o fungerar som det skall.

Ett tvärnyp eller vevaxel ras på höga rpm är ytterst kostsamt om det beror på okunskap. Jag kan en del men lär mej fortfarande saker konstant.

Nej jag trimmar inte luftkyld kawasaki.
 
Mitt tips är att börja med något billigare och "lek för att lära" med. Det finns snart inga billiga tvåtaktare kvar iofs, förutom moppar. Men hellre rasa en RD350 än en H2!
Two Stroke Performance Tuning av A Graham Bell var det som gällde när jag höll på och experimenterade på 90-talet, så det kan vara en bra utgångspunkt om man vill läsa lite teori och hitta formler.
 
Efter att ha trimmat 2T i 30 år så vill jag nog rekommendera att ta kontakt med någon som kan, det är ytterst små marginaler från succé o fullständigt fiasko, har man då en trepip så är det 3 pajade cylindrar, osv osv.

I Sverige finns ingen som kan mera om trepip än Ebbe på Ebos så även om han säger att ditt trim med delar kostar 40,000-60,000 tusen är detta ändå en garanti på effekt och att motorn verkligen håller o fungerar som det skall.

Ett tvärnyp eller vevaxel ras på höga rpm är ytterst kostsamt om det beror på okunskap. Jag kan en del men lär mej fortfarande saker konstant.

Nej jag trimmar inte luftkyld kawasaki.
Jo tanken är att ta hjälp med t,ex avgaset, jag vill ju ha det snyggt och rätt, just nu är jag i stadiet att klura ur vad jag ska satsa på. Avgaset betyder mycket på en hoj, en snygg expantionskammare ser seriöst ut.

Tack för tipsen.
 
Finns de inga färdiga pipor till dem som är utprovade under många år?
Om inte Ebos kan ge tips på pipor så skulle jag kontakta YB Engineering för de är grymma på att skräddarsy pipor till snöskoter med reedinsug ivf. Tyvärr har de lagt ner firman men fråga ändå om de kan bygga pipor eller har tips på andra firmor.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top