2 takt och expansionskammare?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag undrar om vi har någon med god kunskap om expansionskammare? Jag har en plan på att bygga om en 2 taktshoj typ Kawasaki 750 eller 500 till nått kul och då tänker jag att jag ska bygga eller låta bygg några häftiga expansionskammare bl,a.

Finns det lite länkar så blir jag tacksam..
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Med det här programmet kan du räkna fram pipor och det är gratis.

Detta har jag inte använt själv ännu men tror du ska kunna göra beredningar av vinklade konor med det.

Vill du porta och greja så kan denna vara till lite hjälp vad gäller durationer osv.

Sen finns det lite intressanta böcker som t.ex. Gordon Jennings - Two stroke tuners handbook.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter att ha trimmat 2T i 30 år så vill jag nog rekommendera att ta kontakt med någon som kan, det är ytterst små marginaler från succé o fullständigt fiasko, har man då en trepip så är det 3 pajade cylindrar, osv osv.

I Sverige finns ingen som kan mera om trepip än Ebbe på Ebos så även om han säger att ditt trim med delar kostar 40,000-60,000 tusen är detta ändå en garanti på effekt och att motorn verkligen håller o fungerar som det skall.

Ett tvärnyp eller vevaxel ras på höga rpm är ytterst kostsamt om det beror på okunskap. Jag kan en del men lär mej fortfarande saker konstant.

Nej jag trimmar inte luftkyld kawasaki.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mitt tips är att börja med något billigare och "lek för att lära" med. Det finns snart inga billiga tvåtaktare kvar iofs, förutom moppar. Men hellre rasa en RD350 än en H2!
Two Stroke Performance Tuning av A Graham Bell var det som gällde när jag höll på och experimenterade på 90-talet, så det kan vara en bra utgångspunkt om man vill läsa lite teori och hitta formler.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Efter att ha trimmat 2T i 30 år så vill jag nog rekommendera att ta kontakt med någon som kan, det är ytterst små marginaler från succé o fullständigt fiasko, har man då en trepip så är det 3 pajade cylindrar, osv osv.

I Sverige finns ingen som kan mera om trepip än Ebbe på Ebos så även om han säger att ditt trim med delar kostar 40,000-60,000 tusen är detta ändå en garanti på effekt och att motorn verkligen håller o fungerar som det skall.

Ett tvärnyp eller vevaxel ras på höga rpm är ytterst kostsamt om det beror på okunskap. Jag kan en del men lär mej fortfarande saker konstant.

Nej jag trimmar inte luftkyld kawasaki.
Jo tanken är att ta hjälp med t,ex avgaset, jag vill ju ha det snyggt och rätt, just nu är jag i stadiet att klura ur vad jag ska satsa på. Avgaset betyder mycket på en hoj, en snygg expantionskammare ser seriöst ut.

Tack för tipsen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Finns de inga färdiga pipor till dem som är utprovade under många år?
Om inte Ebos kan ge tips på pipor så skulle jag kontakta YB Engineering för de är grymma på att skräddarsy pipor till snöskoter med reedinsug ivf. Tyvärr har de lagt ner firman men fråga ändå om de kan bygga pipor eller har tips på andra firmor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top