2 nya bandagar på Sviestad, lite dubbelpostning

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
Hulken_1 skrev:
Det blev en lowside och jag smög på gasen på 3:ans växel, uppenbarligen lite för tidigt. Jag hade inte ens knäskrap fast jag hängde som mycket jag kunde och då trodde jag att man hade lite marginaler kvar men men ....

Däcken är Pilot Sport och var varma.

Du o jag som precis hade snackad om marginaler. Och jag som sade att om knät inte är i, så är det lååångt till släpp. :gnissla :gnissla Förslåt :D Nä, men det är lite märkligt, tempot var inte på något pass "högt". Det var ju en broms- och kurvkurs med föråkare och det var nog ingen som åkte i närheten av "fort". Varmt ute och i alla fall 4-5 varv var avklarade så däcktempen bör varit ok. Och om du åker på 3an i den böjen så är ju motorn lugn o fin.

Jag är ju lite färgad vad gäller däck. Överallt i världen (inkl SH och intruktörerna på kursen) så menar många att pirelli/metzeler funkar och även bra redan innan arbetstemp. Mickelin gatdäck o även tidigare "Race" var ju ökända för toksläpp om de inte var i perfekt temp. Som vanligt är det ju aldrig en enskild sak som är orsaken. Men jag gissar att marginalen hade funnits med "riktiga" sulor.

just my 0.00001 cents

/h

Last edited:
Rundningsmärke skrev:
Du minns rätt, det blev vi varnade för, men jag tror inte det var orsaken i detta fall.

/A

Precis, vi blev ordentligt varnade :tummenupp för detta och Hulkens släpp var på insidan, innan man passerar.

RoLLER skrev:
Oroväckande... jag kör så att fotpinnen skrapar i i den kurvan (knät e i varje ggn utan att ens försöka få i knät).

Det är för att du åker i ett märkligt spår där. Anjas touringhoj borde hasa i överallt, men den gör det inte. Baffö ja e bässt!!!

körningen på sviestad den 16/7.
är det begränsade platser på den?
finns det nån sista anmälningsdag?
måste man betala i förskott? jag är inte sugen på att sitta och köra 30 mil fram och tillbaks ifall det regnar. vore väldigt bra om man kan betala på plats så att man kan banga ur ifall det regnar. jag vill inte heller köra mitt första banpass någonsin på blöt asfalt för det verkar inge kul.

Edit: hittade en länk och såg att det var begränsade platser och att man måste anmäla i förväg och att anmälan är bindande.

det jag undrar nu är om jag kan komma och köra på denna bankörning för det verkar bara finnas en medelsnabb och en snabb grupp. hur bra måste man va för att kunna köra i en medelsnabb grupp? kan man köra i en sån grupp utan att man har kört bana nån gång förut?

Last edited:
HW har alla svaren. Skicka PM eller hoppas på att han ser detta inom kort.

Jag tänker betala på plats, och jag tänker åka även om det regnar. Jag ska ju köra lånad hoj, så spelar roll om jag kraschar.

Mattias skrev:
Det är för att du åker i ett märkligt spår där. Anjas touringhoj borde hasa i överallt, men den gör det inte. Baffö ja e bässt!!!
du som vet allt kanske kan skaka fram en banskiss med idealspåret, jag funderar på att köra på tisdag

#Olsson# skrev:
Nä, men det är lite märkligt, tempot var inte på något pass "högt". Det var ju en broms- och kurvkurs med föråkare och det var nog ingen som åkte i närheten av "fort".

Jag läxades upp ordentligt av ett stycke ZX10 och Johan under lunchen. Har inte kört så fort på sviestad innan och han håller ett så underskönt spår.. passar mig presix.... så nu på onsdag har jag det med mig i bakfickan.

På återseende nu på onsdag och den 16e. Sen får man väl se om man ska åka i snabba eller toksnabba gruppen... :fakta

//jaG

bmwjohan skrev:
körningen på sviestad den 16/7.
är det begränsade platser på den?
- Det finns alltid en begränsning men ännu så länge är det många platser kvar.
bmwjohan skrev:
finns det nån sista anmälningsdag?
-Runt den 17:e är det väl för sent antar jag...
bmwjohan skrev:
måste man betala i förskott? jag är inte sugen på att sitta och köra 30 mil fram och tillbaks ifall det regnar. vore väldigt bra om man kan betala på plats så att man kan banga ur ifall det regnar. jag vill inte heller köra mitt första banpass någonsin på blöt asfalt för det verkar inge kul.
-Det går bra att anmäla sig på plats men det är läge för en varning, det är många, många, många som lurat sig på vädret i Linköping. Banan torkar snabbt som fan när det regnat, det var därför vi instruktörer åkte i regnet i torsdags. I torparn torkade det ca 1dm per varv när vi körde. Tyvärr kom det ju mer regn efter ett tag.

bmwjohan skrev:
Edit: hittade en länk och såg att det var begränsade platser och att man måste anmäla i förväg och att anmälan är bindande.
-Det stämmer men vi kan töja på gränsen. Egentligen får det inte vara mer än 38pers på banan samtidigt men har man en heldag kan man utan problem köra 2 grupper och då blir det något fler... :va

bmwjohan skrev:
det jag undrar nu är om jag kan komma och köra på denna bankörning för det verkar bara finnas en medelsnabb och en snabb grupp. hur bra måste man va för att kunna köra i en medelsnabb grupp? kan man köra i en sån grupp utan att man har kört bana nån gång förut?
- Tanken är att vi inte skall ha några "vingelpellar" på banan som kör allt för sakta och som är ivägen för dom andra. Att det är första gången på bana behöver inte innebära att man är långsam. Jag citerar Watz webbsida:
----------------------------------------------------------------------
1997

Provar roadracing för första gången på en lånad Yamaha TZ 250-96 på ett Danskt Mästerskap på Mantorp Park - vinner det racet övertygande med runt 15 sek. till tvåan. Köper hojen och blir uppklassad till A-förare efter 1 tävling.

HW skrev:
- Tanken är att vi inte skall ha några "vingelpellar" på banan som kör allt för sakta och som är ivägen för dom andra. Att det är första gången på bana behöver inte innebära att man är långsam. Jag citerar Watz webbsida:
----------------------------------------------------------------------
1997

Provar roadracing för första gången på en lånad Yamaha TZ 250-96 på ett Danskt Mästerskap på Mantorp Park - vinner det racet övertygande med runt 15 sek. till tvåan. Köper hojen och blir uppklassad till A-förare efter 1 tävling.

ha ha.. ja så lär det ju inte bli för mig. jag tror nog att jag chansar och anmäler mig. jag hoppas bara att jag inte blir nån bromskloss som bara ligger ivägen. vill inte förstöra för andra. om jag märker att jag är för långsam får jag väl helt enkelt låta bli att köra i bästa spår så borde jag inte bli så mycket ivägen. inte för att jag vet hur bästa spår ser ut men ändå :D

jag kollade på den här filmen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49862
som heter några varv runt mantorp park med Don Quixote här på forumet.
när jag kollar på den filmen så känns det som att jag måste börja i nån nybörjargrupp för jag tycker att han kör hur jävla fort som helst. ser ut som att han skrapar backspeglar i kurvorna nästan. hur snabbt kör han ungefär? han måste väl ändå köra i den snabbaste gruppen? för om det går sådär fort i medel är det ingen idé att jag dyker upp.

HW skrev:

Hahahahahhah R E S P E K T Liraren gjorde en RoLLER med andra ord ;)

RoLLER skrev:
Hahahahahhah R E S P E K T Liraren gjorde en RoLLER med andra ord ;)
Det är inte bra för dig att umgås med Moppefuckomattias, han sätter bara griller i din skalle, frigör dig nu innan han sabbar allt.

GSXR1100R skrev:
Det är inte bra för dig att umgås med Moppefuckomattias, han sätter bara griller i din skalle, frigör dig nu innan han sabbar allt.

Näe jag vet.... Han är tjock och har glasögon oxå :( Jag vill bara umgås med RIKTIGA RR killar.... Fan va bögigt det där lät..... RR tjejer menade jag förstås :D

RoLLER skrev:
Näe jag vet.... Han är tjock och har glasögon oxå :( Jag vill bara umgås med RIKTIGA RR killar.... Fan va bögigt det där lät..... RR tjejer menade jag förstås :D
Du kan få bli min kompis, sätt in 500:- på mitt konto så är vi buddies 4 life

HW skrev:
Donkey-kong är inte snabb

jag tycker att han ser ut att va snabb som fan. hur snabb är han då? åker han i mellansnabb grupp eller?

jag vill verkligen komma till sviesta och testa bankörning, men det vore så trist ifall jag bara kommer att ligga ivägen och förstöra för andra. jag vill ju inte känna mig tvugen att köra över min förmåga för att försöka hålla mig undan heller för ifall jag kör av så måste väl alla stå och vänta medans jag plockar delar.

bmwjohan skrev:
jag tycker att han ser ut att va snabb som fan. hur snabb är han då? åker han i mellansnabb grupp eller?

jag vill verkligen komma till sviesta och testa bankörning, men det vore så trist ifall jag bara kommer att ligga ivägen och förstöra för andra. jag vill ju inte känna mig tvugen att köra över min förmåga för att försöka hålla mig undan heller för ifall jag kör av så måste väl alla stå och vänta medans jag plockar delar.

Don Q tävlar i Rookie600 och kör med andra ord i licensgrupp

:fakta

//jaG

bmwjohan skrev:

Släpp prestigen!
Åk dit och kör i ditt tempo. Oavsett om du blir omkörd av alla andra.
Du kör väl för ditt eget nöjes skull och inte för att vara tuff? :va

Goodstuff skrev:
Släpp prestigen!
Åk dit och kör i ditt tempo. Oavsett om du blir omkörd av alla andra.
Du kör väl för ditt eget nöjes skull och inte för att vara tuff? :va
Problemet är att om man haussar upp förväntningarna på sig själv så kan pressen bli för stor, risken är överhängande att göra en Xenomorf i första böjen...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back