Jag tror som sagt att du missar vad jag menar med backpuls. När en motor har backpuls, så menas som sagt ngt negativt. Att det "går back" i insuget.
Det är solklart att man vill utnyttja de reflekterade returlongitudinalvågorna i avgassystemet,det är trivialt. Det är ju det stötvågsfenomenet man använder avstämningen till.
Men när man säger att en motor backpulsar, jag då är det ngt negativt, dvs att ett tryckmax har anlänt till avgasporten vid överlappsfasen, isf för som önskat: ett undertrycksmax. Härvid får man en dålig start på insugsfasen, problem med dubbelkarburering på förgasarmotorer, och en effekt- och vridmomentsdipp på alla motorer.
Detta är framförallt vanligt när man befinner sig på ungefär ½ det varvtal mot vilket avgassystemet designats att peaka.
Även "raka" rör stäms av. Dvs ett bra avgassystem tar inte bara hänsyn till strömning, utan man betraktar alltid stötvågsfenomenen också.
Att en motor "backpulsar" är ett fackuttryck som innebär ngt negativt. Feltimade returvågor, i olycklig kombination med insugslängd, portutformning, kamtider mm, som jag tidigare nämde.
Förbindelserör, tex H-rör, X-pipe mm, har ofta en positiv inverkan vad gäller att minska dessa fenomen från att uppträda när man befinner sig vid ungefär halva det varvtal som avgassystem och motor designats för att peaka vid.
Googla på intake reversion.
Backpulser är väl ändå inte enbart negativt? Klart att det är negativt om de trycks tillbaka när avgasventilen är öppen, men i övrigt gör ju ett korrekt designat system att backpulserna hjälper till med att skapa vakum på olika ställen i avgassystemet som i sin tur hjälper till att dra ut avgaserna.
Expansionskammare på 2-takts avgas funkar väl lite annorlunda, de trycket väl in en del av den ofullständiga förbränningen i cylindern igen, vid ett vist varvtal, beroende på expansionskammarens utformning...sen hjälps det väl med reglerbara avgasportar på dem också.
Jag är ingen expert men skulle det inte funnits fördelar med backpulser skulle man hållit kvar vid de raka rören MV Augusta härjade med i MotoGP på 50- och 60-talet. Eller har jag helt fel?