2-2, 2-1 eller 2-1-2 avgassystem på en twin

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Jag funderar på att designa ett eget avgassystem till en ducati streetfighter då det inte finns nått som jag gillar. Helst skulle jag vilja göra ett 2-2 system, alltså där varje rör går direkt från cylindern och ut. Men av nån anledning så finns det nästan inga såna avgassystem nu för tiden, det är bara på glidare man ser dom, så då undrar jag är det nått fel med en sån konstruktion? Nästan alla avgassystem går ihop nånstans även om dom sen splittar upp igen, eller går ut i ett tillsammans varför det?

Syftet med H-rör, X-rör och andra crossovers är att minska den backpuls som annars lätt kan ge upphov till en effektsvacka vid ungefär halva det varvtal mot vilken avgassystemet är beräknat för.

Exempel: har man en motor där kammar, portar och 2:2 avgas är beräknat för att peaka vid säg 6000 rpm, så kan man få en backpuls vid säg 3000-4000 rpm.

Backpulser måste dock inte uppträda trots rent 2:2. Lyckligt vald insugslängd/-diameter, sätes- och ventilvinklar, D-format avgas mm mm, kan göra att backpuls i mellanregistret uteblir.

Last edited:
Backpuls är ju inte per automatik något negativt, utan beroende på utformning av avgasystemet så kan man få effektökning på en vald del av effekregistret. Ett korrekt utformat 4-1 ger mer toppeffekt, medans ett 4-2-1 ger mer mellanregister än ett 4-1. Man kan variera diamter på grenrör, längden på dessa fram till kollektorn, vinklarna de går in i kollektorn, därefter längden på röret fram till ljuddämparen. Ska man sätta sig in i hur man gör ett optimalt system för ens egen cykel finns det mycket att läsa igenom! Självklart påverkar motorkonfiguaration så som borr/slagg/komp etc.

En tumregel ang. diamter på grenrör är avgasventilens storlek gånger 1.16

Jo backpuls är ngt enbart negativt. Med backpuls menas i tuningsammanhang vanligvis att ett tryckmax (isf ett undertrycksmax) når avgasventilen under överlappsfasen. Det ger dålig fyllnadsgrad/vridmoment och dessutom ofta dubbelkarburering på förgasarmotorer (positive reverse pulse). Det man vill ha är att ett undertrycksmax når avgasventilen under överlappsfasen.

Tumregler relaterade till avgasventilstorlek måste relateras till om det är en 4V eller 2V design. Därtill tycker jag att man bör använda stepped headers om man är på den här nivån. Det gör inte bara att man får ett bredare register, det innebär också att ev backpulsfenomen inte blir så dominant.

Backpuls är ju inte per automatik något negativt, utan beroende på utformning av avgasystemet så kan man få effektökning på en vald del av effekregistret. Ett korrekt utformat 4-1 ger mer toppeffekt, medans ett 4-2-1 ger mer mellanregister än ett 4-1. Man kan variera diamter på grenrör, längden på dessa fram till kollektorn, vinklarna de går in i kollektorn, därefter längden på röret fram till ljuddämparen. Ska man sätta sig in i hur man gör ett optimalt system för ens egen cykel finns det mycket att läsa igenom! Självklart påverkar motorkonfiguaration så som borr/slagg/komp etc.

En tumregel ang. diamter på grenrör är avgasventilens storlek gånger 1.16

Last edited:
Ja men se där! Vem kunde anat att även jag kan ha fel? :va

Saken är inte den att jag vill ha 2-2 till varje pris, jag vill bara ha nått som jag tycker ser snyggt ut, och det tycker jag inte x systemet som sitter på gör. 2-1 skulle jag också kunna tänka mig, men dom som finns är heller inte snygga, jag vill ha nått kort och moto gp aktigt som inte skymmer bakhjulet....

Saken är inte den att jag vill ha 2-2 till varje pris, jag vill bara ha nått som jag tycker ser snyggt ut, och det tycker jag inte x systemet som sitter på gör. 2-1 skulle jag också kunna tänka mig, men dom som finns är heller inte snygga, jag vill ha nått kort och moto gp aktigt som inte skymmer bakhjulet....

Du vet att ett sådant system kommer låta riktigt jäkla ap-högt va? :)

Bara undrar för vad jag minns låter termis-systemet till Streetfightern väldigt högt...

Nope, finns inte idag. Borde iofs vara relativt enkelt att bygga om en sådan så det passar. Finns till nya o gamla Monster, Multistrada och några till, problemet torde ju bli att volymen blir rätt ordentlig..

Nope, finns inte idag. Borde iofs vara relativt enkelt att bygga om en sådan så det passar. Finns till nya o gamla Monster, Multistrada och några till, problemet torde ju bli att volymen blir rätt ordentlig..

Vilket problem.....jag förstår inte?? Nejdå skämt åsido, jag är inte helt såld på det där systemet även om det är i rätt riktning. Är intresserad av att låta nån göra ett system åt mig efter egen design, frågan är hur svårt det blir att få det att bli bra också, inte bara se bra ut alltså...

Jo backpuls är ngt enbart negativt. Med backpuls menas i tuningsammanhang vanligvis att ett tryckmax (isf ett undertrycksmax) når avgasventilen under överlappsfasen. Det ger dålig fyllnadsgrad/vridmoment och dessutom ofta dubbelkarburering på förgasarmotorer (positive reverse pulse). Det man vill ha är att ett undertrycksmax når avgasventilen under överlappsfasen.

Tumregler relaterade till avgasventilstorlek måste relateras till om det är en 4V eller 2V design. Därtill tycker jag att man bör använda stepped headers om man är på den här nivån. Det gör inte bara att man får ett bredare register, det innebär också att ev backpulsfenomen inte blir så dominant.

Backpulser är väl ändå inte enbart negativt? Klart att det är negativt om de trycks tillbaka när avgasventilen är öppen, men i övrigt gör ju ett korrekt designat system att backpulserna hjälper till med att skapa vakum på olika ställen i avgassystemet som i sin tur hjälper till att dra ut avgaserna.

Expansionskammare på 2-takts avgas funkar väl lite annorlunda, de trycket väl in en del av den ofullständiga förbränningen i cylindern igen, vid ett vist varvtal, beroende på expansionskammarens utformning...sen hjälps det väl med reglerbara avgasportar på dem också.

Jag är ingen expert men skulle det inte funnits fördelar med backpulser skulle man hållit kvar vid de raka rören MV Augusta härjade med i MotoGP på 50- och 60-talet. Eller har jag helt fel?

Jag tror som sagt att du missar vad jag menar med backpuls. När en motor har backpuls, så menas som sagt ngt negativt. Att det "går back" i insuget.
Det är solklart att man vill utnyttja de reflekterade returlongitudinalvågorna i avgassystemet,det är trivialt. Det är ju det stötvågsfenomenet man använder avstämningen till.
Men när man säger att en motor backpulsar, jag då är det ngt negativt, dvs att ett tryckmax har anlänt till avgasporten vid överlappsfasen, isf för som önskat: ett undertrycksmax. Härvid får man en dålig start på insugsfasen, problem med dubbelkarburering på förgasarmotorer, och en effekt- och vridmomentsdipp på alla motorer.

Detta är framförallt vanligt när man befinner sig på ungefär ½ det varvtal mot vilket avgassystemet designats att peaka.

Även "raka" rör stäms av. Dvs ett bra avgassystem tar inte bara hänsyn till strömning, utan man betraktar alltid stötvågsfenomenen också.

Att en motor "backpulsar" är ett fackuttryck som innebär ngt negativt. Feltimade returvågor, i olycklig kombination med insugslängd, portutformning, kamtider mm, som jag tidigare nämde.

Förbindelserör, tex H-rör, X-pipe mm, har ofta en positiv inverkan vad gäller att minska dessa fenomen från att uppträda när man befinner sig vid ungefär halva det varvtal som avgassystem och motor designats för att peaka vid.

Googla på intake reversion.

Backpulser är väl ändå inte enbart negativt? Klart att det är negativt om de trycks tillbaka när avgasventilen är öppen, men i övrigt gör ju ett korrekt designat system att backpulserna hjälper till med att skapa vakum på olika ställen i avgassystemet som i sin tur hjälper till att dra ut avgaserna.

Expansionskammare på 2-takts avgas funkar väl lite annorlunda, de trycket väl in en del av den ofullständiga förbränningen i cylindern igen, vid ett vist varvtal, beroende på expansionskammarens utformning...sen hjälps det väl med reglerbara avgasportar på dem också.

Jag är ingen expert men skulle det inte funnits fördelar med backpulser skulle man hållit kvar vid de raka rören MV Augusta härjade med i MotoGP på 50- och 60-talet. Eller har jag helt fel?

Last edited:
Varför har vissa 1-cylindriga hojar 1-2 system? Vad vinner man som väger upp vikten och utrymmeskravet för en andra ljuddämpare, förutom att respektive dämpare kan vara lite mindre förstås?

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort