2-2, 2-1 eller 2-1-2 avgassystem på en twin

Varför har vissa 1-cylindriga hojar 1-2 system? Vad vinner man som väger upp vikten och utrymmeskravet för en andra ljuddämpare, förutom att respektive dämpare kan vara lite mindre förstås?

Det är nog vanligtvis för att klara bullerkraven för typgodkännande utan att få en alltför stor/lång ljuddämpare.
Många konsumenter är nog dessutom känsliga för assymetri.
 
Varför har vissa 1-cylindriga hojar 1-2 system? Vad vinner man som väger upp vikten och utrymmeskravet för en andra ljuddämpare, förutom att respektive dämpare kan vara lite mindre förstås?

Flöde och bullerkrav är bortsett estetik den stora fördelen. Trimmade stånkor är svåra att dämpa och väldigt känsliga för strypta dämpare. Skall man få tyst på dem utan att tappa effekt är det nästan obligatoriskt med dubbelburk.
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top