1a mcn - pendling

Nu känner jag mig ju, som den som först tog upp kedjefrågan, lite träffad...
Jag har ju själv enbart kört elva år hoj på den saltfria delen av året och det inbegriper en del kedjevård som jag så gärna gör därför att hojåkningen är en njutning, alltså inget besvär. Om hojåkningen bara skulle vara ett nödvändigt ont för att ta sig från A till B skulle jag nog tänka att det var något tråkigt som jag gärna skulle slippa, särskilt med tanke på att saltslasket innebär att det behöver ske oftare. Men ingenting är omöjligt! Om du kör hoj för att du vill är det inget problem.
Tog kortet 83 och har aldrig varit utan hoj. Ägt 2 kardanhojar, båda R1200R av olika generationer. Den första är irrelevant då den efter ett svanhopp kraschade stenbotten i en sjö. Hann ha den 6 dagar och lärde mig avsky telelever.

Den andra en -15 med ett oscillerande bakhjul. Det redde de aldrig ut.

Kedja, annan hoj, annat märke också dyrt att hålla rullande. Den välrenommerade märkesverkstaden sabbade mitt flång nya drivpaket genom att toksträcka den vid service. 50 mil hem och inga verktyg. Tack för det.
 
Tog kortet 83 och har aldrig varit utan hoj. Ägt 2 kardanhojar, båda R1200R av olika generationer. Den första är irrelevant då den efter ett svanhopp kraschade stenbotten i en sjö. Hann ha den 6 dagar och lärde mig avsky telelever.

Den andra en -15 med ett iscilkerande bakhjul. Det redde de aldrig ut.

Kedja, annan hoj, annat märke också dyrt att hålla rullande. Den välrenommerade märkesverkstaden sabbade mitt flång nya drivpaket genom att toksträcka den vid service. 50 mil hem och inga verktyg. Tack för det.
Så vad är slutsatsen? Varken kardan eller kedja? Motorn direkt på drivhjulet? ;)
 
Motorvägspendling, då vill du sitta högt så du får bra sikt och samtidigt ha bra vindskydd som dämpar effekten av regn och blåst.
Vad du vill ha då är en adventure-hoj, finns en anledning att BMW's GS modeller är de populäraste hojarna bland personer över 50.

Sen finns ju KTM med deras 1190 eller 1290, riktigt bra hojar för pendligt och även ganska roliga på helg-turerna.

Problemet är att BMW's (framförallt de större >1000CC) GS hojar och KTM's större adventure-hojar är väldigt heta på begagnatmarknaden, vilket betyder att de kostar en slant. Samtidigt är värdeminskningen nästan obefintlig så du får tillbaks pengarna när du säljer.

Vill man ha nnågot billigare kan man ju titta på t'ex en äldre Africa Twin eller XTZ, men då dessa har lite kultstatus drar priserna iväg även här.

Kvar blir då fula tråkiga hojar som TDM, Transalp och Varadero.
Oinspirerade funktionella maskiner som likt en volvo V70 tar dig bekvämt från A till B helt utan körglädje ;)
 
Fast om pendlingen blir tråkig pga att man skaffat en svintråkig hoj så lär man nog inte bli långvarig hojpendlare.

Jag ger faktiskt inte så mycket för det resonemanget. De flesta som har ”roliga” (hojar enligt sin egen uppfattning) kör inte särskilt många mil varje år.

Medan de som har ”tråkiga” hojar (enligt samma personer) kör ganska mycket med sina hojar.

Jag tycker att det säger mer om vad som är roligt och inte. :)
 
Tycker TS kan tjöpa min fantastiska VTR så jag kan beställa en ny Hornet...

Absolut inte bensinsnålast men garanterat roligast av de alternativen som kommit fram i tråden...
:tungan
 
Fast om pendlingen blir tråkig pga att man skaffat en svintråkig hoj så lär man nog inte bli långvarig hojpendlare.
Det är väl nästan så att ju roligare hoj man har, desto tråkigare blir den att köra i köerna på motorväg på daglig basis? Att nöta motorväg är skittråkigt, att lanesplitta är rätt drygt i längden, och vägrenen på E22 är ju uppfräst så att det är ju inte så lockande heller. Och visst, man kan ta omvägen på dom roliga småvägarna, men efter ett tag så ledsnar man på det också när man har lite halvbråttom till jobbet.
 
Det är väl nästan så att ju roligare hoj man har, desto tråkigare blir den att köra i köerna på motorväg på daglig basis? Att nöta motorväg är skittråkigt, att lanesplitta är rätt drygt i längden, och vägrenen på E22 är ju uppfräst så att det är ju inte så lockande heller. Och visst, man kan ta omvägen på dom roliga småvägarna, men efter ett tag så ledsnar man på det också när man har lite halvbråttom till jobbet.

Nä det brukar ju i verkligheten handla om storscooter, Transalp eller vanilj-kardanhoj typ xj900 eller äldre BMW K75…

I verkligheten alltså. Pendlare gillar ju också att grejorna funkar utan att lägga en timme vård/reparationer för varje timmes körning.
 
Nä det brukar ju i verkligheten handla om storscooter, Transalp eller vanilj-kardanhoj typ xj900 eller äldre BMW K75…

I verkligheten alltså. Pendlare gillar ju också att grejorna funkar utan att lägga en timme vård/reparationer för varje timmes körning.
Sporttourers funkar utmärkt med. Och de flesta någorlunda moderna hojarna funkar för daglig körning utan att skruva i en timme. Min gamla risiga CBR600FA -92 gick varje dag utan massa skruvande innan körning. Visserligen var jag lite förvånad av det, men ändå. :hihi

Huvudsaken är väl att ha en hoj med någorlunda upprätt körställning så man inte får krupp på att kryssa mellan bilar, och som är snabbsvängd, så att man lättare kan kryssa sig fram. Väderskydd är ju trevligt det med. Vilket sammanfattat säger scooter egentligen. :hihi
 
Det är väl nästan så att ju roligare hoj man har, desto tråkigare blir den att köra i köerna på motorväg på daglig basis? Att nöta motorväg är skittråkigt, att lanesplitta är rätt drygt i längden, och vägrenen på E22 är ju uppfräst så att det är ju inte så lockande heller. Och visst, man kan ta omvägen på dom roliga småvägarna, men efter ett tag så ledsnar man på det också när man har lite halvbråttom till jobbet.
Det är några av skälen till att jag slutade jobbpendla på mc. Plus att åtminstone jag bara vill komma till jobbet och dra igång dagens arbetsuppgifter, och har ingen lust att hålla på med nåt annat innan. Det är jobbigt nog att duscha och äta frukost...
I mitt fall blev det inte heller mer lockande att åka till jobbet för att man körde hoj, tanken på jobbet drog liksom ner själva nöjet med åkandet till ett minimum.
 
Även utväxling och koppling kan ju ha stor betydelse. Min hoj (S1000R) skulle jag t ex aldrig pendla med ifall jag visste att jag ofta skulle hamna i köer. Hård koppling och en utväxling på ettans/tvåans växel som gör att man på tomgång rullar dubbelt så snabbt som trafiken gör det helt horribelt efter en stund. Ännu värre när det är varmt och kylarfläkten blåser varmluft mellan benen, så att man till slut bara vill göra en fuckyou-wheelie-burnout och skita i allt.
 
Men det är ju bara 18,5 kilometer mellan Malmö och Lund. Det tar en timme med cykel säger Gurgel så varför inte cykla? :va

Jag ger faktiskt inte så mycket för det resonemanget. De flesta som har ”roliga” (hojar enligt sin egen uppfattning) kör inte särskilt många mil varje år.

Medan de som har ”tråkiga” hojar (enligt samma personer) kör ganska mycket med sina hojar.

Jag tycker att det säger mer om vad som är roligt och inte. :)

Det där får du förklara! De flesta jag känner kör mer motorcykel om de gillar motorcykeln de kör. Men jag har kanske udda motorcykelkamrater. :crash

Nu har jag lärt mig att, av hänsyn till känsliga forummedlemmar, inte nämna hur mycket jag gillar min motorcykel. Inte heller nämna vilken motorcykeltyp det är som jag gillar att köra så långt och länge med. :hihi

Jag har pendlat i över 20 år och det tror jag inte jag stått ut med i sadeln på en tråkig motorcykel. :fakta Fast jag kör mer motorcykel än postar inlägg på detta forum så jag tillhör inte normen... :tungan

Nu gillar jag tid i sadeln även om motorn består av mina trötta ben så 4 mil om dagen skulle jag gillat även om jag vet hur mycket det blåser där nere.
När Pågatåget tar 12 minuter mellan Malmö och Lund måste man ha långt till järnvägsstationerna för att tjäna på att pendla med motorcykel. Går de dessutom lika ofta som pendeltåget från Järfälla en söndagkväll kan man ta tåget ena hållet.

Men då handlar det om fakta, om TS inte är en erfaren motorcyklist kan det vara jobbigt att glida mellan köerna. Att dessutom göra det med en tråkig motorcykel utan trevliga motorcykelvägar där motorn knappt hinner bli varm för att vinna lite tid, är inte något som skapar glädje.
Men vi är alla olika, man måste tillåta alla att köra en tråkig motorcykel! :krama
 
Men det är ju bara 18,5 kilometer mellan Malmö och Lund. Det tar en timme med cykel säger Gurgel så varför inte cykla? :va
Ja, det är vad jag har till jobbet, mitt i smeten i Stockholm, och trots urusel infrastruktur, slussenbygget och trafik så tar det runt 40 minuter med cykel, och då får jag lite motion på köpet. Det går inte mycket fortare med hoj, i synnerhet där med stillastående köer och ingenstans att lane splitta.
 
På måndag pendlar jag till jobbet, och trivs i sadeln, på en motorcykel jag tycker om att köra.
Att några känsliga forummedlemmar inte tycker om den motorcykeltypen stör inte mig.
Tyvärr kommer jag inte att vara i Sverige tredje måndagen i juni. Då jag är på långresa med en trevlig motorcykel som jag gillar och kör långa sträckor med. Annars skulle jag kört den till jobbet då också...

 
Men det är ju bara 18,5 kilometer mellan Malmö och Lund. Det tar en timme med cykel säger Gurgel så varför inte cykla? :va

Finns det cykelbana?
Moppe kanske? sån man får köra på cykelbana om det finns, annars en lite snabbare som man får köra bilväg med.

Eftersom det tar flera timmar varje dag att sköta en kedja (enligt somliga här) så skulle jag föreslå en gay-pulka med variatordrift, eller varför inte en elmoped.
Så, problemet är löst
 
Last edited:
Finns det cykelbana?
Moppe kanske? sån man får köra på cykelbana om det finns, annars en lite snabbare som man får köra biväg med.

Eftersom det tar flera timmar varje dag att sköta en kedja (enligt somliga här) så skulle jag föreslå en gay-pulka med variatordrift, eller varför inte en elmoped.
Så, problemet är löst

Jag har bara cyklat till Kronetorps mölla, och det var under en mil enkel resa från Malmö, och det var lättcyklad cykelväg hela vägen. Men någon gång ska jag ta mig tid att cykla upp till Jakriborg, http://www.jakriborg.se/
Jag känner folk som cykelpendlar från Lund till Malmö så visst går det.
Även om det alltid är motvind!:gnissla
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top