1a mcn - pendling

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kolla på Yamaha XJ900 Diversion.
Pålitlig, kardan, visst väderskydd och man kan ha den till så mycket mer. Särskilt om man uppgraderar fjädringen. Ser välskötta exemplar i 20-30spannet. Underskattad hoj.

Funderar själv på en sån.

Alternativ:

Underskattad för att det är en av de tråkigaste och mest oinspirerande hojar som tillverkats. Ett bra sätt att döda ett ev spirande mc-intresse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså, hur långt är det emellan? 2 mil?
Hur många minuters köande kan man spara in på att "köra förbi köerna" på den sträckan?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alltså, hur långt är det emellan? 2 mil?
Hur många minuters köande kan man spara in på att "köra förbi köerna" på den sträckan?
Har du kört i Lund i rush hour? Den stan är rent framkomlighetsfientlig. Eller tillbaka mot Mö (pun intended). Allt står still, kommer inte vidare och trafikkulturen tilåter inget samarbete, kugghjul, blixtlås som kan upprätthålla någon slags rörelse. Behöver jag nämns vilket mayhem kollektivtrafiken är?
Om något bör man ha i åtanke utsattheten på mc. Folk i kön kommer att glo i backspegeln för att sticka ut ett hörn i syfte att stoppa den som kan komma framåt utan att det är på bekostnad av andra. Det är bara en bil mindre i lämmeltåget, men så långt tänker de inte.

En timma eller mer är inte orimligt att spara om än inte varje dag. Visst är det att ta en benägen risk, definitivt.

10 år Mö och jag tror näppeligen det blivit bättre sen jag flyttade årskiftet 17/18. Du vet inte när och hur du retat upp en överbefolkad bmw heller...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du kört i Lund i rush hour? Den stan är rent framkomlighetsfientlig. Eller tillbaka mot Mö (pun intended). Allt står still, kommer inte vidare och trafikkulturen tilåter inget samarbete, kugghjul, blixtlås som kan upprätthålla någon slags rörelse. Behöver jag nämns vilket mayhem kollektivtrafiken är?
Om något bör man ha i åtanke utsattheten på mc. Folk i kön kommer att glo i backspegeln för att sticka ut ett hörn i syfte att stoppa den som kan komma framåt utan att det är på bekostnad av andra. Det är bara en bil mindre i lämmeltåget, men så långt tänker de inte.

Men en timme eller mer är inte orimligt att spara, men visst är det att ta en benägen risk.

Ja, det var lite det jag tänkte, om det är så kaos att det står still på den sträckan då susar man inte förbi köerna med någon större hastighet heller.

I såna fall om man huligankör motard/dualsport och genar friskt, men jag tyckte inte det lär som den erfarenheten fanns.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, det var lite det jag tänkte, om det är så kaos att det står still på den sträckan då susar man inte förbi köerna med någon större hastighet heller.

I såna fall om man huligankör motard/dualsport och genar friskt, men jag tyckte inte det lär som den erfarenheten fanns.
Crossförare räds väl varken tempo eller trängsel. Bara lyfter vad man behöver vara beredd på. Det är en sjuk miljö på många plan och en omkörning kanske kräver omedelbar vedergällning...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Underskattad för att det är en av de tråkigaste och mest oinspirerande hojar som tillverkats. Ett bra sätt att döda ett ev spirande mc-intresse.

Äh, det är hur många som helst som kört xj900 under sina hojliv utan att ha drabbats av tristessdöden. Den är lika rolig/trist som alla andra hojar i den klassen förutom att den också är rätt bra på det mesta. Inget att stila med vid McDonalds kanske men vafan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Äh, det är hur många som helst som kört xj900 under sina hojliv utan att ha drabbats av tristessdöden. Den är lika rolig/trist som alla andra hojar i den klassen förutom att den också är rätt bra på det mesta. Inget att stila med vid McDonalds kanske men vafan.
Är det så illa?
En kompis som var mcmek kom hemom på en kundhoj. Fattades lite att sätta vänsterfoten men inget problem. Han hade en stark aversion mot gamla XJ:n men diversion "var ju riktigt kul!". Denna episod tilldrog sig i mitten på 90-talet och referenserna har kanske flyttats något...

Han kör yamaha, rätt och slätt. Fzr, V-max, GTS och numera FJR1300.

Jag kom ifatt en diversion på en knölig men rolig väg utanför Hässleholm. Jag studsade rundor med duccen och han flöt över all ojämneter. Färgen på bakfjädern angav att den var utbytt.

Det finns en charm med grejer som funkar också och personligen är jag utled på sketrans drivpaket.

Haft ett par bmw men drivlineproblemen tar ju aldrig slut!

Edit;
En jag körde mycket ihop med runt 90 hade den äldre XJ900an. Den var resor bättre och pinnade på bra mycket bättre än mitt wobbelstaket, cb900f. Yamman kändes lång och gänglig men hade betydligt bättre egenskaper och prestanda. Han saknar dock inte den.
 
Last edited:

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Mitt tips är Versys 650. Finns från 20´och uppåt i pris. 2015 och nyare är betyligt snyggare 50´och uppåt. Bekväm, soppasnål och faktiskt kul att köra. Men sitthöjden är 850 så du bör inte vara för kort.
Där håller jag med. Pendlade några år på en sån och det var helt bekymmerslöst.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Äh, det är hur många som helst som kört xj900 under sina hojliv utan att ha drabbats av tristessdöden. Den är lika rolig/trist som alla andra hojar i den klassen förutom att den också är rätt bra på det mesta. Inget att stila med vid McDonalds kanske men vafan.
Ja, man kanske bara har olika krav på vad mc-körandet ska erbjuda. den klassen av hojar är i mitt tycke otroligt oinspirerande och jag tyckte nog att xj900an hade osedvanligt tråkig motorkaraktär. Hellre en ER-6a eller liknande i så fall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, man kanske bara har olika krav på vad mc-körandet ska erbjuda. den klassen av hojar är i mitt tycke otroligt oinspirerande och jag tyckte nog att xj900an hade osedvanligt tråkig motorkaraktär. Hellre en ER-6a eller liknande i så fall.

I det här fallet ska det väl ställas mot att sitta i en Volvo, Renault, Kia eller vad alternativet är, då är ju faktiskt dom flesta hojar väldigt mycket roligare, i synnerhet om man tjänar in lite pendlingstid också
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, man kanske bara har olika krav på vad mc-körandet ska erbjuda. den klassen av hojar är i mitt tycke otroligt oinspirerande och jag tyckte nog att xj900an hade osedvanligt tråkig motorkaraktär. Hellre en ER-6a eller liknande i så fall.

Skillnaden mellan ”ingen hoj” och ”xj900” är väldigt liten uttryckt i pengar, men väldigt stor uttryckt i hojkörning. :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, man kanske bara har olika krav på vad mc-körandet ska erbjuda. den klassen av hojar är i mitt tycke otroligt oinspirerande och jag tyckte nog att xj900an hade osedvanligt tråkig motorkaraktär. Hellre en ER-6a eller liknande i så fall.
Ämnet är ju pendling 2-3 mil i tät trafik.
Jag vet vad jag hade valt. Mitt förslag var en praktisk, funktionell, pålitlig hoj som inte kräver så mycket underhåll. Bara en sån sak som att slippa kedjegriseriet!
Kanske vill ta med en passagerare och hur kul är er6 då?

Jag letar nu. Måste testa!

Vad säger TS om trådkapningen?

Edit;

Varför är det rea på fazer 1000? Det är väl en både kul och kompetent hoj, om man står ut med kedjeeländet? Bandit är alltid rätt. Väljer dessa framför er6 eller versys 8 dar i veckan. Dessutom körde @korvgubbe versys, inte att förglömma!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kardan är lätt +10 i min bok.

En doldis är BMW F800ST. Bekväm, snål som fan, kul att köra. Underhållsfri drivrem. Funkar 2up, handtagsvärme och ABS. Plus fungerande kåpa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför har folk så jäkla mycket besvär av kedjor?
Smörj dom ibland, sträck någon gång, byt när det är dags att byta däck.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför har folk så jäkla mycket besvär av kedjor?
Smörj dom ibland, sträck någon gång, byt när det är dags att byta däck.
Nu känner jag mig ju, som den som först tog upp kedjefrågan, lite träffad...
Jag har ju själv enbart kört elva år hoj på den saltfria delen av året och det inbegriper en del kedjevård som jag så gärna gör därför att hojåkningen är en njutning, alltså inget besvär. Om hojåkningen bara skulle vara ett nödvändigt ont för att ta sig från A till B skulle jag nog tänka att det var något tråkigt som jag gärna skulle slippa, särskilt med tanke på att saltslasket innebär att det behöver ske oftare. Men ingenting är omöjligt! Om du kör hoj för att du vill är det inget problem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man nu KÖR hoj under olika förhållanden och inte bara tycker, så tror åtminstone jag att kedjevård ganska fort framstår som något man gärna slipper göra.
Det finns ju en anledning till att många hojar har kardan…
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om man nu KÖR hoj under olika förhållanden och inte bara tycker, så tror åtminstone jag att kedjevård ganska fort framstår som något man gärna slipper göra.
Det finns ju en anledning till att många hojar har kardan…
Kardan är nice under dessa förhållanden, men av alla kompromisser med hojkörning är detta helt enkelt bara en optimering för en viss kompromiss.

Om man värdesätter en viss typ av hoj utan kardan av andra skäl tror jag man fixar kedjeunderhållet också.

Men som jag skrev tidigare, jag skulle själv föredragit kardan för detta scenario :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om man nu KÖR hoj under olika förhållanden och inte bara tycker, så tror åtminstone jag att kedjevård ganska fort framstår som något man gärna slipper göra.
Det finns ju en anledning till att många hojar har kardan…
Men alltför få "roliga". Stora lok är överrepresenterade. Rem borde förekomma i mycket högre utsträckning.
Lätt, starkt, rent och, inbillar jag mig, betydligt mindre förluster än taskiga kättingar.

Har en beef med bmws 800or. Ergonomi.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top