1a mcn - pendling

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu känner jag mig ju, som den som först tog upp kedjefrågan, lite träffad...
Jag har ju själv enbart kört elva år hoj på den saltfria delen av året och det inbegriper en del kedjevård som jag så gärna gör därför att hojåkningen är en njutning, alltså inget besvär. Om hojåkningen bara skulle vara ett nödvändigt ont för att ta sig från A till B skulle jag nog tänka att det var något tråkigt som jag gärna skulle slippa, särskilt med tanke på att saltslasket innebär att det behöver ske oftare. Men ingenting är omöjligt! Om du kör hoj för att du vill är det inget problem.
Tog kortet 83 och har aldrig varit utan hoj. Ägt 2 kardanhojar, båda R1200R av olika generationer. Den första är irrelevant då den efter ett svanhopp kraschade stenbotten i en sjö. Hann ha den 6 dagar och lärde mig avsky telelever.

Den andra en -15 med ett oscillerande bakhjul. Det redde de aldrig ut.

Kedja, annan hoj, annat märke också dyrt att hålla rullande. Den välrenommerade märkesverkstaden sabbade mitt flång nya drivpaket genom att toksträcka den vid service. 50 mil hem och inga verktyg. Tack för det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tog kortet 83 och har aldrig varit utan hoj. Ägt 2 kardanhojar, båda R1200R av olika generationer. Den första är irrelevant då den efter ett svanhopp kraschade stenbotten i en sjö. Hann ha den 6 dagar och lärde mig avsky telelever.

Den andra en -15 med ett iscilkerande bakhjul. Det redde de aldrig ut.

Kedja, annan hoj, annat märke också dyrt att hålla rullande. Den välrenommerade märkesverkstaden sabbade mitt flång nya drivpaket genom att toksträcka den vid service. 50 mil hem och inga verktyg. Tack för det.
Så vad är slutsatsen? Varken kardan eller kedja? Motorn direkt på drivhjulet? ;)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Motorvägspendling, då vill du sitta högt så du får bra sikt och samtidigt ha bra vindskydd som dämpar effekten av regn och blåst.
Vad du vill ha då är en adventure-hoj, finns en anledning att BMW's GS modeller är de populäraste hojarna bland personer över 50.

Sen finns ju KTM med deras 1190 eller 1290, riktigt bra hojar för pendligt och även ganska roliga på helg-turerna.

Problemet är att BMW's (framförallt de större >1000CC) GS hojar och KTM's större adventure-hojar är väldigt heta på begagnatmarknaden, vilket betyder att de kostar en slant. Samtidigt är värdeminskningen nästan obefintlig så du får tillbaks pengarna när du säljer.

Vill man ha nnågot billigare kan man ju titta på t'ex en äldre Africa Twin eller XTZ, men då dessa har lite kultstatus drar priserna iväg även här.

Kvar blir då fula tråkiga hojar som TDM, Transalp och Varadero.
Oinspirerade funktionella maskiner som likt en volvo V70 tar dig bekvämt från A till B helt utan körglädje ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast om pendlingen blir tråkig pga att man skaffat en svintråkig hoj så lär man nog inte bli långvarig hojpendlare.

Jag ger faktiskt inte så mycket för det resonemanget. De flesta som har ”roliga” (hojar enligt sin egen uppfattning) kör inte särskilt många mil varje år.

Medan de som har ”tråkiga” hojar (enligt samma personer) kör ganska mycket med sina hojar.

Jag tycker att det säger mer om vad som är roligt och inte. :)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Tycker TS kan tjöpa min fantastiska VTR så jag kan beställa en ny Hornet...

Absolut inte bensinsnålast men garanterat roligast av de alternativen som kommit fram i tråden...
:tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast om pendlingen blir tråkig pga att man skaffat en svintråkig hoj så lär man nog inte bli långvarig hojpendlare.
Det är väl nästan så att ju roligare hoj man har, desto tråkigare blir den att köra i köerna på motorväg på daglig basis? Att nöta motorväg är skittråkigt, att lanesplitta är rätt drygt i längden, och vägrenen på E22 är ju uppfräst så att det är ju inte så lockande heller. Och visst, man kan ta omvägen på dom roliga småvägarna, men efter ett tag så ledsnar man på det också när man har lite halvbråttom till jobbet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl nästan så att ju roligare hoj man har, desto tråkigare blir den att köra i köerna på motorväg på daglig basis? Att nöta motorväg är skittråkigt, att lanesplitta är rätt drygt i längden, och vägrenen på E22 är ju uppfräst så att det är ju inte så lockande heller. Och visst, man kan ta omvägen på dom roliga småvägarna, men efter ett tag så ledsnar man på det också när man har lite halvbråttom till jobbet.

Nä det brukar ju i verkligheten handla om storscooter, Transalp eller vanilj-kardanhoj typ xj900 eller äldre BMW K75…

I verkligheten alltså. Pendlare gillar ju också att grejorna funkar utan att lägga en timme vård/reparationer för varje timmes körning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä det brukar ju i verkligheten handla om storscooter, Transalp eller vanilj-kardanhoj typ xj900 eller äldre BMW K75…

I verkligheten alltså. Pendlare gillar ju också att grejorna funkar utan att lägga en timme vård/reparationer för varje timmes körning.
Sporttourers funkar utmärkt med. Och de flesta någorlunda moderna hojarna funkar för daglig körning utan att skruva i en timme. Min gamla risiga CBR600FA -92 gick varje dag utan massa skruvande innan körning. Visserligen var jag lite förvånad av det, men ändå. :hihi

Huvudsaken är väl att ha en hoj med någorlunda upprätt körställning så man inte får krupp på att kryssa mellan bilar, och som är snabbsvängd, så att man lättare kan kryssa sig fram. Väderskydd är ju trevligt det med. Vilket sammanfattat säger scooter egentligen. :hihi
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det är väl nästan så att ju roligare hoj man har, desto tråkigare blir den att köra i köerna på motorväg på daglig basis? Att nöta motorväg är skittråkigt, att lanesplitta är rätt drygt i längden, och vägrenen på E22 är ju uppfräst så att det är ju inte så lockande heller. Och visst, man kan ta omvägen på dom roliga småvägarna, men efter ett tag så ledsnar man på det också när man har lite halvbråttom till jobbet.
Det är några av skälen till att jag slutade jobbpendla på mc. Plus att åtminstone jag bara vill komma till jobbet och dra igång dagens arbetsuppgifter, och har ingen lust att hålla på med nåt annat innan. Det är jobbigt nog att duscha och äta frukost...
I mitt fall blev det inte heller mer lockande att åka till jobbet för att man körde hoj, tanken på jobbet drog liksom ner själva nöjet med åkandet till ett minimum.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Även utväxling och koppling kan ju ha stor betydelse. Min hoj (S1000R) skulle jag t ex aldrig pendla med ifall jag visste att jag ofta skulle hamna i köer. Hård koppling och en utväxling på ettans/tvåans växel som gör att man på tomgång rullar dubbelt så snabbt som trafiken gör det helt horribelt efter en stund. Ännu värre när det är varmt och kylarfläkten blåser varmluft mellan benen, så att man till slut bara vill göra en fuckyou-wheelie-burnout och skita i allt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men det är ju bara 18,5 kilometer mellan Malmö och Lund. Det tar en timme med cykel säger Gurgel så varför inte cykla? :va

Jag ger faktiskt inte så mycket för det resonemanget. De flesta som har ”roliga” (hojar enligt sin egen uppfattning) kör inte särskilt många mil varje år.

Medan de som har ”tråkiga” hojar (enligt samma personer) kör ganska mycket med sina hojar.

Jag tycker att det säger mer om vad som är roligt och inte. :)

Det där får du förklara! De flesta jag känner kör mer motorcykel om de gillar motorcykeln de kör. Men jag har kanske udda motorcykelkamrater. :crash

Nu har jag lärt mig att, av hänsyn till känsliga forummedlemmar, inte nämna hur mycket jag gillar min motorcykel. Inte heller nämna vilken motorcykeltyp det är som jag gillar att köra så långt och länge med. :hihi

Jag har pendlat i över 20 år och det tror jag inte jag stått ut med i sadeln på en tråkig motorcykel. :fakta Fast jag kör mer motorcykel än postar inlägg på detta forum så jag tillhör inte normen... :tungan

Nu gillar jag tid i sadeln även om motorn består av mina trötta ben så 4 mil om dagen skulle jag gillat även om jag vet hur mycket det blåser där nere.
När Pågatåget tar 12 minuter mellan Malmö och Lund måste man ha långt till järnvägsstationerna för att tjäna på att pendla med motorcykel. Går de dessutom lika ofta som pendeltåget från Järfälla en söndagkväll kan man ta tåget ena hållet.

Men då handlar det om fakta, om TS inte är en erfaren motorcyklist kan det vara jobbigt att glida mellan köerna. Att dessutom göra det med en tråkig motorcykel utan trevliga motorcykelvägar där motorn knappt hinner bli varm för att vinna lite tid, är inte något som skapar glädje.
Men vi är alla olika, man måste tillåta alla att köra en tråkig motorcykel! :krama
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men det är ju bara 18,5 kilometer mellan Malmö och Lund. Det tar en timme med cykel säger Gurgel så varför inte cykla? :va
Ja, det är vad jag har till jobbet, mitt i smeten i Stockholm, och trots urusel infrastruktur, slussenbygget och trafik så tar det runt 40 minuter med cykel, och då får jag lite motion på köpet. Det går inte mycket fortare med hoj, i synnerhet där med stillastående köer och ingenstans att lane splitta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På måndag pendlar jag till jobbet, och trivs i sadeln, på en motorcykel jag tycker om att köra.
Att några känsliga forummedlemmar inte tycker om den motorcykeltypen stör inte mig.
Tyvärr kommer jag inte att vara i Sverige tredje måndagen i juni. Då jag är på långresa med en trevlig motorcykel som jag gillar och kör långa sträckor med. Annars skulle jag kört den till jobbet då också...

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men det är ju bara 18,5 kilometer mellan Malmö och Lund. Det tar en timme med cykel säger Gurgel så varför inte cykla? :va

Finns det cykelbana?
Moppe kanske? sån man får köra på cykelbana om det finns, annars en lite snabbare som man får köra bilväg med.

Eftersom det tar flera timmar varje dag att sköta en kedja (enligt somliga här) så skulle jag föreslå en gay-pulka med variatordrift, eller varför inte en elmoped.
Så, problemet är löst
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Finns det cykelbana?
Moppe kanske? sån man får köra på cykelbana om det finns, annars en lite snabbare som man får köra biväg med.

Eftersom det tar flera timmar varje dag att sköta en kedja (enligt somliga här) så skulle jag föreslå en gay-pulka med variatordrift, eller varför inte en elmoped.
Så, problemet är löst

Jag har bara cyklat till Kronetorps mölla, och det var under en mil enkel resa från Malmö, och det var lättcyklad cykelväg hela vägen. Men någon gång ska jag ta mig tid att cykla upp till Jakriborg, http://www.jakriborg.se/
Jag känner folk som cykelpendlar från Lund till Malmö så visst går det.
Även om det alltid är motvind!:gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top