159,000 och Max hastighet: 250 km/t (begränsad)

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Mellan dig och grannen.
Hoj
Cbr 1100 XX
MV Agusta F4 Brutale S - Tekniska Data
Den nakna modellen Brutale är helt ny, även här har mästaren Massimo Tamburini svarat för designen och liksom F4 till-verkades Brutale i en "guldversion" om 300 ex. Brutale har exakt samma motor och chassi som F4 S, det som skiljer är utväxling och tändmappning samt naturligtvis avsaknaden av kåpor. Annat är också avgassystemet, nu med två mycket läckra slutdämpare i rostfritt stål med MV-logo i relief. Hjulen är lika vackra som på F4 S och andra godbitar är enkelsving i aluminium samt fullt justerbar framgaffel och bromsar med sexkolvsok. Ramen består mestadels av stålrör men har också gjutna aluminiumprofiler kring svinginfästningen. MV Agusta Brutale S lever verkligen upp till sitt namn, är makalöst rapp över hela registret och har ett ljud som imponerar på de flesta.

Motor
Vattenkyld rak 4-cylinders, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, separat oljekylare
Borrning/slaglängd: 73,8 x 43,8 mm
Volym: 749,4 cm3
Kompressionsförhållande: 12:1
Max effekt: 93,4 kW (127 hk) vid 12500 varv/min (begränsad 13100 varv/min)
Max vridmoment: 7,9 kgm vid 10500 varv/min
Litereffekt: 169,5 hk/l
Elsystem
Weber Marelli 1,6M integrerat insprutnings- och tändsystem

Kraftöverföring
Våtkoppling, 6-växlad växellåda typ kassett

Ram
CrMo stål (TIG-svetsad) med baksving i aluminium

Fjädring
Fram: Upside-Down hydraulisk teleskop (Marzocchi)
Bak: Progressiv enkel stötdämpare (Sachs)

Dimensioner och vikt
Hjulbas: 1414 mm
Total längd: 2026 mm
Total bredd: 820 mm
Sadelhöjd: 805 mm
Min markfrigång: 135 mm
Torrvikt: 179 kg
Tankvolym: 19 l

Däck och fälg
Fram: 120/65-ZR 17 (56W)/3,50"x17" aluminium
Bak: 190/50-ZR 17 (73W) eller 180/55-ZR 17 (73W)/6,00"x17" aluminium

Bromsar
Fram: Dubbel skiva, 310 mm (Nissin 6-kolv)
Bak: Enkel skiva, 210 mm (Nissin 4-kolv)

Kaross
Material: Termoplast och karbon

Prestanda
Max hastighet: 250 km/t (begränsad)
Bromssträcka 100 km/t: 38,8 m
0-100 km/h: 2,7 s
0-200 km/h: 8,0 s

Det kanske är framtidsmelodin för nya mc:n med begränsad hastighet,vem vet.
 
Tror det räcker med 250 knyck på Brutalen.
Annars ta bort hastighetsspärren.

Diamant till motorcykel i vilket fall som helst.

:)
 
Långa farbron skrev:
Ja men man får hålla i sig,mer sport då.

Körde en GSX750 (inte R) i 180 knyck med en stor blå tröja ovan skinnstället som stod som en bromsskärm i vinden. Det var bland det värsta träningspass för armarna jag varit med om. :fakta
 
Kay skrev:
Körde en GSX750 (inte R) i 180 knyck med en stor blå tröja ovan skinnstället som stod som en bromsskärm i vinden. Det var bland det värsta träningspass för armarna jag varit med om. :fakta


Testa goretex ställ och X11 ,i kombination med flaggstångslängd.... :yoparty
 
Långa farbron skrev:
Ja men man får hålla i sig,mer sport då.

Precis, att krypa ner bakom en läande kåpa tar bort lite av fartkänslan.

Att kämpa med att hålla sig fast ger en ny dimention till att köra fort... :hihi
 
blacktriple skrev:
Precis, att krypa ner bakom en läande kåpa tar bort lite av fartkänslan.

Att kämpa med att hålla sig fast ger en ny dimention till att köra fort... :hihi


Man skulle tom kunna dra det hela så långt att -riktiga män behöver inga kåpor :rolleyes:
 
Känns ganska menlöst att begränsa topphastigheten till 250km/h på den hojen. Tvivlar starkt på att den kommer upp i den hastigheten ens utan strypningar. Den har 127hk och väger 179kg...

Min Fireblade 954 -02 har 150hk och väger 169kg orginal, utan kåpor, lysen osv så skulle jag gissa på att den väger MINST 5kg mindre än från fabrik. D v s runt 164kg.

Har varit uppe i 260-270km/h med den som mest (mätarfart), borde vara runt 250km/h i "riktig" fart då. Kan säga att efter 250 på mätaren så får man fan sega sig upp i fart, luftmotståndet är inte att leka med. Iofs kör jag orginaldrevat nu så med en nerdrevning som är mer anpassad efter det högre luftmotståndet går den säkert lite fortare.

Men att en 750cc hoj med 127hk kommer upp i 250km/h tvivlar jag starkt på, dom har bara satt dit en begränsning så att ägarna inte ska tycka att deras dyra hoj är slö när den inte går fortare... :hihi

Brutalen är ju äckligt grym, nån som har koll på om den finns/kommer som 1000cc?

Vad det gäller att köra fort utan kåpor så tycker jag så här:

Upp till ca170km/h är inga problem att köra, den farten kan man hålla i minst en timme om det skulle vara så.
180-200km/h kan man hålla i några mil, men sen börjar man bli ganska trött i nacken..
210km/h och uppåt är jobbigt även i kortare sträckor, men eftersom jag för det mesta brukar köra ihop med folk som har kåpor så är det bara att bita ihop :näsblod Man klarar nån mil men det är inte direkt roligt att köra så fort länge, att bara gasa upp i den farten för att sedan släppa av ganska fort igen funkar dock hur bra som helst.

På kurviga vägar kör jag fortare med fightern än med sporthoj, klockren körställning som ger full kontroll. På motorväg kör jag inte lika fort som jag gjorde tidigare (med kåpor) men det är ju skitsamma för hur kul är det att ligga och maxa bakom kåpglaset i flera mil?

Blev lite OT det här.... :rolleyes:
 
Långa farbron skrev:
Man skulle tom kunna dra det hela så långt att -riktiga män behöver inga kåpor :rolleyes:

Ja precis, fast nu har jag den lilla flugskärmen på triplen. Lite halvtjejit kanske... :rolleyes:
 
Om vi leker lite med tanken om begränsad hastighet.
Ett ex:Om tio år begränsar de alla motorcyklar 200-250........
Ett dåligt ex,men ett ex.

Hur skulle du reagera på detta..

PS:Nu lekte vi med tanken om framtiden.
 
KT skrev:
Hur skulle du reagera på detta..
Nu har jag ingen MC som kommer över 250... eller ens i närheten kanske
:3freak

Men nog fan skulle det vara positivt, och ännu positivare om det höll ner MC-olyckorna, de singla framförallt.

Och eftersom man så ohyggligt ofta kör över 200 kanske det inte gör så mycket att det går lättare att slanga i den hastigheten eftersom man inte vill ha maxeffekten och varvstopp i 300+ när hojen bara gör 250. :rolleyes: ... men det skulle å andra sidan öka risken för olyckor.... eller vet inte vad jag menar att det skulle ge egentligen :3freak
 
Begränsningar har väl aldrig fungerat tidigare?

Jag menar, de som inte vill ha dem plockar ju bort dem. Oavsett om det är en effektbegränsning, som tidigare på MC, eller en blivande hastighetsbegränsning så kommer det alltid finnas sätt att ta bort dem.
 
Mycket fånigt med begränsad maxfart på en sån hoj, tveksamt om den går så mycket fortare än 250 ärliga ändå.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top