159,000 och Max hastighet: 250 km/t (begränsad)

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Mellan dig och grannen.
Hoj
Cbr 1100 XX
MV Agusta F4 Brutale S - Tekniska Data
Den nakna modellen Brutale är helt ny, även här har mästaren Massimo Tamburini svarat för designen och liksom F4 till-verkades Brutale i en "guldversion" om 300 ex. Brutale har exakt samma motor och chassi som F4 S, det som skiljer är utväxling och tändmappning samt naturligtvis avsaknaden av kåpor. Annat är också avgassystemet, nu med två mycket läckra slutdämpare i rostfritt stål med MV-logo i relief. Hjulen är lika vackra som på F4 S och andra godbitar är enkelsving i aluminium samt fullt justerbar framgaffel och bromsar med sexkolvsok. Ramen består mestadels av stålrör men har också gjutna aluminiumprofiler kring svinginfästningen. MV Agusta Brutale S lever verkligen upp till sitt namn, är makalöst rapp över hela registret och har ett ljud som imponerar på de flesta.

Motor
Vattenkyld rak 4-cylinders, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, separat oljekylare
Borrning/slaglängd: 73,8 x 43,8 mm
Volym: 749,4 cm3
Kompressionsförhållande: 12:1
Max effekt: 93,4 kW (127 hk) vid 12500 varv/min (begränsad 13100 varv/min)
Max vridmoment: 7,9 kgm vid 10500 varv/min
Litereffekt: 169,5 hk/l
Elsystem
Weber Marelli 1,6M integrerat insprutnings- och tändsystem

Kraftöverföring
Våtkoppling, 6-växlad växellåda typ kassett

Ram
CrMo stål (TIG-svetsad) med baksving i aluminium

Fjädring
Fram: Upside-Down hydraulisk teleskop (Marzocchi)
Bak: Progressiv enkel stötdämpare (Sachs)

Dimensioner och vikt
Hjulbas: 1414 mm
Total längd: 2026 mm
Total bredd: 820 mm
Sadelhöjd: 805 mm
Min markfrigång: 135 mm
Torrvikt: 179 kg
Tankvolym: 19 l

Däck och fälg
Fram: 120/65-ZR 17 (56W)/3,50"x17" aluminium
Bak: 190/50-ZR 17 (73W) eller 180/55-ZR 17 (73W)/6,00"x17" aluminium

Bromsar
Fram: Dubbel skiva, 310 mm (Nissin 6-kolv)
Bak: Enkel skiva, 210 mm (Nissin 4-kolv)

Kaross
Material: Termoplast och karbon

Prestanda
Max hastighet: 250 km/t (begränsad)
Bromssträcka 100 km/t: 38,8 m
0-100 km/h: 2,7 s
0-200 km/h: 8,0 s

Det kanske är framtidsmelodin för nya mc:n med begränsad hastighet,vem vet.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Tror det räcker med 250 knyck på Brutalen.
Annars ta bort hastighetsspärren.

Diamant till motorcykel i vilket fall som helst.

:)
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Vill man ens sitta på en naken hoj efter 200? :va
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Långa farbron skrev:
Ja men man får hålla i sig,mer sport då.

Körde en GSX750 (inte R) i 180 knyck med en stor blå tröja ovan skinnstället som stod som en bromsskärm i vinden. Det var bland det värsta träningspass för armarna jag varit med om. :fakta
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kay skrev:
Körde en GSX750 (inte R) i 180 knyck med en stor blå tröja ovan skinnstället som stod som en bromsskärm i vinden. Det var bland det värsta träningspass för armarna jag varit med om. :fakta


Testa goretex ställ och X11 ,i kombination med flaggstångslängd.... :yoparty
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Långa farbron skrev:
Ja men man får hålla i sig,mer sport då.

Precis, att krypa ner bakom en läande kåpa tar bort lite av fartkänslan.

Att kämpa med att hålla sig fast ger en ny dimention till att köra fort... :hihi
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
blacktriple skrev:
Precis, att krypa ner bakom en läande kåpa tar bort lite av fartkänslan.

Att kämpa med att hålla sig fast ger en ny dimention till att köra fort... :hihi


Man skulle tom kunna dra det hela så långt att -riktiga män behöver inga kåpor :rolleyes:
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Känns ganska menlöst att begränsa topphastigheten till 250km/h på den hojen. Tvivlar starkt på att den kommer upp i den hastigheten ens utan strypningar. Den har 127hk och väger 179kg...

Min Fireblade 954 -02 har 150hk och väger 169kg orginal, utan kåpor, lysen osv så skulle jag gissa på att den väger MINST 5kg mindre än från fabrik. D v s runt 164kg.

Har varit uppe i 260-270km/h med den som mest (mätarfart), borde vara runt 250km/h i "riktig" fart då. Kan säga att efter 250 på mätaren så får man fan sega sig upp i fart, luftmotståndet är inte att leka med. Iofs kör jag orginaldrevat nu så med en nerdrevning som är mer anpassad efter det högre luftmotståndet går den säkert lite fortare.

Men att en 750cc hoj med 127hk kommer upp i 250km/h tvivlar jag starkt på, dom har bara satt dit en begränsning så att ägarna inte ska tycka att deras dyra hoj är slö när den inte går fortare... :hihi

Brutalen är ju äckligt grym, nån som har koll på om den finns/kommer som 1000cc?

Vad det gäller att köra fort utan kåpor så tycker jag så här:

Upp till ca170km/h är inga problem att köra, den farten kan man hålla i minst en timme om det skulle vara så.
180-200km/h kan man hålla i några mil, men sen börjar man bli ganska trött i nacken..
210km/h och uppåt är jobbigt även i kortare sträckor, men eftersom jag för det mesta brukar köra ihop med folk som har kåpor så är det bara att bita ihop :näsblod Man klarar nån mil men det är inte direkt roligt att köra så fort länge, att bara gasa upp i den farten för att sedan släppa av ganska fort igen funkar dock hur bra som helst.

På kurviga vägar kör jag fortare med fightern än med sporthoj, klockren körställning som ger full kontroll. På motorväg kör jag inte lika fort som jag gjorde tidigare (med kåpor) men det är ju skitsamma för hur kul är det att ligga och maxa bakom kåpglaset i flera mil?

Blev lite OT det här.... :rolleyes:
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Långa farbron skrev:
Man skulle tom kunna dra det hela så långt att -riktiga män behöver inga kåpor :rolleyes:

Ja precis, fast nu har jag den lilla flugskärmen på triplen. Lite halvtjejit kanske... :rolleyes:
 

BB Punk

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Ort
Mellan dig och grannen.
Hoj
Cbr 1100 XX
Om vi leker lite med tanken om begränsad hastighet.
Ett ex:Om tio år begränsar de alla motorcyklar 200-250........
Ett dåligt ex,men ett ex.

Hur skulle du reagera på detta..

PS:Nu lekte vi med tanken om framtiden.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
KT skrev:
Hur skulle du reagera på detta..
Nu har jag ingen MC som kommer över 250... eller ens i närheten kanske
:3freak

Men nog fan skulle det vara positivt, och ännu positivare om det höll ner MC-olyckorna, de singla framförallt.

Och eftersom man så ohyggligt ofta kör över 200 kanske det inte gör så mycket att det går lättare att slanga i den hastigheten eftersom man inte vill ha maxeffekten och varvstopp i 300+ när hojen bara gör 250. :rolleyes: ... men det skulle å andra sidan öka risken för olyckor.... eller vet inte vad jag menar att det skulle ge egentligen :3freak
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Begränsningar har väl aldrig fungerat tidigare?

Jag menar, de som inte vill ha dem plockar ju bort dem. Oavsett om det är en effektbegränsning, som tidigare på MC, eller en blivande hastighetsbegränsning så kommer det alltid finnas sätt att ta bort dem.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Mycket fånigt med begränsad maxfart på en sån hoj, tveksamt om den går så mycket fortare än 250 ärliga ändå.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Kay skrev:
Vill man ens sitta på en naken hoj efter 200? :va

Man blir trött i nackmusklerna vill jag lova. Goretex-stället gör färden knappast behagligare.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top