1098J by SpoonValley Racing

Nu har jag ju tagit mig an "Brink_R1's" R1'a så Ducatin kommer ligga lite "nere" tills hans hoj är klar. Men den som väntar på något gott..........

Har ju inte avslöjat esset i ärmen ännu...........:tummenupp

/J


kompressor till den oxå?!

imponerande bygge som vanligt!
 
Uppdatering! ! ! ! ! !

Lite händer det i SpoonValley..........trots alla andra hojar man förbarmar sig över, race team osv osv...

Spridarhållare, remskivor mellan kompresor och mellan axel, bränsle "hattar" till spridare och en lagerhållare är på eloxering så dom kommer det bilder på när dom är klara.

Plenumet är nästan klart, ska bara placera den special gjorda dumpen som jag själv designat. Problemet med att hitta en dump som passar till en kompressor applikation är att den måste vara stor, dvs i arean på kolven, och då är allt som jag stött på är gjort för bilar = mega stora grejor.......inte snyggt på en hoj.

Nu kanske drivningen till kompressorn blir mera lätt att förstå, spindeln(i alu) sitter på drevet till främre cylinders kamrem och ska bli lagrad på utsidan för att kunna stå emot brytkrafter. Remskivan är gjord i Titan Gr5 pga smala "ekrar" och att hållfastheten blir lite ansträngd eftersom jag växlar 1:2 till mellanaxeln.

När grejorna kommer tillbaka från elox så kommer sista tillverkningen ske av mellanaxel och den stödlagerplatta som ska sitta utanför titan-remskivan och de andra axlarna nere vid motorn. Snart mullrar det i SpoonValley......

/J
 

Bifogat

  • 46.JPG
    46.JPG
    103.3 KB · Visningar: 188
  • 61.JPG
    61.JPG
    142.7 KB · Visningar: 181
  • 56.JPG
    56.JPG
    112.4 KB · Visningar: 137
  • 55.JPG
    55.JPG
    134.6 KB · Visningar: 155
  • 49.JPG
    49.JPG
    192.3 KB · Visningar: 311
  • 47.JPG
    47.JPG
    136.8 KB · Visningar: 207
Snyggt som fan som alltid :tummenupp Hur blev plenumet?
 
Snyggt som fan som alltid :tummenupp Hur blev plenumet?

Plenumet blev ok men jag skulle valt annat material för svetsarens skull. Kändes inte roligt att hämta det, han kände nog på sig att det inte var 100. Detta är mitt fel och inte hans, skulle valt annat alu som passar bättre för svetsning. Kommer prata med honom INNAN jag beställer och tillverkar något som han ska svetsa.....

/J
 

Bifogat

  • 36.JPG
    36.JPG
    142.1 KB · Visningar: 498
Vem är det som bearbetar delarna ?
Allt är rent snyggt o prydligt , en fröjd för ögat.

En Bosch plastdump kanske kan vara något, smidiga och speciellt lätta.
 
Vem är det som bearbetar delarna ?
Allt är rent snyggt o prydligt , en fröjd för ögat.

En Bosch plastdump kanske kan vara något, smidiga och speciellt lätta.

Dumpen (liksom de flesta delarna) tillverkar /J själv. Remskivan är tillverkad på annat håll.

/R
 
Vem är det som bearbetar delarna ?
Allt är rent snyggt o prydligt , en fröjd för ögat.

En Bosch plastdump kanske kan vara något, smidiga och speciellt lätta.

Plastdumpen från Bosch funkar inte bra, har den på Aprilian och den är aningen för liten i den konfigurationen. Ducatin kommer kräva lite mer luft och då kommer den dumpen inte klara det. Sedan tycker inte jag att den är speciellt snygg, den ska ju passa resten av grejorna som tillverkas i "billet" aluminium eller Titan gr5. Nipplarna till vacuumet från topparna till dumpen är i rostfritt iofs men svarvade av mig i ett stycke.

/J
 

Bifogat

  • 42.JPG
    42.JPG
    95.7 KB · Visningar: 152
  • 50.JPG
    50.JPG
    134.7 KB · Visningar: 129
  • 51.JPG
    51.JPG
    129.3 KB · Visningar: 127
Last edited:
Plastdumpen från Bosch funkar inte bra, har den på Aprilian och den är aningen för liten i den konfigurationen. Ducatin kommer kräva lite mer luft och då kommer den dumpen inte klara det. Sedan tycker inte jag att den är speciellt snygg, den ska ju passa resten av grejorna som tillverkas i "billet" aluminium aller Titan gr5. Nipplarna till vacuumet från topparna till dumpen är i rostfritt iofs men svarvade av mig i ett stycke.

/J

det är bara att ställa sig i hyllningskören. skit snyggt!

Jag blir väldigt inspirerad av den där dumpen, vad är det för kolv dia?
och hur hård är fjädern till kolven?
 
Last edited:
Plenumet blev ok men jag skulle valt annat material för svetsarens skull. Kändes inte roligt att hämta det, han kände nog på sig att det inte var 100. Detta är mitt fel och inte hans, skulle valt annat alu som passar bättre för svetsning. Kommer prata med honom INNAN jag beställer och tillverkar något som han ska svetsa.....

/J

Ahaaaa.. Ja, han är väldigt petig med att det ska vara 110% kanonsnyggt och toppklass, men med "fel" material så kan det vara lite svårt. Men det såg ju bra ut ändå :) Nästa kan nog bli ännu snyggare med rätt material. Jag får snart ta och komma och våldgästa dig, måste ändå dit och lämna ett kåpglas till Agustan...
 
det är bara att ställa sig i hyllningskören. skit snyggt!

Jag blir väldigt inspirerad av den där dumpen, vad är det för kolv dia?
och hur hård är fjädern till kolven?

Tack!

Diametern är 45mm och den diameter som "syns" in i plenumet är 40mm. Fjäderkraften är inte färdig provad ännu men den kommer inte bli speciellt hög då laddtrycket sköter det mesta av detta.


Ganska, eller hur.........:yoparty

Oooo vad denna kommer att bli kul att se när den är klar..

Tänk dig KÖRA den då...........:D

Grymt sa gisen....

Stil och kvalté som vanligt är denne man snckrar.
Jävars så snyggt. :tummenupp

Tack för dessa snälla ord!

Ahaaaa.. Ja, han är väldigt petig med att det ska vara 110% kanonsnyggt och toppklass, men med "fel" material så kan det vara lite svårt. Men det såg ju bra ut ändå :) Nästa kan nog bli ännu snyggare med rätt material. Jag får snart ta och komma och våldgästa dig, måste ändå dit och lämna ett kåpglas till Agustan...

Bara kom hit, finns ju lite att glo på...he he he..

/J
 
Last edited:
Tack!

Diametern är 45mm ovh den diameter som syns in i plenumet är 40mm. Fjäderkraften är inte färdig provad ännu men den kommer inte bli speciellt hög då laddtrycket sköter det mesta av detta.



Ganska, eller hur.........:yoparty



Tänk dig KÖRA den då...........:D



Tack för dessa snälla ord!



Bara kom hit, finns ju lite att glo på...he he he..

/J



Liten varning angående allt för liten areadifferans mellan sätesarean och manöverarean ( kolvdiametern )

Problemet som uppkommer är att vid dellast ( ej fullt öppet spjäll) så föreligger tryckfall över spjället

Detta gör att manövertrycket som ju tas på undertrycksidan utav spjället inte blir lika högt som det laddtryck somblir i plenum

Detta ÄR ett STORT problem när man kör stora turbosar på hoj
Dumpen börjar smygläcka och därmed får man inte upp laddtrycket på rätt sätt

Med små snabbspolande agg så är inte problemet lika stort
Jag har ingen erfarenhet utav remdrivna aggregat men det kan vara bra att veta om problematiken


Peter


Ps Jäkligt snyggt bygge föresten:tummenupp :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top