1098J by SpoonValley Racing

ERF är det okej med turbo/överladdning
Rookie 1000 borde det funka åxå:D

Å fan.. då har jag missat något.
Hade för mig att det inte var tillåtet i Rookie 1000 som annars är en fri klass.
Och att ERF tillämpade R1000 reglementet i serien.

Man lär sig varje dag.
 
Vet du om någon kört med det?

Ok att hojen lär bli ganska svårkörd men det är ju rätt långa rakor på anderstorp t.ex :)

Svarkord :va En mer lattkord maskin med 190-200hk pa bakhjulet lar vara svar att hitta tror jag (forutom maskiner med TC).
Kompressor ala SpoonValley Racing+Ducati 1098 = helt linjar effektkurva med twinregister lar bli kanon pa bana :tummenupp
 
Jag säger som Rolle, hur FAN ska drivningen till kompressorn lösas?
Remskivan sitter ju för fan mitt emellan cylindrarna. =D
Iofs kan man ju förlänga axeln ut på sidan...
 
... men var är fortsättningen ? Hittade dennta tråd först nu, riktigt kul och följa. Ser fram emot resten!
 
Holy moly - ser fram emot slutresultatet!

Den som väntar på något gott..................

Jag säger som Rolle, hur FAN ska drivningen till kompressorn lösas?
Remskivan sitter ju för fan mitt emellan cylindrarna. =D
Iofs kan man ju förlänga axeln ut på sidan...

Drivningen kommer snart presenteras men just nu är det lite svårt att hitta maskintid då de flesta firmor har stängt. Senare i augusti kommar jag dock byta "vanligt" jobb och då blir allt som vanligt igen med uppdateringar lite oftare.

... men var är fortsättningen ? Hittade dennta tråd först nu, riktigt kul och följa. Ser fram emot resten!

Kommer, kommer.............har ritat klart på drivningen och ska börja arbeta med den om 1,5 vecka........Ritar vidare på plenum och en liten annan sak som kanske kan bli en trevlig överraskning.....

/J
 
Ska du bara köra med 4 kolvs ok fram ? :tungan 8 iofs men du vill väl stanna snabbare än så? :rolleyes:
 
Skiss

Har ritat lite på en remskiva...

Vad tycks?

/J
 

Bifogat

  • Remskiva.JPG
    Remskiva.JPG
    54.7 KB · Visningar: 156
Ska du bara köra med 4 kolvs ok fram ? :tungan 8 iofs men du vill väl stanna snabbare än så? :rolleyes:


Det går utmärkt att göra stoppies med Ducatis orginal-ok, vid +2 grader, så det finns ingen anledning att byta ok även om effekten nu ökar en del, bromskraft finns.
Med de keramiska bromsskivorna som snu är monterade på 1098J nu finns det absolut ingen anledning att byta till andra ok. Har testat de keramiska skivorna och dom är kanon :yoparty
Fungerar, för vanligt gatåka även i regn (ej testat seriöst på bana än), och vid normalt hojåkarväder :yoparty :yoparty :yoparty
Det stora pluset är att dom väger ungefär hälften av orginal med allt vad det innebär. Dock verkar dom inte vara godkända för race men har inte lusläst reglementet ordentligt än.

Test, keramiska bromsskivor, med "Vaselinia" (sexig häck på MV Agusta'n):
190 km/h, två fingrar på bromsen och bakhjulet lättar från asfalten utan ansträngning.
Utöver detta får man en betydligt bättre känsla för vad bromsarna håller på med, dvs full kontroll.
 
Last edited:
Har ritat lite på en remskiva...

Vad tycks?

/J

Riktigt grymt bygge du håller på med!:tummenupp Appropå remskivan (som onekligen ser väldigt snygg ut); gjorde själv en remskiva till en kompressor som small i bitar efter några timmars hårdkörning. Dock vet jag inte vad en Rotrex "förbrukar" effektmässigt men min skiva drev en Autoroto (skruv) som snodde ca 13-15 kW @ 12000 rpm input speed. Ekrarna på denna remskiva var 3mm breda och 3mm tjocka med runda fina radier i inner- och ytterkant för att förhindra brottanvisningar och längden på ekrarna var ca 15mm. Materialet var cnc-bearbetad alu i T6-kvalité och remskivan var monterad på vevaxeln via en förlängare.

Lycka till med fortsättningen!
 
Den där remskivan ser klart rätt ut ur alla synvinklar, matchar ju objektet ifråga.
Höjer glaset i hopp om fortsatt framgång :tummenupp
 
För nån konstig anledning har jag inte hittat till denna tråd.. tills nu :näsblod

Riktigt fräsch och proffsigt byggprojekt!
Ser fram emot slutresultatet.. som alla andra här :tummenupp

Keep it up!


Mvh
Dio
 
Riktigt grymt bygge du håller på med!:tummenupp Appropå remskivan (som onekligen ser väldigt snygg ut); gjorde själv en remskiva till en kompressor som small i bitar efter några timmars hårdkörning. Dock vet jag inte vad en Rotrex "förbrukar" effektmässigt men min skiva drev en Autoroto (skruv) som snodde ca 13-15 kW @ 12000 rpm input speed. Ekrarna på denna remskiva var 3mm breda och 3mm tjocka med runda fina radier i inner- och ytterkant för att förhindra brottanvisningar och längden på ekrarna var ca 15mm. Materialet var cnc-bearbetad alu i T6-kvalité och remskivan var monterad på vevaxeln via en förlängare.

Lycka till med fortsättningen!

Rotrex'n är en centrifugalkompressor och belastar inte drivningen på samma sätt men effektåtgången blir runt 11-12kw vid full belastning, ungefär som din. Maxvarvtal på denna axel kommer bli 10700/2=5350rpm eftersom den sitter på den axel som oxå driver kamaxlarna.

Den där remskivan ser klart rätt ut ur alla synvinklar, matchar ju objektet ifråga.
Höjer glaset i hopp om fortsatt framgång :tummenupp

Som sagt, ett första utdrag på remskiva.....ingen som har en bit titan liggandes?:gnissla

För nån konstig anledning har jag inte hittat till denna tråd.. tills nu :näsblod

Riktigt fräsch och proffsigt byggprojekt!
Ser fram emot slutresultatet.. som alla andra här :tummenupp

Keep it up!


Mvh
Dio

App app app.............bättre koll på forumet måste du ha.......:D


/J
 
Som sagt, ett första utdrag på remskiva.....ingen som har en bit titan liggandes?:gnissla
/J

Sääkert att inte EN AW 5754(SS4125) eller EN AW 6063 (SS4104) "duger"?
De driver ju kamaxlar lite varstans, kanse kan klara en Rotrex med? Kan, kan ha en bit av 6063 isf.. (Inte helt 100, men kan kolla upp det..)
 
Sääkert att inte EN AW 5754(SS4125) eller EN AW 6063 (SS4104) "duger"?
De driver ju kamaxlar lite varstans, kanse kan klara en Rotrex med? Kan, kan ha en bit av 6063 isf.. (Inte helt 100, men kan kolla upp det..)

Uddeholm's Alumec har väldigt bra egenskaper för denna applikation, fungerar kanon med ytbehandling oxå. Troligtvis så kommer de mindre remskivorna göras i Alu och de större, med tunnare "ekrar", göras i titan grade5.

Nu har jag ju tagit mig an "Brink_R1's" R1'a så Ducatin kommer ligga lite "nere" tills hans hoj är klar. Men den som väntar på något gott..........

Har ju inte avslöjat esset i ärmen ännu...........:tummenupp

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top