1098J by SpoonValley Racing

Liten varning angående allt för liten areadifferans mellan sätesarean och manöverarean ( kolvdiametern )

Problemet som uppkommer är att vid dellast ( ej fullt öppet spjäll) så föreligger tryckfall över spjället

Detta gör att manövertrycket som ju tas på undertrycksidan utav spjället inte blir lika högt som det laddtryck somblir i plenum

Detta ÄR ett STORT problem när man kör stora turbosar på hoj
Dumpen börjar smygläcka och därmed får man inte upp laddtrycket på rätt sätt

Med små snabbspolande agg så är inte problemet lika stort
Jag har ingen erfarenhet utav remdrivna aggregat men det kan vara bra att veta om problematiken


Peter


Ps Jäkligt snyggt bygge föresten:tummenupp :yoparty

Problemet med en kompressormatning är att det ALLTID finns mer luft än du vill ha om du inte kör med fullgas. Kompressorn pumpar luften oavsett spjäll vinkel och fyller HELA tiden plenumet med mer luft än motorn behöver. Därför behöver jag en dump som "smygläcker" lite kontrollerat så att jag inte bygger upp ett jättetryck i plenumet.

Som jag ser det så ska spjället och dumpen jobba ihop för att antingen ge motorn luften eller låta den ventilera ut i fria luften. Skulle man bygga upp ett högt tryck plenumet blir det svårt att få till ett jämnt gassvar och hojen blir svår att hantera vid hård acceleration ut ur kurvor.

/J

PS. Tack!
 
Hur går det för dig jocke? Händer det nå mer eller står det still överallt?
 
Det ser ut som om det är en 1098S du har gett dig på så borde inte ditt projekt rimligtvis heta 1098SJ? :)
 
Lite närmare.........

El och bränsle kopplat, plenumet ska fixas och lite annat kvar. Eloxeringen är klar på vissa delar typ extra spridarna osv.

/J
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    184.1 KB · Visningar: 364
  • 2.JPG
    2.JPG
    137.5 KB · Visningar: 281
  • 3.JPG
    3.JPG
    111.5 KB · Visningar: 232
  • 4.JPG
    4.JPG
    132.6 KB · Visningar: 268
  • 5.JPG
    5.JPG
    126.3 KB · Visningar: 305
Vem är det som eloxerar ?
Riktigt fräsigt blir det.

Var tog Aprilian vägen ?
Blir det färdiga köpekit sen till dom olika modellerna ?
 
Vem är det som eloxerar ?
Riktigt fräsigt blir det.

Var tog Aprilian vägen ?
Blir det färdiga köpekit sen till dom olika modellerna ?

Bodycote i Västra Frölunda gör ytbehandlingen, kanon jobb.

Aprilian står i garaget och väntar på nästa säsong på bana.
Köpekit till Aprilian finns och Ducatin kommer senare.

/J
 
Hur många hästar stjäl kompressorn som mest över kamremmen? (och har dimensionerna på den senare ändrats nåt för att säkerställa driften, eller är den så överdimensionerad att den klarar det ändå?)
 
Hur många hästar stjäl kompressorn som mest över kamremmen? (och har dimensionerna på den senare ändrats nåt för att säkerställa driften, eller är den så överdimensionerad att den klarar det ändå?)

Kamremmarna är inte inblandade i denna design överhuvudtaget. Jag tar dock drivningen från den axel som driver kamremmarna, dreven i motorn är av stål och har rakskurna drev. Remmarna som driver kompressorn är Gates Powergrip GT3 och tål en konstant last på minst 25Kw i dessa varvtal, kompressorn kommer max ta ca 13-15Kw beroende på olika faktorer.

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top