1098J by SpoonValley Racing

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Liten varning angående allt för liten areadifferans mellan sätesarean och manöverarean ( kolvdiametern )

Problemet som uppkommer är att vid dellast ( ej fullt öppet spjäll) så föreligger tryckfall över spjället

Detta gör att manövertrycket som ju tas på undertrycksidan utav spjället inte blir lika högt som det laddtryck somblir i plenum

Detta ÄR ett STORT problem när man kör stora turbosar på hoj
Dumpen börjar smygläcka och därmed får man inte upp laddtrycket på rätt sätt

Med små snabbspolande agg så är inte problemet lika stort
Jag har ingen erfarenhet utav remdrivna aggregat men det kan vara bra att veta om problematiken


Peter


Ps Jäkligt snyggt bygge föresten:tummenupp :yoparty

Problemet med en kompressormatning är att det ALLTID finns mer luft än du vill ha om du inte kör med fullgas. Kompressorn pumpar luften oavsett spjäll vinkel och fyller HELA tiden plenumet med mer luft än motorn behöver. Därför behöver jag en dump som "smygläcker" lite kontrollerat så att jag inte bygger upp ett jättetryck i plenumet.

Som jag ser det så ska spjället och dumpen jobba ihop för att antingen ge motorn luften eller låta den ventilera ut i fria luften. Skulle man bygga upp ett högt tryck plenumet blir det svårt att få till ett jämnt gassvar och hojen blir svår att hantera vid hård acceleration ut ur kurvor.

/J

PS. Tack!
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Hur går det för dig jocke? Händer det nå mer eller står det still överallt?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det ser ut som om det är en 1098S du har gett dig på så borde inte ditt projekt rimligtvis heta 1098SJ? :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Lite närmare.........

El och bränsle kopplat, plenumet ska fixas och lite annat kvar. Eloxeringen är klar på vissa delar typ extra spridarna osv.

/J
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    184.1 KB · Visningar: 363
  • 2.JPG
    2.JPG
    137.5 KB · Visningar: 280
  • 3.JPG
    3.JPG
    111.5 KB · Visningar: 231
  • 4.JPG
    4.JPG
    132.6 KB · Visningar: 267
  • 5.JPG
    5.JPG
    126.3 KB · Visningar: 304

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vem är det som eloxerar ?
Riktigt fräsigt blir det.

Var tog Aprilian vägen ?
Blir det färdiga köpekit sen till dom olika modellerna ?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vem är det som eloxerar ?
Riktigt fräsigt blir det.

Var tog Aprilian vägen ?
Blir det färdiga köpekit sen till dom olika modellerna ?

Bodycote i Västra Frölunda gör ytbehandlingen, kanon jobb.

Aprilian står i garaget och väntar på nästa säsong på bana.
Köpekit till Aprilian finns och Ducatin kommer senare.

/J
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hur många hästar stjäl kompressorn som mest över kamremmen? (och har dimensionerna på den senare ändrats nåt för att säkerställa driften, eller är den så överdimensionerad att den klarar det ändå?)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hur många hästar stjäl kompressorn som mest över kamremmen? (och har dimensionerna på den senare ändrats nåt för att säkerställa driften, eller är den så överdimensionerad att den klarar det ändå?)

Kamremmarna är inte inblandade i denna design överhuvudtaget. Jag tar dock drivningen från den axel som driver kamremmarna, dreven i motorn är av stål och har rakskurna drev. Remmarna som driver kompressorn är Gates Powergrip GT3 och tål en konstant last på minst 25Kw i dessa varvtal, kompressorn kommer max ta ca 13-15Kw beroende på olika faktorer.

/J
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ah, my bad, trodde kraften överfördes via kamremmen, sorry =)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top