VR-8
Fabrikör Mr.J
Liten varning angående allt för liten areadifferans mellan sätesarean och manöverarean ( kolvdiametern )
Problemet som uppkommer är att vid dellast ( ej fullt öppet spjäll) så föreligger tryckfall över spjället
Detta gör att manövertrycket som ju tas på undertrycksidan utav spjället inte blir lika högt som det laddtryck somblir i plenum
Detta ÄR ett STORT problem när man kör stora turbosar på hoj
Dumpen börjar smygläcka och därmed får man inte upp laddtrycket på rätt sätt
Med små snabbspolande agg så är inte problemet lika stort
Jag har ingen erfarenhet utav remdrivna aggregat men det kan vara bra att veta om problematiken
Peter
Ps Jäkligt snyggt bygge föresten
Problemet med en kompressormatning är att det ALLTID finns mer luft än du vill ha om du inte kör med fullgas. Kompressorn pumpar luften oavsett spjäll vinkel och fyller HELA tiden plenumet med mer luft än motorn behöver. Därför behöver jag en dump som "smygläcker" lite kontrollerat så att jag inte bygger upp ett jättetryck i plenumet.
Som jag ser det så ska spjället och dumpen jobba ihop för att antingen ge motorn luften eller låta den ventilera ut i fria luften. Skulle man bygga upp ett högt tryck plenumet blir det svårt att få till ett jämnt gassvar och hojen blir svår att hantera vid hård acceleration ut ur kurvor.
/J
PS. Tack!