1000 kronor mer i plånboken - pyttsan

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
2579147 Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

1000 kronor extra, pyttsan. Snacka om billigt valfläsk.

Kommer du få mer pengar över i månaden...

fy fan... Stäm någon!

mb skrev:
2579147 Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

:rofl siffrorna har du räknat ut från "en kompis med insyn i lokalpolitiken"

Ge dig nu och kom tillbaka med det riktitga resultatet istället, sluta med skrämseltaktiken, du kan inte göra ett skit åt det på fyra år iallafall.........

Markus skrev:
2579277 Ja, vad är det med dem? De får idag 80% (vilket bara det är en försämring jämfört med normalläget, något många verkar glömma bort i deras sossetänk - även sossarna försämrar den arbetslösas situation kraftigt) i 200+100 dagar (?). Nu får de en gradvis sänkning av ersättningen. Vad är det man ska tycka om det?

Att det är hemskt att den som inte jobbar får mindre än den som jobbar?
Att det är hemskt att det kan bli sämre än 80% om man verkligen misslyckas? Att det är hemskt att man inte kan få 80% av sin lön i all oändlighet?

Jag har själv haft a-kassa och ser absolut inget problem i att ersättningen sänks om man inte kommer igång på ett år, det är 200 arbetsdagar det handlar om och det är 50 veckor. Har man inte löst sin situation på 50 veckor så tror jag visst man kan behöva lite mer piska och kanske mindre morot, eller om man ser det potentiella jobbet som moroten allra helst.

Och beträffande avdragsrätten för facket så var den ju helt sjuk i sitt perspektiv, är det rimligt med 25% moms på livsmedel men 0% skatt på medlemsskap i en politisk förening knuten till regeringspartiet? Hur kan man tycka det är bra, oavsett politisk hemvist?

:tummenupp . kan bara hålla med....
massor av gnäll på en det ena eller andra...

Att ta tag i sitt eget liv verkar vara fan så svårt men att klaga på allt det har man energi till....

Den tiden de trötta arbetslösa har på att kolla såpoperor, nätdejta eller annat skit, är helt bortkastat...istället kan man aktivt söka upp företag å presentera sig, visa vad man kan TILLFÖRA företaget, det finns fan en j-a massa jobb....

Men bortskämda å bekväma, det är vad svenska bidragsfolket har blivit....

mb skrev:

Mmmm. Men det är för att det ska löna sig att jobba i sverige!

Manne skrev:
2579338riktitga resultatet istället
Ok, hur kommer det att bli för dig då? Jag bad om fler exempel.

juha01 skrev:
2579521 Mmmm. Men det är för att det ska löna sig att jobba i sverige!
Det måste vara ett fåtal som verkligen vill vara arbetslösa. Känns mycket främmande för mig iaf.

Last edited:
Vet inte om det bara var ett förslag eller om det redan än genomdrivet men nu (eller snart) har studenterna förlorat rätten till A-kassa efter genomförda studier. Så hittar du inget jobb efter din studieperiod på 2-6 år är det verkligen kört.
Bra sätt att få folk att sluta utbilda sig. (Ja, eller utbilda sig till jobb där de behövs :hihi)

mb skrev:
2579679
Det måste vara ett fåtal som verkligen vill vara arbetslösa. Känns mycket främmande för mig iaf.

Ett företag som jag har lite koll på. Där har dom problem att rekrytera folk.

Varför har dom det? Jo, jobbet är utomhus oavsett väder (gbg väder under perioden oktober-mars råkkar inte), hyffsat/riktigt tungt fysiskt, stressigt, skitigt jefligt tidiga morgnar osv. Bra betalt och fritt iofs, men ingen vill ju jobba idag. Då skulle dom ju inte ha dessa problem!

Ingen har ens varit dit och frågat om dom har jobb... Folk orkar inte gå ut och söka jobb på riktigt längre! Man sitter vid datorn och skickar ut ett CV när man söker vanliga skitjobb. Skulle dom gå till företaget direkt och fråga om jobb, så skulle det säga hundra ggr mer om den sökande, än den som skickar in papper...

Jag vet människor som inte har sommarjobb här i stan under studietiden. Jag hade så många att jag var tvungen att tacka nej.. Inget glamouröst, men väl jobb! Inte ett enda var via kontakter eller CV utskick, utan eget sökande.

Arbetslös och frisk i Gbg? Yeah, right...

a kassa= vadå typ 300 spänn extra i mån a 12 = 3600
2 bilar o 2 mc räknar med ca 5000+ kr
hem pc skiten, är de dom som hitta på de? isf 800 spänn.
nå mer jag kan räkna in?

mb skrev:

Inte för att vara sån, men du håller nästan på att bli bittrare än vad Markus var när sossarna styrde. (nu är han bara ganska bitter)

mb skrev:
2579679

Det går ju aldrig att få fram en siffra på sådant, men jag behöver bara gå till mig själv som under båda mina arbetslöshetsperioder önskat att jag skulle få påbörja nästa anställning efter sommaren så att jag skulle kunna parasitera på systemet ett tag, sådan är jag och som man känner sig själv känner man andra.:)
Skillnaden på dig och mig är att jag kan skilja min egen situation från vad jag tror är bäst för det gemensamma, du verkar faktiskt helt oförmögen att göra det. I varje sådan här bitter tråd du startat på sistone så har du hänvisat till stackars dig, är det vad solidaritet handlar om för dig? Din morfar hade skämts. :fakta

lorkan skrev:
2579264
Förresten, har du några siffror på hur många som vill vara arbetslösa i dagsläget?

ca 44,8% av de röstberättigade tror jag.. :pannkyss

Man kan inte helt plötsligt få 1000kr mer i plånboken.
Låt förändringarna slå igenom så ska vi se var vi hamnar.

Förslaget om obligatorisk a-kassa gillar jag dock inte riktigt.

Bifogat

• Val02.jpg
    Val02.jpg
    29.8 KB · Visningar: 43
zykl0n skrev:
2580196 ca 44,8% av de röstberättigade tror jag.. :pannkyss

Man kan inte helt plötsligt få 1000kr mer i plånboken.
Låt förändringarna slå igenom så ska vi se var vi hamnar.

Förslaget om obligatorisk a-kassa gillar jag dock inte riktigt.

Vad rolig du är. :) :tummenupp

mb skrev:

Har du plånboksröstat i sann LO-anda?

Markus skrev:
2580174 I varje sådan här bitter tråd du startat på sistone så har du hänvisat till stackars dig, är det vad solidaritet handlar om för dig? Din morfar hade skämts. :fakta

Präxist. Jag hade inte kunnat sagt det bättre själv.

Själv skiter jag i utlovade extra hundralappar hit eller dit per mån.

Huvudsaken var att skicka ut sossarna ur regeringen.. För sveriges framtid. Sorgliga är dock att en vanlig svensson inte förstår att det kan ta minst en mandatperiod innan positiva utvecklingen visar sig på allvar. Det tar tid.

Struntar i hundringarna mer el mindre, mår så mycket bättre nu när sossarna är väck för ett tag. Jag hade inte brytt mig om dom tog en tusenlapp av mig mer per månad, sålänge de lovar att de ger mer pengar till rätt ställen. Fler poliser, bättre skola, vård och psykmottagningar!

Den politiken persson stog för leder till dekadens.

Lönar sig ju knappast att jobba i sverige. löneutvecklingen är ju dålig som den är. och med ett försvagat fack och lättare för arbetsgivarna att anställa lågavlönade som gått arbetslösa kommer ju driva ner lönerna ännu mer. så bättre gå arbetslös o få tillbaka lite av pengarna man betalat till a-kassan.

Vi som jobbar förlorar som fan på det här + får ju betala för att arbetsgivarna ska få mer makt.. då den höjda avgiften till a- kassan ska betala dom sänkta arbetsgivaravgifterna. NEJ . mer makt åt arbetarna.. hellre hög arbetslöshet o bra betalt till oss som jobbar än jobb åt alla ..

Fragger skrev:
2583714 Lönar sig ju knappast att jobba i sverige. löneutvecklingen är ju dålig som den är. och med ett försvagat fack och lättare för arbetsgivarna att anställa lågavlönade som gått arbetslösa kommer ju driva ner lönerna ännu mer. så bättre gå arbetslös o få tillbaka lite av pengarna man betalat till a-kassan.

Vi som jobbar förlorar som fan på det här + får ju betala för att arbetsgivarna ska få mer makt.. då den höjda avgiften till a- kassan ska betala dom sänkta arbetsgivaravgifterna. NEJ . mer makt åt arbetarna.. hellre hög arbetslöshet o bra betalt till oss som jobbar än jobb åt alla ..

Gå ur facket och du får en högre löneförhöjning än vad dom någonsin kommer att förhandla för dig...

För övrigt i resonemanget är du väl ute och cyklar rejält.

Here we go......

Följande ändringar påverkar mig:
1.Grundavdraget höjs.
2. Något sänkt inkomstskatt ger en person som tjänar 600kkr om året ca 1500kr mer i månaden
2. Förmögenhetskatten halveras på kapitalförmögenhet (dvs inte hus utan enbart reda stålar) 5milj*0,0075=3750
3. Fryst fastighetskatt (tjänar inte ett öre då begränsningsregeln inte når mig och de har redan höjt taxvärdet 70% vilket ger absurd fastighetskatt)

Summa: Tack vare min inkomst och förmögenhet betalar jag 20kkr mindre i skatt. Detta äts dock upp av:

4. Milavdragen beräknas på översitigande 8kkr istället för 7kkr. Ger mig -300 i plånboken.
5. Avdrgaen för övriga saker för inkomstens förtjänande från 5000 istället för en tusing. Förlorar 1000kr
6. Trafikförsäkringspremien höjs radikalt.... -xxxxxxkr
7. Sänkt tak i sjukförsäkringen, vilket sänker sjukpenningen för alla som tjänar mer än 24.800 kronor i månaden, räknat på dagens prisbasbelopp.

Slutsumma: Jag betalar marginellt mindre i skatt trots att jag tillhör den delen av sveriges befolkning som har det förhållandevis gott ställt. Blir höjningen på trafikförsäkringen stor går jag troligtvis back......

Så hur de rikas ökade inkomster skall leda till fler jobb förstår jag inte riktigt fast sänka ersättningsnivåer får förhoppningsvis några att börja jobba. Men vad har alliansen mer presenterat när det gäller att förbättra företagsklimatet och skapa fler jobb?

ps. Behöver jag säga att jag inte röstar på moderaterna?

//Jultomten på Jr konto

Boris JR skrev:
2583926 Here we go......

Summa: Tack vare min inkomst och förmögenhet betalar jag 20kkr mindre i skatt. Detta äts dock upp av:

4. Milavdragen beräknas på översitigande 8kkr istället för 7kkr. Ger mig -300 i plånboken.
5. Avdrgaen för övriga saker för inkomstens förtjänande från 5000 istället för en tusing. Förlorar 1000kr
6. Trafikförsäkringspremien höjs radikalt.... -xxxxxxkr
7. Sänkt tak i sjukförsäkringen, vilket sänker sjukpenningen för alla som tjänar mer än 24.800 kronor i månaden, räknat på dagens prisbasbelopp.

Slutsumma: Jag betalar marginellt mindre i skatt trots att jag tillhör den delen av sveriges befolkning som har det förhållandevis gott ställt. Blir höjningen på trafikförsäkringen stor går jag troligtvis back......

Så du menar att punkt 4-7 tar ut 20 000 KRONOR? Tjena! Antingen är du sjuk förbaskat ofta eller så har du ett helt stall med fordon. Utveckla gärna ditt påstående.

Valen skrev:
2583960 Så du menar att punkt 4-7 tar ut 20 000 KRONOR? Tjena! Antingen är du sjuk förbaskat ofta eller så har du ett helt stall med fordon. Utveckla gärna ditt påstående.

Vård av sjukt barn två veckor om året är inga problem som småbarnsförälder, har man hög inkomst och därmed stora utgifter (munnen efter magen principen) så slår det hårt...
Familjen är i behov av tre bilar och till det kommer en större mängd motorcyklar (motorcyklarna är dock inte med i kalkylen då det endast är nöjen och det kan man inte skylla på regeringen om det blir dyrare)....

Sen skule jag gärna betala 20kkr mer i skatt om pengarna användes till att få sverige på fötter. Vad som får mig att inte rösta blått är att steg ett för dem är att sänka skatten för privatpersoner som redan har så höga inkomster att skattesänkningen inte spelar något avgörande roll. Skattesänkningar görs bäst på grundavdraget då det därmed tillfaller alla och majoriteten av befolkningen kommer att lägga pengarna på dagligvaror vilket därmed gynnar sysselsättningen. För de multimiljonärer som tjänar kännbart på sänkt förmögenhetskatt kommer troligen att lägga pengarna på hög.

Istället för att sänka skatten så erbjud en fungerande sjukvård och gör riktiga arbetsmarknadsåtgärder för att få folk i arbete. Var tog föresten de utlovade satsningarna på sjukvård vägen i budgeten?

//Jultomten

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...