1000 kronor mer i plånboken - pyttsan

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
2588123 I princip så kan jag tycka att det är fel att många av facken är så politiskt innästlade. Borgarna har inlett ett slags krig mot facken eftersom det slår hårt mot fienden s. Hade facken varit mer politiskt oberoende hade det kanske inte behövt bli så här.

Så sant, jag ser rött när någon säger fack! :mad:

:)

mb skrev:
2579147 Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

1000 kronor extra, pyttsan. Snacka om billigt valfläsk.

Det kommer bli ca1100 mer i månaden för mig iaf.

Men jag belatar inte fack och a-kassa. Ser ingen anledning till det.

Mr_White skrev:
2611502 Det kommer bli ca1100 mer i månaden för mig iaf.

Ehh inte för att vara negativ men att inte vara medlem i a-kassa är rätt dumt om man nu inte ar en stor personlig förmögenhet att ösa ur vid ev arbetslöshet. Dessutom håller ju regeringen på att lagstifta om obligatoriskt medlemskap nu.....

Facket är däremot en helt annan sak där finns ofta ingen anledning att vara med.

mb skrev:
2579147 Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

1000 kronor extra, pyttsan. Snacka om billigt valfläsk.
Jag tycker det känns bra att slippa subventionera din privatekonomi med 150 kr/mån. Du betalar dina räkningar, jag betalar mina. Enkelt och bra eftersom ingen av oss behöver ekonomiskt stöd.

Subventioner och stöd skall utgå till behövande. Subventioner och stöd skall inte utgå till icke-behövande.

Boris JR skrev:
2611518 Ehh inte för att vara negativ men att inte vara medlem i a-kassa är rätt dumt om man nu inte ar en stor personlig förmögenhet att ösa ur vid ev arbetslöshet. Dessutom håller ju regeringen på att lagstifta om obligatoriskt medlemskap nu.....

Facket är däremot en helt annan sak där finns ofta ingen anledning att vara med.

Nope har ingen förmögenhet att vila på.
Varför betala något jag aldrig kommer behöva använda.

Finns jobb till alla, handlar bara om vilja!
Personligen skulle jag hellre sopa gatorna än ligga hemma som ett annat sosse fall.

Mr_White skrev:
2611674 Finns jobb till alla, handlar bara om vilja!
Personligen skulle jag hellre sopa gatorna än ligga hemma som ett annat sosse fall.
Lätt att säga när man har jobb...
Å undrar fortfarande när någon ska lägga fram stöd för att det finns jobb till andra och att de som inte har jobb är slöa. Någonstans har du väl fått denna djupa kunskap ifrån?

bonny skrev:
2611738 Lätt att säga när man har jobb...
Å undrar fortfarande när någon ska lägga fram stöd för att det finns jobb till andra och att de som inte har jobb är slöa. Någonstans har du väl fått denna djupa kunskap ifrån?

Kunskapen kommer från mig själv, började jobba när jag va 17.
MCdonalds (1dag)
Diskare
Kallskänk
Kockläring
El installatör (utbildad)
dagisfröken (1 vecka pallade inte mer)
Produktionspanerare
Datorinstallatör
startade eget IT konstultföretag
IT/drifttekniker

Idag driver jag eget samt arbetar heltid inom staten

Men har funderingar på att byta branch totalt, kanske ger mig in i båtbyggar branchen

Mr_White skrev:
2611804 Kunskapen kommer från mig själv, började jobba när jag va 17.
MCdonalds (1dag)
Diskare
Kallskänk
Kockläring
El installatör (utbildad)
dagisfröken (1 vecka pallade inte mer)
Produktionspanerare
Datorinstallatör
startade eget IT konstultföretag
IT/drifttekniker

Idag driver jag eget samt arbetar heltid inom staten

Men har funderingar på att byta branch totalt, kanske ger mig in i båtbyggar branchen
Det är möjligt att det har varit så för dig, men menar du på fullt allvar att du är modellen för hur samhället i stort fungerar? Bara för att du lyckas behöver inte alla andra göra detta.
Jag tycker att du uttrycker dig arrogant och utan att klara av att påvisa att dina påhopp på en stor grupp arbetslösa är korrekta.

Fast jag måste erkänna, och beundra, att du ser ut till att vara driftigare än de flesta! Jag tror också att samhället i stort skulle mått bra av fler som dig. :pannkyss

Bingo skrev:
2611557 Jag tycker det känns bra att slippa subventionera din privatekonomi med 150 kr/mån. Du betalar dina räkningar, jag betalar mina. Enkelt och bra eftersom ingen av oss behöver ekonomiskt stöd.

Subventioner och stöd skall utgå till behövande. Subventioner och stöd skall inte utgå till icke-behövande.

Nu ska man kanske inte jämföra skattelättnader med subventioner, men att slopa både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt känns lite som subventioner för de rika... de klarar sig nog ypperligt även om någon krona av deras förmögenhet går till arbetslösa bettan med 3 ungar.

bonny skrev:
2611868 Det är möjligt att det har varit så för dig, men menar du på fullt allvar att du är modellen för hur samhället i stort fungerar? Bara för att du lyckas behöver inte alla andra göra detta.
Jag tycker att du uttrycker dig arrogant och utan att klara av att påvisa att dina påhopp på en stor grupp arbetslösa är korrekta.

Fast jag måste erkänna, och beundra, att du ser ut till att vara driftigare än de flesta! Jag tror också att samhället i stort skulle mått bra av fler som dig. :pannkyss

Det jag menar är att: Bara för att man är arbetslös akademiker, läkare, mm, hindrar inte det att man kanske jobbar som affärsbiträde, dagisfröken eller vad som helst. Tills man hittar ett nytt jobb man vill satsa på

Jag kan ju bara säga hur jag skulle göra om jag nu skulle bli arbetslös.
Men jag har ju en gräns jag också, skulle aldrig torka skit på gamla eller jobba med barn.
Men har dok testat båda så jag vet att jag inte pallar det.

Suomalainen skrev:
2611882 Nu ska man kanske inte jämföra skattelättnader med subventioner, men att slopa både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt känns lite som subventioner för de rika... de klarar sig nog ypperligt även om någon krona av deras förmögenhet går till arbetslösa bettan med 3 ungar.
Arbetslösa Bettan med 3 ungar kanske oxå betalar fastighetsskatt. Tror faktiskt att hon uppskattar att slippa den likväl som att von Knorring gnuggar händerna när han späder på sin förmögenhet ytterligare.

Mr_White skrev:
2611502 Det kommer bli ca1100 mer i månaden för mig iaf.

Tror du det? Försäkring & skatt för bil, mc kommer att chockhöjas. A-kassa avgiften kommer att bli obligatorisk enligt "falliansen", så hur kan du få 1100 mer i månaden?

Suomalainen skrev:
2611882 Nu ska man kanske inte jämföra skattelättnader med subventioner, men att slopa både fastighetsskatt och förmögenhetsskatt känns lite som subventioner för de rika... de klarar sig nog ypperligt även om någon krona av deras förmögenhet går till arbetslösa bettan med 3 ungar.
Fastighetsskatt betalar alla - skillnaden är bara att arbetslösa Bettan har den inbakad i sin hyra. Förmögenhetsskatten är en annan historia som drar in relativt lite pengar och som förmodligen kostar mer än man får in. Det läggs ner mycket tid och resurser för att slippa den och det leder till mycket oönskade effekter i övrigt - inte minst för företagare. Det är en skatt som jag förstått att alla de politiska partierna utom V vill avskaffa, men som är ett problem för socialdemokratin för att den har ett så stort symbolvärde.

Varför drar du förresten in arbetslösa Bettan och hennes stackars barn i det här? Jag tycker att Bettan skall få den hjälp hon behöver. Men jag tycker inte att mb skall få någon hjälp han inte behöver. A-kassan är en försäkring och den kostar vad den kostar. Om inte han betalar vad det kostar, vem ska då göra det? Han som har arbete och allt.

Sen verkar mb ha missförstått vad alliansen lovade. De lovade ju aldrig att han personligen skulle få en tusenlapp mer i månaden.

Ducati Girl skrev:
2611920 Tror du det? Försäkring & skatt för bil, mc kommer att chockhöjas. A-kassa avgiften kommer att bli obligatorisk enligt "falliansen", så hur kan du få 1100 mer i månaden?

Men JAG då? Stackars MIG!?

JAG som har 3 bilar 2 motorcyklar och 20 snöskotrar... Hur ska det bli för MIG!?

Hajja hur mycket JAG får betala.. JAG! Varför just JAG!?

Är det sant att JAG måste betala för MINA egna fordon. Min granne som bara har en vespa behöver ju inte alls betala lika mycket som JAG!? Vad är det för rättvisa..

Nä jag kräver att staten skall subventionera MINA fordon.. Det är det enda rätta för sverige som land..

Biturbo skrev:
2611975 Men JAG då? Stackars MIG!?

JAG som har 3 bilar 2 motorcyklar och 20 snöskotrar... Hur ska det bli för MIG!?

Hajja hur mycket JAG får betala.. JAG! Varför just JAG!?

Är det sant att JAG måste betala för MINA egna fordon. Min granne som bara har en vespa behöver ju inte alls betala lika mycket som JAG!? Vad är det för rättvisa..

Nä jag kräver att staten skall subventionera MINA fordon.. Det är det enda rätta för sverige som land..

Lite bitter,eller?:va

Ducati Girl skrev:
2611920 Tror du det? Försäkring & skatt för bil, mc kommer att chockhöjas. A-kassa avgiften kommer att bli obligatorisk enligt "falliansen", så hur kan du få 1100 mer i månaden?

Försäkring och skatt drar jag av på firman.

Bingo skrev:
2611968 Fastighetsskatt betalar alla - skillnaden är bara att arbetslösa Bettan har den inbakad i sin hyra. Förmögenhetsskatten är en annan historia som drar in relativt lite pengar och som förmodligen kostar mer än man får in. Det läggs ner mycket tid och resurser för att slippa den och det leder till mycket oönskade effekter i övrigt - inte minst för företagare. Det är en skatt som jag förstått att alla de politiska partierna utom V vill avskaffa, men som är ett problem för socialdemokratin för att den har ett så stort symbolvärde.

Varför drar du förresten in arbetslösa Bettan och hennes stackars barn i det här? Jag tycker att Bettan skall få den hjälp hon behöver. Men jag tycker inte att mb skall få någon hjälp han inte behöver. A-kassan är en försäkring och den kostar vad den kostar. Om inte han betalar vad det kostar, vem ska då göra det? Han som har arbete och allt.

Sen verkar mb ha missförstått vad alliansen lovade. De lovade ju aldrig att han personligen skulle få en tusenlapp mer i månaden.

Fastighetskatten - Jupps, den är inbakad i hyran. Men slopas den så tror jag nog inte hyrorna sjunker, ägarna ser det som en chans att i "det dolda" öka sina vinster lite.

Lilla bettan drog jag in som jämförelse, hennes a-kassa sänks för att finansiera de rikas skattelättnader.

1000kr mer - Många som röstade blått gjorde nog det för att de trodde att de faktiskt skulle få mer kvar i plånkan. Vi här i västmanland får tex en höjd landstingskatt med 52öre till att börja med... :näsblod

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg