är det resistortändhattar på RGV250 ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, rubriken säger väl nästan allt. Jag har letat land och rike runt efter någon som har resistortändhattar på 10k Ohm till min RS250, men det ser inte bättre ut än att jag får vänta på beställningen från Italien (via Starol Racing och Ipermoto - vem som nu hinner först).

Det slog mig dock att RGV250 som ju är ursprungskällan för motorn, möjligen kan ha ett snarlikt tändsystem (om än inte likadant som Aprilia). Någon som kan mäta upp resistansen på sina tändspolar på primär- och sekundärlindning och tändhattar ?

Om det är samma typ av tändhatt, kanske det går snabbare att få fram reservdelar från Suzuki...

Service manualen säger 0.17-0.23 Ohm på primärlindningen och 15-20 kOhm på sekundärlindningen. Jag kan mäta upp spolarna i morgon.

Tändhattarna har eget part no. så jag antar att dom finns att köpa lösa. Numret är 33510-20A00.

Kolla med www.mc-shopen.se
Dom har massor med prylar för Suzuki.

OK, ska höra efter med MC-shopen :tummenupp Jag tror att tändspolarna är i bra skick, men säker kan man aldrig vara bara genom att resistansmäta med svagströmsinstrument. Däremot är tändhattarna - som ju är lite speciella med sina 10k Ohm - i stort behov av att bytas.

Nu har jag resistansmätt tändhattarna. Den ena helt slut; ingen kontakt alls, och den andra svår att mäta och få ett stabilt värde, men ca 50-200 kOhm, i bästa fall. Bara att köpa nytt då!
Hojen har dock startat och gått utan problem, så tändspolarna är det nog inga fel på.

Hade samma problem med RG 500:an, men där bytte jag bara till Accel's "gula" kablar (för nån jänkebil!)

Bosse Trombon skrev:
Nu har jag resistansmätt tändhattarna. Den ena helt slut; ingen kontakt alls, och den andra svår att mäta och få ett stabilt värde, men ca 50-200 kOhm, i bästa fall. Bara att köpa nytt då!
Hojen har dock startat och gått utan problem, så tändspolarna är det nog inga fel på.

Hade samma problem med RG 500:an, men där bytte jag bara till Accel's "gula" kablar (för nån jänkebil!)

Då var det kanske bra att du tog dig tid att mäta på dem :) Jag har i alla fall beställt original som nu ska skeppas från Danmark. Att hitta andra reservdelar som funkar är _svårt_ har jag upptäckt.

Kolla om du kan ta isär tändhattarna. På Aprilian kunde man skära upp gummit och plocka ur de hårdare platsdetaljerna och sedan pilla isär i minsta smådel. Den ena tändhatten gick att restaurera.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back