är det bara jag eller är detta normalt?

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Har fått min hoj stulen.....efter 30 dagar har man eligt mitt försäkringsvilkor rätt till ersättning.

Nu har det gått två veckor och en månad och jag har fortfarande inte fått någon ersättning....

Börjar med att jag kontaktar bolaget, talar med en handläggare. (exakt efter 30 dagar) han får alla mina papper kvitton osv....(fick han direkt när anmälan gjordes) sen så går han på semester. Han vidarebifogar detta till en annan handläggare och han i sin tur kollar igenom papprena och skickar dom vidare till en värderingsman. MEN ingen på salus ansvar vet vem denna väringsmanen är, jag har försökt fått hans telefon nummer och namn så jag kan ringa vederbörande.

Nu står jag här och den sista handläggaren säger bara:
"två veckor är normalt, de får man räkna med i dessa tider. Han som ska värdera din hoj kommer att ringa dej så fort han har tid. Tyvär får det ta den tid de tar. Han ringer så for han kan."

Jag då: så de kan ta två veckor till??

Han: Ja de beror ju på hur mkt dom har att göra.

Hur fan ska jag gå vidare?

Vad har jag rätt till?

Har jag rätt till ersättning för dessa två veckor?

Sjukt trött på detta...jag vill oxå ha en hoj i sommar!!!!

Jag har för mig att jag läst att dom flesta får sina pengar efter 2 månader.

Ring till försäkringbolaget och be att få prata med försäkringsombudsmannen. Jag kan inte ta gift på det men jag tror att det går till så här:
Försäkringsombudsmannen är anställd på försäkringbolaget men går kundens ärenden då han är insatt i regelverk etc. Han (eller vi säger HON...om vi har en feminist på forumet) vet vad som är skälig tid i branschen för att försäkringstagaren ska få sin ersättning. Men visst kan jag förstå att dom inte börjar handlägga ärendet i samma sekund som 30 dagar passerat. I princip är det ju då ärendet börjar (ska man lägga ner en massa pappersexercis om det visar sig att hojen kommer tillbaka får vi nog räkna med höjda premier p.g.a. ökad administration).

Jag har gjort det 2 ggr. Ena gången blev jag nöjd med svaret, andra gången blev jag "skogstokig" (nåja, lite mer än missnöjd). Då tog försäkringsbolaget sitt ansvar och skickade ärendet till en oberoende instans. 1 vecka senare var ärendet utrett och jag blev 15000:- rikare då den oberoende instansen tyckte att marknadsvärdet var så mycket högre än "mitt" försäkringsbolag. Första värderingen gjordes genom att titta på blocket! När jag försökte påvisa att objektet (en båt i det här fallet) var renoverad och i oändligt mycket bättre skick än de på blocket togs ingen hänsyn. Utan det var "-årsmodell och snittpris som avgör". Men när ärendet lyftes, ja då togs det i beaktande och den högre summan delades ut.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park