Övningshoj samt första hoj?

icko skrev:
2564827 En som har läst sin läxa..:tummenupp
Noppe. Varin på VV hemsida å letareda på de. Har ju haft kortet så länge själv så räckte med en uppkörning så var det bara te å gränsla de som behagas. Inga konstiga vikter å annat trams då inte. Annat med den två år yngre polarn som har DE på kortet han fick genom gymnasiets transport linje å få köra 40ton lastbil me släp men bara A1 i hoj väg. Han va inte gla han, tjatar bara om vem som skulle kunna göra mäst skada om vi skulle köra in i bilen framför, Han me 40ton lastbil eller jag med 300kg mc å muttrar om att domdär vägverks nötterna inte ä rigtigt kloka. :D
 
mavio skrev:
Hur lyckades dom med det? Eller är det en mellanklass?

De har väl trimmat eller nåt. vad vet jag. Fixat högre effekt i den.

Klippt från vägverkets hemsida:

A (obegränsad)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.
 
Ja nåt sånt har dom nog klurat till. Saknas ju lite i motorvolym bara. Dr:en är på 644 cc och det ska ju vara minst 700. Kreativ och händig körskola eller bara kompisar med bilprovningen? :rolleyes:

Jag har en dr 750 och den är väldigt lättkörd. Rätt hög men man sitter liksom i den ist för på den. Är rätt olschool men verkar oförstörbar.
 
Jo, de sa att den var väldigt lättkörd och superbra att träna teknikbitarna på. De sa att bågen är reggad som 700cc. Det är väl händiga typer. (Jag kör inte upp i Stockholm... det är på landet ;) )
 
Kan ju tyvär inte rekomendera en Ducce som uppkörningshoj, även om de är absolut bäst till allt annat :) :tummenupp Det beror på ramkonstruktionen runt styrhuvudet. De får helt enkelt snävare styrutslag, vilket gör lågfartsmanöverbanan onödigt svår.
De flesta sporthojjar dras väl med liknande "problem", så ska man bara välja efter uppkörningsvänlighet så borde nog en större motard vara lämplig. Vad säger ni som har sådana över 700cc?
Plan:
1. Köp en billig hoj som är lätt att köra upp på.
2. Kör första säsongen på den.
3. Andra säsongen har du lite erfarenheter och vet lite mer vad du gillar och inte gillar hos en hoj. Då kan du lägga lite mer på nått som du kan leva med lite längre.
4. Lev lycklig i alla dina da'r.
 
Glöm sporthoj som övnings hoj utan köp en hederlig naken 750 som du sitter upprätt på. Då kan du ju både köra upp samt öva alla moment som man ska.
De som säger att det går lika enkelt med sporthoj vet inte vad de pratar om
 
Jag körde på en hornet 600, sedan hyrde jag en Honda 750, sevenfifty eller vad den hette.. Rätt lik i egenskaperna tycker jag.. Hornet 600 är för övrigt en trevlig cykel att fortsätta åka på senare..

Eller blåser du på direkt på en hornet 900, kör upp och allt på den.. Kostar lite mer deg samt försäkringen drar iväg en del.
// Fredrik N
 
Mjölnaren75 skrev:
2565258 Glöm sporthoj som övnings hoj utan köp en hederlig naken 750 som du sitter upprätt på. Då kan du ju både köra upp samt öva alla moment som man ska.
De som säger att det går lika enkelt med sporthoj vet inte vad de pratar om

Vet vi inte vad vi pratar om? Så jag körde upp på låtsas med min sporthoj då eller?:rolleyes:
 
Ducati Girl skrev:
2565297 Vet vi inte vad vi pratar om? Så jag körde upp på låtsas med min sporthoj då eller?:rolleyes:

Jag säger bara att du hade klarat det ännu bättre med en annan hoj.

Tex det där krypmomentet de har nu tar ju inte hänsyn till svängradien på din mc.
En sporthoj svänger inte lika mycket plus att det är faktisk svårare att krypköra i en framåtlutande position
 
Mjölnaren75 skrev:
2565405 Jag säger bara att du hade klarat det ännu bättre med en annan hoj.

Tex det där krypmomentet de har nu tar ju inte hänsyn till svängradien på din mc.
En sporthoj svänger inte lika mycket plus att det är faktisk svårare att krypköra i en framåtlutande position

Förstår vad du menar.
Men för mig & säkert många andra funkade det.;)
 
Min tjej köpte en Suzuki 750 EF -84 som första hoj..hon var hur nöjd som helst...Bra körställning..Nu kör hon en Bandit 600...en suverän hoj för en liten tjej som hon...
 
Ducati Girl skrev:
2565297 Vet vi inte vad vi pratar om? Så jag körde upp på låtsas med min sporthoj då eller?:rolleyes:

Mnja..

Sen är det väl så att lågfartsdelen ändrats sig lite.

Vår R1:a är mycket lättkörd, även för nybörjare, i trafiken, men den är helt omöjlig att klara lågfartsdelen med, då, svängradien är för stor. Det går inte ens att leda den runt :huvet

...Möjligtvis om man spinner upp bakhjulet som stuntåkarna gör :D

Den gammla garagevändningen, som dessutom var anpassad efter cykelns svängradie, gör man med vilken hoj som helst :rolleyes:

/ Micke
 
micke.r skrev:
2567242 Mnja..

Sen är det väl så att lågfartsdelen ändrats sig lite.

Vår R1:a är mycket lättkörd, även för nybörjare, i trafiken, men den är helt omöjlig att klara lågfartsdelen med, då, svängradien är för stor. Det går inte ens att leda den runt :huvet

...Möjligtvis om man spinner upp bakhjulet som stuntåkarna gör :D

Den gammla garagevändningen, som dessutom var anpassad efter cykelns svängradie, gör man med vilken hoj som helst :rolleyes:

/ Micke

Va? Trodde vi var vänner!:7peta :D
 
Jåke skrev:
2563257 Om förutsättningen är att köra för A och inte A1 går alla 600-kubikare bort, liksom tyvärr även SV650. Alternativet då är att hyra/låna uppkörningshoj.


A1 är för lätt mc, alltså upp till 125 kubik.
A finns både begränsad och obegränsad, kolla på baksidan av körkortet. :tummenupp
Där är det tre rader med MC, A1, A med begränsing och A utan begränsning.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top