Jag tycker att det är fel att dra alla över en kant vilket jag försökt att få fram

.
Jag brukar inte komentera mycke här på forumet men de här kunde jag inte låta bli, till alla här på SH sitt inte å gnäll på folk vi delar ett intresse och låt oss har roligt

.
( kika lite på olyckorna och kunde inte se det sambandet supersport och unga i 20 års åldern ).
Köra hoj fort är farligt ja! men vi alla gör de eller hur?? annars vad ska vi ha sporthojar till???
Det är väl inte frågan om att gnälla på någon eller hacka på någon.
Såvitt jag har sett så har det enda gnällande och hackande som förekommit i tråden varit från dom som hävdar att en R1 eller liknande är ett bra val som förstahoj.
Diskussionen handlar ju inte om huruida just kompisen till TS klarar av att hantera en R1. Den handlar ju om huruvida en R1 är ett bra val som förstahoj rent generellt.
Visst. Det finns dom som skaffar en R1 och grejar det galant då det ju i slutänden är föraren som avgör hur farligt det ska bli.
Men faktum kvarstår att körställningen på en supersport gör att det blir lite svårare att få överblick över trafiken.
Prestanda hos en supersport gör att om du missbedömer ingången till en kurva och bromsar för sent så går det rejält fort ut bland tallar och granar då du med lätthet kommer upp i 200 om det inte är en kort raka.
Rent generellt så är en nybörjare på inget sätt tillräckligt skicklig som MC-förare för att kunna använda mer än en ytterst liten bråkdel av den prestanda som en supersport erbjuder. Det kan vi väl alla vara överens om. Jag tror till och med att det är så att det är ganska många av dom som kört relativt många år som fortfarande inte är i näreten av att utnyttja den prestanda man har i en sådan hoj.
När jag själv tog kort för något år sedan så valde jag en TDM 850 på grundval att den är nästan lika snabb som en sport upp till 100 men betydligt billigare i försäkring och inte i närheten av samma toppfart samt att den enligt dom tester jag läste på var relativt lättsvängd och rolig på kurviga vägar.
Jag var inte i närheten av att använda prestandan full ut ens med den hojen och jag har mycket svårt för att tro att jag skulle ha haft roligare på en supersport. Det hade ju inte gått fortare i alla fall.
Fortfarande idag efter ganska många 1000 mil körning så är det inte hojen som begränsar mig i min körning annat om om det skulle bli frågan om toppfartskörning på raksträcka då. Men handen på hjärtat. Hur kul är det.
Det som är roligt och underbart med att köra hoj är ju att köra en kurvig väg i lite forcerat tempo och känna hur man bara får till den där underbara kurvtagningen där det bara flyter genom kurvorna med sköna nedlägg. Det behöver man inte så många hk för att greja.
Innan man tagit kortet vet man ju inte med säkerhet om man verkligen kommer att tycka att det är underbart att köra hoj. Dessutom är risken att man lägger hojen relativt stor även om det kanske bara är frågan om att lägga ner den på parkeringen för att man missbedömer en vändning.
Att då lägga 20000 om året på försäkring för en hoj och sedan få pynta 10000 för kåpor för att man lade den på parkeringsplatsen känns lite onödigt när man kan ha precis lika roligt och lära sig bli en bättre förare precis lika bra på en hoj som man försäkrar för 5000 och som ändå har mer prestanda än man klarar av att utnyttja.
Visst ska man köpa den hoj man vill ha och du valde kanske en supersport men frågan är om du ärligt kan säga att du skulle blivit en sämre förare av att börja med något med inte lika överdrivna prestanda.