Övertalning R1+nybörjare

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Den här filmsnutten påminde mig om en grej jag råkade ut för i höstas. Skulle svänga ut från en mindre väg till en större väg. Trafiken på den större vägen var ganska tät, så jag gasade på redan när jag befann mig halvvägs i svängen. Asfalten var fuktig så bakhjulet släppte en kort stund för att sedan återfå fästet igen tack och lov. Hade jag haft en effektstark hoj hade jag definitivt legat på marken.

Ok - din expertkommentar är allstå att du hade fallit direCKt med en effektstark hoj om asfalten är fuktig - intresse klubben noterar.

Till TS - Vänner som har för vana att komma med "goda råd" om vad du får och inte får göra är jävligt tröttsamt - Om polaren nu bestämt sig för en R1:a låt han då lära av sina egna misstag!
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Klart grabben ska ha R1 :tummenupp

Det är bara namnet som har ryktet,R1 är inte värre eller bättre än någon annan sporthoj i den klassen.

Själv kört R1 ,både 00:a och 04:a.
Dock började jag med en 400 cc hoj och sedan RD 350 för att sedan hoppa på R1.
Idag har jag skolat om till andra hojar även om suget ibland finns efter sporthoj.
Har dock mer glädje av mina nuvarande hojar.

Kanske ett argumet för killen är att påpeka att han kan ha större glädje
av en mer allround hoj.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok - din expertkommentar är allstå att du hade fallit direCKt med en effektstark hoj om asfalten är fuktig - intresse klubben noterar.

Har du inte läst tråden? Kommentaren var ett ju ett klassiskt exempel på vilken skillnad det är på ett effektsvagt och ett effektstarkt fordon. R-hojar är mindre förlåtande. Det går fortare att ställa till det för sig på en sådan.

Menar du att du inte själv upplevt att det är otroligt mycket lättre att spinna lös med en starkare motor? ... 150 hk, feta bakdäck, fukt och kurvor brukar inte passa så bra ihop i handen på en nybörjare. Är inte det ett relevant information att ge till en nybörjare?

Till TS - Vänner som har för vana att komma med "goda råd" om vad du får och inte får göra är jävligt tröttsamt - låt polaren lära av sina egna misstag!

Till ShadowR1der - vänner som har för vana att komma med goda råd om vad man bör och inte bör göra ska man vara rädd om. Det är alltid roligare att lära sig av nån annans misstag! (Vissa, speciellt unga män, saknar dock ofta den förmågan. De "vet ju bäst" ... )
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den här filmsnutten påminde mig om en grej jag råkade ut för i höstas. Skulle svänga ut från en mindre väg till en större väg. Trafiken på den större vägen var ganska tät, så jag gasade på redan när jag befann mig halvvägs i svängen. Asfalten var fuktig så bakhjulet släppte en kort stund för att sedan återfå fästet igen tack och lov. Hade jag haft en effektstark hoj hade jag definitivt legat på marken.

Du gasade alltså max och det endast var avsaknaden av effekt som gjorde att du återfick fästet?

Och du hade gjort samma om du haft en effektstarkare hoj med,gasat max?

Henrik
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Att slänga hojen i backen när det är våt asfalt för att man drar på för mycket gör du med de flesta nyare hojar över 500cc. Det är oftast bara förarens plånbok och ego som tar stryk.:)

Jag vet 2 personer som gjorde det i oktober, det var inga R1'or om jag säger så...
:D

Så att lalla ner hojen i gatan för man vill showa på kalla däck hör till spelet, samt att tappa hojen i gatan utanför korvmojen. Har inget med effekten egentligen att göra. Jag brukar flina och säga att den som aldrig tappat en hoj och har kört mycket brukar oftast ljuga.:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Att slänga hojen i backen när det är våt asfalt för att man drar på för mycket gör du med de flesta nyare hojar över 500cc. Det är oftast bara förarens plånbok och ego som tar stryk.:)

Jag vet 2 personer som gjorde det i oktober, det var inga R1'or om jag säger så...
:D

Så att lalla ner hojen i gatan för man vill showa på kalla däck hör till spelet, samt att tappa hojen i gatan utanför korvmojen. Har inget med effekten egentligen att göra. Jag brukar flina och säga att den som aldrig tappat en hoj och har kört mycket brukar oftast ljuga.:tummenupp

Försökte sätta plus på dig men har slut på dom så..
+1

Henrik
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vi kan väl konstatera att det går att börja med vilken hoj som helst, men att det blir på bekostnad av hur fort man lär sig hantera hojen och hur roligt man har på den.

Däremot är det ganska löjligt att ta upp floskler som att det inte händer nåt på låga varv och att man måste växla hela tiden om man aldrig suttit på en sporthoj. Bättre då att vara ärlig mot sig själv och säga att man hellre har en hoj man tycker är häftig än en som har passande egenskaper för en.

Själv har jag aldrig haft så roligt som jag hade på min 25-hästars 125cc.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att slänga hojen i backen när det är våt asfalt för att man drar på för mycket gör du med de flesta nyare hojar över 500cc. Det är oftast bara förarens plånbok och ego som tar stryk.:)

Jag vet 2 personer som gjorde det i oktober, det var inga R1'or om jag säger så...
:D

Så att lalla ner hojen i gatan för man vill showa på kalla däck hör till spelet, samt att tappa hojen i gatan utanför korvmojen. Har inget med effekten egentligen att göra. Jag brukar flina och säga att den som aldrig tappat en hoj och har kört mycket brukar oftast ljuga.:tummenupp

Och då infinner sig frågan. Vad är dyrast. Att tappa en R1 -07 eller en valfri hoj som inte har helkåpa?
Det är dyrt att tappa en R hoj i backen då kåporna lätt går sönder och kostar en hel del att ersätta.

Ok - din expertkommentar är allstå att du hade fallit direCKt med en effektstark hoj om asfalten är fuktig - intresse klubben noterar.

Till TS - Vänner som har för vana att komma med "goda råd" om vad du får och inte får göra är jävligt tröttsamt - Om polaren nu bestämt sig för en R1:a låt han då lära av sina egna misstag!

Det är väl ingen som har sagt något om får eller inte får.
Frågan är väl huruvida en R1 är en lämplig nybörjarhoj.
Jag anser att det finns ett stort antal hojar som är bättre som nybörjarhojar då dom faktiskt är mer förlåtande för små misstag, har en förarställning som gör det betydligt lättare att få överblick över omgivande trafik osv.
Ska man vara ärlig så är en R1 faktiskt på många sätt direkt opraktisk överhuvudtaget i vanlig trafik.

Har man aldrig kört hoj förut så har man ingen aning egentligen om vilka fördelarna och nackdelarna med olika hojar är. Dessutom har man inte samma kontroll på en båge som man har när man kört några tusen mil.

Jag som har lite körvana klarar av att vrida av på gasen om jag råkar skruva på lite för mycket och börjar riskera att slå över bakåt. En nybörjare som inte riktigt är beredd på vad som kommer ner till bakhjulet börjar lätt hänga i styret för att hålla sig kvar med resultat att man istället skruvar mer på gasen. Det slutar bara på ett sätt.

Man får köpa vilken hoj man vill men om någon frågar om råd så svarar i alla fall jag att det finns många hojar som är lämpligare än en R1 som nybörjarhoj och men som fortfarande har mer än tillräckliga fartresurser för att skrämma skiten ur vilken nybörjare som helst.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Så att lalla ner hojen i gatan för man vill showa på kalla däck hör till spelet, samt att tappa hojen i gatan utanför korvmojen. Har inget med effekten egentligen att göra.

(Tack för att du hjälpte mig komma på ett bra exempel :) )

Straxt efter att jag skaffade T-acen (för ett decennie sedan) var jag ute och rullade på våt väg. I en kurva där jag höll max 30 km/h gasade jag på precis som jag alltid tidigare hade gjort med FZ:an. Inte det minsta aggressivt utan i helt lugnt tempo som jag alltid hade gjort vid körning på vått underlag. Helt plötsligt så stack bakhjulet iväg i tangentens riktning! Jag hade dock tur och klarade upp situationen utan att hamna i pinsamt horisontalläge.

(Jag hade just kört i 7 mil så däcken var så varma som normal ladsvägskörning kan göra dem och däcken var garanterat av bättre kvalitet än de blankslitna puckarna jag hade på FZ:an.)

Varför nämner jag detta? Jo, vad föranledde egentligen denna situation? Jag var tidigare van att köra en cykel som "bara" hade drygt 100 hk och visste precis hur det betedde sig i en sådan situation, (fick således aldrig dylika ofrivilliga bakhjulssläpp med den), men när jag bytte till en effektstarkare maskin så blev min framfart farligare. Bevisligen inte p.g.a. att jag blivit mindre erfaren på att köra hoj, utan för att den högre effekten medförde större risk i.o.m. att marginalerna krympte. Läs; den blev svårare att hantera.

Flera av oss har i denna tråd försökt informera om att effektstarkare maskiner ÄR indirekt farligare. Sätt en förare med 10 års erfarenhet på en effektstarkare cykel så minskar marginalerna/ökar risken för denne. Om du däremot sätter samma förare på en svagare cykel så ökar marginalerna/minskar risken.

En nybörjare på en R-hoj inleder sin MC-karriär med att leka med små marginaler. Är det något att rekommendera?

.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag kan ju inte svara för generaliseringar hur hojar är beskaffade.

Alla modeller är unika. Har provat köra väldigt många olika hojar. De jag upplevt som förhållandevis enkla att köra är exemelvis suzuki gsx1000r och yamaha R1. Visst var det mycket pulver i dem, men fina bromsar och underbart chassie.
Min stora skräck är customhojar, flera av dem jag testat kändes ruskigt osäkra att köra. Alla hojar ska man dock ha respekt för.

Det är möjligt att en R1 inte är optimal nybörjarhoj, men om killen har råd och dessutom verkligen vill ha en R1 så är det ju upp till han.

Oftast är folk väldigt försiktiga på sina första hojar. Det är ju hysteriskt vad mycket skit som tydligen händer på just yamaha R1-hojar, om man får tro inläggen här.

Det är nog tryggare att ge rådet att lyssna till sin inre röst som varnar när man pressar för hårt samt att man inte ska utgå från att man själv klarar att ta kurvan i den fart som hojen framför just tog den i.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Intressant tråd det här. Jag har läst alla inlägg. Kan man inte bara snabbt konstatera: En sporthoj är ingen nybörjarmotorcykel. Helt egalt om det är en 600:a eller en 1 000-kubikare!

Det är inte att mena någon väl att rekommendera en nybörjare en sporthoj, varken ur säkerhetssynpunkt eller ur körutvecklingssynpunkt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Intressant tråd det här. Jag har läst alla inlägg. Kan man inte bara snabbt konstatera: En sporthoj är ingen nybörjarmotorcykel. Helt egalt om det är en 600:a eller en 1 000-kubikare!

Det är inte att mena någon väl att rekommendera en nybörjare en sporthoj, varken ur säkerhetssynpunkt eller ur körutvecklingssynpunkt.

Inte många som gör,en del säger däremot att det är rent Farligt att börja med R-hoj vilket iaf. inte jag håller med om.

Henrik
 
  • Gilla
Reaktioner: pw

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Inte många som gör,en del säger däremot att det är rent Farligt att börja med R-hoj vilket iaf. inte jag håller med om.

Henrik

Men håller du med om att det är farligare?

Det är väl ändå ingen som har påstått att det är ofarligt att köra andra hojar än sporthojar?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men håller du med om att det är farligare?

Om du resonerar så så kan du ju sälja hojen, bilen, cykeln, skateboarden, skridskorna och köpa en vadderad cell.

Det är aldrig hojen som är problemet, det är den som kör den.

Finns absolut ingenting som säger att den som kör en R1a måste köra som en dåre. Det kanske är vanligt men det är inget faktum.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men håller du med om att det är farligare?

Det är väl ändå ingen som har påstått att det är ofarligt att köra andra hojar än sporthojar?

Jag håller med om att det är farligare för just den grupp personer som Inte lyssnar på förmaningar iaf.

De som lyssnar tillhör för det mesta gruppen som har en koppling mellan hjärnan och kroppen och hjärnan förstår att inte "macka på" för fullt innan man känner hojen och förstår vilka krafter det handlar om.

De andra ser det snarare som en utmaning att andra säger "låt bli".

Henrik
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Gillar man fullgas, höra motorvrål och gärna ser att nålen är vid rödmarkeringen bör man definitivt inte ge sig på en R1.a som första hoj vare sig man är 21 eller 35.. Har man spärrar innanför pannbenet och vet att man kan nöja sig med att "bara" åka på hojens halva kapacitet och sen öka successivt när man tycker man har koll - då är det bara att slå till!!!
Det kostade i alla fall mig en näradöden-upplevelse och 10 mån rehalibitering (fortfarande inte helt 100 efter 6 år) innan jag fick dom spärrarna
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nä det hade jag ioförsig inte gjort... :rolleyes:

Ville du ha ett svar här?

Eller har min åsikt inget värde ändå?

Har personligen haft fler incidenter på min RD mest för att den lille (från fabrik)88 hästaren är så förlåtande och lätthanterlig än på R6an,där är jag lite mer sansad för jag vet att den är mindre förlåtande,kanske samma för de flesta andra tänkande hojåkare?

Mer pållar,mer hjärna i bruk?

Henrik
 

Godiskungen

Marcus
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1:2008 Triumph Daytona 675
Håller med dig helt.

Och då infinner sig frågan. Vad är dyrast. Att tappa en R1 -07 eller en valfri hoj som inte har helkåpa?
Det är dyrt att tappa en R hoj i backen då kåporna lätt går sönder och kostar en hel del att ersätta.



Det är väl ingen som har sagt något om får eller inte får.
Frågan är väl huruvida en R1 är en lämplig nybörjarhoj.
Jag anser att det finns ett stort antal hojar som är bättre som nybörjarhojar då dom faktiskt är mer förlåtande för små misstag, har en förarställning som gör det betydligt lättare att få överblick över omgivande trafik osv.
Ska man vara ärlig så är en R1 faktiskt på många sätt direkt opraktisk överhuvudtaget i vanlig trafik.

Har man aldrig kört hoj förut så har man ingen aning egentligen om vilka fördelarna och nackdelarna med olika hojar är. Dessutom har man inte samma kontroll på en båge som man har när man kört några tusen mil.

Jag som har lite körvana klarar av att vrida av på gasen om jag råkar skruva på lite för mycket och börjar riskera att slå över bakåt. En nybörjare som inte riktigt är beredd på vad som kommer ner till bakhjulet börjar lätt hänga i styret för att hålla sig kvar med resultat att man istället skruvar mer på gasen. Det slutar bara på ett sätt.

Man får köpa vilken hoj man vill men om någon frågar om råd så svarar i alla fall jag att det finns många hojar som är lämpligare än en R1 som nybörjarhoj och men som fortfarande har mer än tillräckliga fartresurser för att skrämma skiten ur vilken nybörjare som helst.

Hej.
Håller med helt med det du skrev.Det här handlar ej om vad man får eller inte får.Det handlar om vad som är vettigt.Vill man stirra sig blind på effekt och på att den är cool istället för användarvänlighet så visst go ahead köp en R1.Aa men som förstahoj och att övningsköra på kan jag nog nästan garantera att varenda kotte här skriver under på att den inte är den mest lättkörda övningshoj man kan skaffa sig mycket pågrund av just effekten och att den inte är särskilt förlåtande vid misstag.Så tänk efter noggrannt innan för att lära sig köra måste väl ändå vara viktigare än att stirra sig blind på utseendet.Iallfall i början.Så skaffa istället en billigare hoj i början som du har råd tappa och som du kan lära dig köra samtliga delar i uppkörningen så du blir säker på körningen.Sen när du kört mc ett tag har koll på grejerna då kan du ju köpa nåt som rör på dig lite mer och som du då även kan få ut max av.Bara ett råd i all välmening.:D

Dessutom..hur kul är det för din kompis att stå..förutsatt att han inte klarar uppkörningen..med en R1.a och sen kanske ev då inser att den inte var den bästa övningshojen..kanske blir tvungen att sälja den..det tråkigaste som finns måste ju fan vara att ha en riktigt snygg hoj som man INTE får köra..och som man köpt för att man trodde man skulle lära sig köra på den..Önskar honom all lycka till men han kanske inte borde stirra sig blind på effekt och styling det första han gör då han lär sig köra mc..:/
 
Last edited:
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top