Övertalning R1+nybörjare

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dessutom..hur kul är det för din kompis att stå..förutsatt att han inte klarar uppkörningen..med en R1.a och sen kanske ev då inser att den inte var den bästa övningshojen..kanske blir tvungen att sälja den..det tråkigaste som finns måste ju fan vara att ha en riktigt snygg hoj som man INTE får köra..och som man köpt för att man trodde man skulle lära sig köra på den..Önskar honom all lycka till men han kanske inte borde stirra sig blind på effekt och styling det första han gör då han lär sig köra mc..:/

Å andra sidan är ju styling och effekt det som verkar betyda mest för de flesta som inte kör bana ändå så vad är nytt i detta?

Bilar,båtar,hojar och så vidare(fill in med de fordon ni kommer på som passar)användbarheten och prestandan har väldigt lite med brukandet att göra för det mesta.

Man köper en livsstil som man tror passar,en del utnyttjar den medans andra bara glider.

Låt glidarna glida på vad dom nu vill glida med och resten kan ägna sig åt att håna dom,men att förneka någon att förvekliga sin dröm alltså,Det finns inte i min värld!

Gör vad Ni vill men glöm för allt i världen inte att ha Kul!

Henrik
 

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
Jag tror nog helt klart det är lättare att lära sig köra på något annat än en sporthoj.
Inte med tanke på effekt men utan hur det är att styra en sådan.

En hoj med upprätt körställning är nog att föredra.
Sen kan det ju bli lite dyrt att lägga ner en sporthoj :D
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Tjaba, jag köpte en suzuki GSX 750 F för att det var den "perfekta" nybörjarhojen, har iofs kört mycket moppe och cross/ enduro inan.

Visst fan den gick bra.........Ända tills jag prövade min handledares hoj (R1 -98)....Min spontana kommentar..Jag har köpt fel hoj:

...Nej jag hadde inte A behörighet utan jag övningskörde......

Visst sukkan funkade fint att köra upp på och jag fick mitt A- kort.

Men 2 månader senare sålde jag den och köpte en R1 -99.

Det blev väl ca 1 år av perverst lyckorus innan jag drog en fetehighsider på landsvägen och hoppade på kryckor i 2 månader och hojen blev totalskrotad.

Sen blev det en Honda africa twin 750, tämligen sur hoj men det gick att piska landsväg ruggigt fort med den = lätthanterad.

Sen sprang jag på en fullpimpad R! -06 hos min lokala handlare...kärlek vid första ögonkastet.......
31 041.jpg-for-web-LARGE.jpg


En och annan vurpa både på gata (rullgrus) och på bana (för hög fart in i Opel på Anderstorp) fick vi ju uthärda men det var en underbar hoj.

Numera har jag en Kompressormatad Ducati 1098 från Spoonvalley racing!

Så vart framtiden bär mej vet jag inte, men en sak vet jag, framtiden blir inte tråkigare.......bara dyrare.

Så min sammanfattning enligt mina erfarenheter R1 -99 Löjligt rolig hoj där effekten kommer tidigt i registret.

R1 -06 löjligt rolig hoj på bana, effekten kommer först vid ca 6000 rpm men chassit är väldigt behagligt, även på landsväg.

Ps, använder nästan enbart ducatin på bana och funderar alvarligt på att skaffa en Transalp för att kunna njuta av landsvägsåkningen, det finns för mycket :dödmottraffikanter därute............................Tänk efter före...
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Om du resonerar så så kan du ju sälja hojen, bilen, cykeln, skateboarden, skridskorna och köpa en vadderad cell.

Det är aldrig hojen som är problemet, det är den som kör den.

Finns absolut ingenting som säger att den som kör en R1a måste köra som en dåre. Det kanske är vanligt men det är inget faktum.

Oj, det här blev längre än vad jag hade tänkt.

Lite väl svartvitt argumentation för min smak men jag ber att få svara med att det är farligt att säga saker som alltid eller aldrig eftersom en olycka ofta beror på flera samverkande faktorer och tillfälligheter. Allt ifrån att man som förare tappar fokus för någon sekund till att man medvetet sätter sig och leker Rossi på allmän väg. Fortsätter jag att ge exempel så kan man kanske få för sig att allt är förarens fel, vare sig det är inkompetens eller oförsiktighet. Isolerar man problemställningen på det sättet så stämmer det då bra med det du säger att det alltid är föraren som är problemet (bortsett från de olyckor som beror på trasiga fordon).

Men eftersom ingen är statisk - en "perfekt" förare idag kan mycket väl göra en dundertabbe imorgon - så kan vem som helst råka ut för en olycka. Det behöver ju inte ens vara man själv som är orsak till den.

Den kunskapen leder då till att man alltid tar en medveten risk när man sätter sig i trafiken (eller öht befinner sig utanför det där madrasserade rummet).

Det som man diskuterar är alltså - kan man öka/minska risken genom att:
1. Ändra sitt eget beteende
2. Öka sin körkunskap (kompetens)
3. Inte dricka och köra
4. Undvika att köra trött
5. Köra dagtid
6. Osv osv osv

En frågeställning som borde vara med i listan är: hur väl matchar fordonet förarens egenskaper?

De flesta verkar hålla med om att en sporthoj ger lite mer utmaning för föraren, exempelvis:
1. Obekvämare körställning som gör det svårare att få en god överblick och som orsakar problem med förare som lägger sin kroppstyngd på styret.
2. Hög effekt som gör att man mycket enklare når höga hastigheter.
3. Välbyggda chassier som gör att man gärna håller en högre hastighet eftersom hojen kan hantera det.

Det finns ju ingen brytpunkt mellan "vanliga" och sporthojar heller - förutom skillnader i körställning så är det ju inte en jättestor skillnad på min cbf och en cbr från 80/90-talet. En hoj blir ju inte hysteriskt farligare bara för att det är en sporthoj.

Skillnaderna mellan en mer "vanlig" brukshoj och en "sporthoj" är, som så många andra nämnt tidigare i tråden att de egenskaper en sportigare hoj har gör det en aning svårare att köra och hantera farliga situationer. Det betyder att risken att en situation utvecklas till en olycka blir högre.

Ingen säger ju att man absolut kommer att krascha om man börjar med en sporthoj - bara att förutsättningarna att göra det är högre än om man börjar med en hoj som är enklare att hantera. Den ökade risken beror väldigt mycket på den person som kör - men risken bör öka generellt för alla förare, bara olika mycket.

Klockan är mycket och jag hoppas jag inte tappade tråden för mycket. :tungan
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

peppureikä

Guest
Och då infinner sig frågan. Vad är dyrast. Att tappa en R1 -07 eller en valfri hoj som inte har helkåpa?
Det är dyrt att tappa en R hoj i backen då kåporna lätt går sönder och kostar en hel del att ersätta.



Det är väl ingen som har sagt något om får eller inte får.
Frågan är väl huruvida en R1 är en lämplig nybörjarhoj.
Jag anser att det finns ett stort antal hojar som är bättre som nybörjarhojar då dom faktiskt är mer förlåtande för små misstag, har en förarställning som gör det betydligt lättare att få överblick över omgivande trafik osv.
Ska man vara ärlig så är en R1 faktiskt på många sätt direkt opraktisk överhuvudtaget i vanlig trafik.

Har man aldrig kört hoj förut så har man ingen aning egentligen om vilka fördelarna och nackdelarna med olika hojar är. Dessutom har man inte samma kontroll på en båge som man har när man kört några tusen mil.

Jag som har lite körvana klarar av att vrida av på gasen om jag råkar skruva på lite för mycket och börjar riskera att slå över bakåt. En nybörjare som inte riktigt är beredd på vad som kommer ner till bakhjulet börjar lätt hänga i styret för att hålla sig kvar med resultat att man istället skruvar mer på gasen. Det slutar bara på ett sätt.

Man får köpa vilken hoj man vill men om någon frågar om råd så svarar i alla fall jag att det finns många hojar som är lämpligare än en R1 som nybörjarhoj och men som fortfarande har mer än tillräckliga fartresurser för att skrämma skiten ur vilken nybörjare som helst.
Bra skrivet!Jag har precis bytt min gamla sketen fz750 till ZZR1100 o har jävla respekt för nya hojen ,trots att jag har haft A sen -78.Har gått hela vägen från moppe till riktig tunga hojar o ångrar inte en sekund,visst det finns ju människor som kan hantera riktiga monstermaskiner på en gång(nästan)men för mig var det naturligt att lära köra o hantera maskinen på rätt sätt.Alla får göra som dem vill men jag skulle inte rekommendera att börja med värsting direkt om man är inte sån människa som vill stå vid korvmojan o visa upp sig o sin nya värstinghoj.Det finns massa killar här på sh som är mycket duktiga att köra med sina monsterhojar o sen finns dem som vill följa modet o skaffa en R1.Tänk på insidan ni alla som vill skaffa en förstahoj är min råd...jag ska hämta min barndomsdröm iaf imorgon o ska lära mig köra med alla dessa hästkrafter...bara 2 månader tills säsongen börjar...
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Allt verkar vara sagt om ämnet några ggr om.
Jag vill bara säga att vad det än blir för hoj, se upp därute.
För man kan inte skylla allt som händer på föraren och/eller hojen.
 

Kneedrag

Guest
Klart han ska ha r1 men köp först en blllig hoj att vurpa sönder . För att vurpa det gör nästan alla första året med nytt kk.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Klart han ska ha r1 men köp först en blllig hoj att vurpa sönder . För att vurpa det gör nästan alla första året med nytt kk.

Hoppas aldrig jag behöver beställa ett nytt då, vore katastrofalt rent ut sagt.

Det blev ingen R1:a! (det är mig denna tråd handlar om från grunden!) Köpte mig en GSX-R600 K5!

Är det den på bilden?
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det blev ingen R1:a! (det är mig denna tråd handlar om från grunden!) Köpte mig en GSX-R600 K5!

Vad är en GSX-R600 1000 -05 för nån hoj?
Variabla motorer?

Fast du kanske menar en GSX-R600 -05 bara ;)
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Haha va i helskotta snackar du om? Har ja skrivit "GSX-R600 1000 -05" någonstanns? :confused:

det är delad mening om det där... som HD å sporthoj..
k5 =1000cc årsmodd 05
medans många sukka åkare menar att k bara står för årsmodel å sen år efter... eg borde det ju då heta 2k5?.. ja du förstår ju vad jag anser..
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
he he, vem har eg bestämt det där?
De som har 600/750cc å avis på dem som har k cc ? :tuttar

Suzuki.

Deras modeller efter 2000 heter K, precis som att andra tillverkare kallar hojarna för Y eller vad som helst. Någon med koll på Suzukis historia (var är Nicotin när man behöver honom?) kan säkert fylla i det närmare.

Tror inte att de som har 600/750 är överdrivet avundsjuka på oss som kör 1000 dock, då hade de väl köpt en liter från början de med..?
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Suzuki.

Deras modeller efter 2000 heter K, precis som att andra tillverkare kallar hojarna för Y eller vad som helst. Någon med koll på Suzukis historia (var är Nicotin när man behöver honom?) kan säkert fylla i det närmare.

Tror inte att de som har 600/750 är överdrivet avundsjuka på oss som kör 1000 dock, då hade de väl köpt en liter från början de med..?

aha, a jag frågar bara för jag aldrig har sett den info i något dokument upptryckt från Suzuki.. yamahas heter ju YZF-R1 eller R6 å vad jag sett av Suzuki GSX-R1000 eller 600 eller 750.. Mystiskt "k" det där :p
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
aha, a jag frågar bara för jag aldrig har sett den info i något dokument upptryckt från Suzuki.. yamahas heter ju YZF-R1 eller R6 å vad jag sett av Suzuki GSX-R1000 eller 600 eller 750.. Mystiskt "k" det där :p

Det är inte relativt specifika modeller.

Det heter m.a.o. Suzuki SV650S K5, Suzuki GSX-R 1000 K7, Suzuki DL650A K10 osv..
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top