Överföra el mellan roterande och fast del

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skall föra över el mellan ett roterande huvud och en fast kropp. Sma strömmar. Vet du nagon lösning för detta?

Typ en bana som man kan lata glida emot varandra eller liknande.

Kontaktat Elfa men dom slapptaskarna svarar ju aldrig.

Mellan punkten 1 & 2.

Slutar ju aldrig att förvanas av den kunskap som finns här sa testar.

Bifogat

• 90-68_rotary2_.JPG
    90-68_rotary2_.JPG
    31.1 KB · Visningar: 153
Ett sätt skulle kunna vara att lägga en metall(koppar)ring mellan 1 och 2 på den gula delen. detta är ledaren mellan de två olika delarna.
sätt sedan borstar eller en kopparledare i form av ett L som trycker mot metallplattan som kan överföra strömmen från 1 till metallplattan, sedan kan metallplattan överföra till en annan borste eller metall L som leder vidare från del2.

Riv isär en ratt till en bil, där brukar det finnas släpor för tuta och andra knappar som sitter i rattnavet.

Precis vad jag hade tänkt skriva faktiskt.
I 99% av alla rattar så sitter det någon form av glidbana för att överföra strömmen till/från tuta, volymkontroll osv. osv.
Borde gå att använda på något sätt till detta tycket man ju.

Alt 1 :Plocka sönder någon gammal cirkelsåg/bilgenerator eller dylikt och plocka kolen och släpringen. Finns säkert att köpa också men detta är de billigaste alternativet.

Alt2 : Använda sig spolar inducera spänningen !

Ska det byggas en serie eller är det en engångsgrej?

Med tanke på slitage; hur ofta/mycket kommer det snurra och vad ska livslängden vara?

Hur låg/jämn resistans behöver det vara?

Hur många ledare?

Om det funkar med tanke på ovanstående och ev krav på utseende så skulle jag använda kol med hållare från en bilgenerator monterade på del 1 mot en kopparplatta som sitter i botten av del 2. ska det vara flera ledare så får man göra ringar isf en platta. enkelt att bygga och håller länge.

Glidbanor är väl det vanligaste men det sliter en del beroende på tex rotationshastighet. Det finns nån kulbananevariant som minimerar förslitningen dock.

Induktion med magnetspolar funkar också fast med risk för förlust av lite energi genom värme.

Googla "släpring" eller "slipring". De flesta bygger på samma princip som tutan i ratten på bilen eller kolen i en likströmsmotor. Dock brukar de vara lite mer sofistikerade. Går att skicka ström och ljus(fiberoptik)

Om grejorna bara roterar sådär 3 varv åt vart håll kan man använda en kabel i en spiralslinga. Ganska vanligt för att överföra signal till airbagen i ratten på bilen (där litar man inte på släpring)

Ibland är det nästan för enkelt

http://www.slipring.com/

Nu var det i.o.f.s ungefär 20 år sedan jag höll på med sånt här, men problemet var då att det blev ofta ganska mycket brus och störningar, bästa lösningen var att använda ett differentiellt interface.

Men som sagts tidigare, om det inte ska snurra så många varv, använd kabel

(Jag har inte a med en prick pa tangentbordet)

Riv isär en ratt till en bil, där brukar det finnas släpor för tuta och andra knappar som sitter i rattnavet.

Det är ingen dum ide men sa himla krangligt när jag inte ens vet vart en skrot finns, sitter pa en firma i tyskland. Men skall nog kolla upp det i alla fall:tummenupp

Ska det byggas en serie eller är det en engångsgrej?

Med tanke på slitage; hur ofta/mycket kommer det snurra och vad ska livslängden vara?

Hur låg/jämn resistans behöver det vara?

Hur många ledare?

Om det funkar med tanke på ovanstående och ev krav på utseende så skulle jag använda kol med hållare från en bilgenerator monterade på del 1 mot en kopparplatta som sitter i botten av del 2. ska det vara flera ledare så får man göra ringar isf en platta. enkelt att bygga och håller länge.

Enstyckstillverkning. Kravet är egentligen att 13 kablar (11 signal och 2 power tror jag) men vi överväger om man skall försöka skicka signal tradlöst.

Det är en testutrustning som star och testar CNC program för vattenjet utrustning. Inga processkrafter eller dalig miljö men det är som mest 300V och 2amp som skall överföras.

I bästa fall oändligt manga varv, i sämsta fall om jag inte löser detta sü blir det kabel och tva varv at vardera hall.

Fan vad bra att ni kunde ge mig lite ideer!

Om man har höga krav på spänningsfall så finns det kvicksilverfyllda lösningar men dom måste man smuggla in till Sverige...

Som tur är skall sakerna inte in i Sverige :)

Ska du bygga avancerad sexleksak?

Nej haller pa att utveckla/bygga en 5 axlig CNC maskin som mitt examensarbete. Den är idag 3 axlig sa har designat tva mer axlar att röra sig kring.

Last edited:
Ibland är det nästan för enkelt

http://www.slipring.com/

Nu var det i.o.f.s ungefär 20 år sedan jag höll på med sånt här, men problemet var då att det blev ofta ganska mycket brus och störningar, bästa lösningen var att använda ett differentiellt interface.

Men som sagts tidigare, om det inte ska snurra så många varv, använd kabel

Dom hade ju intressanta saker. Men jag har lite problem att ju längre avstand jag skall ha pa den gula pluppen ju svagare blir konstruktionen. Den gula delen har en ytterdiam pü 25mm och det hade dom ju en överföring som hade som inner diam men da har den en ytterdiam pa 78mm :huvet

Min ide vore nästan om man kunde fästa en bana som sitter pa utanpa. typ med en innderdiam pa 100mm kanske utan att väga 15kg.

Skall kolla över dom som ni lämnas som förslag dock:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...