Öhlinspriser i Sverige

#Olsson# skrev:
2698186 Vad bra.



Menar du att det skulle vara något sorts allmänt problem om det företaget du nämner gick i kk? I så fall varför? (annat än för dina personliga behov samt för företaget själv)

Läste du inte igenom mackes inlägg ordentligt? Detta skulle beröra alla som tävlar i Roadracing för eller senare!

.

Dr.Bike skrev:
2698571 Hm...jodå, men de marginaler som antyds i mc-branchen så skäms jag inte att kalla dem ockrare.

Hmm.. du måste ha en riktigt felaktig bild vad den gäller mc-branschens marginaler.
Vad tror du att en mc-butik har för vinst på listpriset på en mc?
Vad tror du att en mc-butik har för vinst på en hjälm?
Låt mig få veta!

.
 
Last edited:
flykay76 skrev:
2698823 Läste du inte igenom mackes inlägg ordentligt? Detta skulle beröra alla som tävlar i Roadracing för eller senare!

.



Hmm.. du måste ha en riktigt felaktig bild vad den gäller mc-branschens marginaler.
Vad tror du att en mc-butik har för vinst på listpriset på en mc?
Vad tror du att en mc-butik har för vinst på en hjälm?
Låt mig få veta!

.

På en mc (beroende på storlek) har ni ca 30% marginal.
En hjälm, omöjligt att gissa, det beror nog mer på kvalite´och jag antar att det är större marginaler på en billig hjälm eftersom man inte kan ta ut vad som krävs på en dyr, men det varierar nog mellan 15-50%.
 
Dr.Bike skrev:
2698848 På en mc (beroende på storlek) har ni ca 30% marginal.
En hjälm, omöjligt att gissa, det beror nog mer på kvalite´och jag antar att det är större marginaler på en billig hjälm eftersom man inte kan ta ut vad som krävs på en dyr, men det varierar nog mellan 15-50%.


Okey!
Då förstår jag dina åsikter. Men då kan jag upplysa dig att du har fått det hela lite om bakfoten.
Jag vet inte om du vet vad en bilhandlare har i vinst?
Jag skulle gärna berätta svart på vit, leverantör för levernatör vad återförsäljarna har i vinst/påslag/TB osv.
Men nu gör jag inte det.
(du är mer välkommen att höra av dig med PM och titta förbi där jag jobbar, så ska jag visa dig någon faktura på en hoj)

Jag ska i alla fall säga att jag hade haft två gånger så stor lön om jag hade haft 30% på en ny motorcykel.
Vad det gäller t.ex. hjälmar så är du mer "rätt på det" men 50% är för mycket. När mc-handlare REAR ut med halva priset går dom i förlust på den produkten.
Så är det!
(under förutsättning att man driver en "traditionell mc-butik" med dom svenska importörerna/leverantörerna)

.
 
Dr.Bike skrev:
2698848 På en mc (beroende på storlek) har ni ca 30% marginal.
En hjälm, omöjligt att gissa, det beror nog mer på kvalite´och jag antar att det är större marginaler på en billig hjälm eftersom man inte kan ta ut vad som krävs på en dyr, men det varierar nog mellan 15-50%.

30% är du galen !! Dela det på hälften så är du nära sanningen.
 
flykay76 skrev:
2698823 Detta skulle beröra alla som tävlar i Roadracing för eller senare!
Att det påverkar företagens möjligheter till överlevnad är självklart. Men hur saker berör någon, avgör man nog själv. Just därför väljer man själv var man handlar, med eller utan inblandning av, vad andra tycker var man borde handla.

Macke skrev:
2698413 Problemet skulle väl vara att det då inte skulle finnas någon alls att handla grejer av i depån på tävlingarna... Vilket skulle resultera i att vi som tävlar skulle behöva köpa på oss ett större lager med reservdelar själva som vi var tvugna att släpa med oss på alla tävlingar... Det skulle jag tycka vara rätt så dåligt, och dyrt....
Ja det är förståligt. Men om det nu finns ett sådant allmänt och stort behov som du beskriver, ser väl marknaden till att det tillgodoses?

Jag reagerar mot fackförbundsmentaliteten d v s att man 'ska' stödja något, för (som det heter) "sitt eget bästa" -- vilket andra inte kan veta. I botten är det självklart ett egenintresse -- precis som detta inlägg.
 
flykay76 skrev:
2699003 Jag ska i alla fall säga att jag hade haft två gånger så stor lön om jag hade haft 30% på en ny motorcykel.
Vad det gäller t.ex. hjälmar så är du mer "rätt på det" men 50% är för mycket. När mc-handlare REAR ut med halva priset går dom i förlust på den produkten..

Tackar för upplysningen! Det var lite mindre det ja.
Saken är den att jag var i San Fransisco i våras och åkte runt bland massa handlare. (Kikade bla på En jubileums R1:a med Öhlinskit på)
Men nya hojar kostade ju i stort sett "ingenting" därborta, och en språjtans R1:a (vanlig) fick man för runt 85 om jag minns rätt.
Därav min gissning, då jag knappast ville tro att svenska handlare ger MER i INpris än vad Amerikanska handlare har i UTpris.
 

Jag reagerar mot fackförbundsmentaliteten d v s att man 'ska' stödja något, för (som det heter) "sitt eget bästa" -- vilket andra inte kan veta. I botten är det självklart ett egenintresse -- precis som detta inlägg.

Jag har aldrig påstått att man SKA köpa sina grejer av en Svensk handlare. Jag tycker precis som dig, att alla får bestämma själva, och göra sina egna val. Det är ingen som tvingar någon att handla nånstans....

Jag ville bara lägga in lite synpunkter i den här debatten, som en oberoende källa (som inte har något vinstintresse in någon MC-firma eller MC-Butik alls). Jag ville bara påvisa att det faktiskt finns ett mervärde att handla från svenska handlare (inte alla dock), och att det inte alltid är så enkelt som att "bara beställa det på nätet från USA, det är skitbilligt"

Som sagt, alla gör sina egna val... Jag vill inte på något sätt få det att framstå som att jag har tvingat någon att göra sina affärer på ett visst sätt. Jag vill också påpeka att jag inte idiotförklarar nån som handlar sina grejer från nån webbsida utomlands. Jag har själv gjort det vid ett flertal tillfällen.

Bl.a så köpte jag en hjälm från USA för 800:- inklusive frakt, som kostade 3200:- här i Sverige.
 
.

Bl.a så köpte jag en hjälm från USA för 800:- inklusive frakt, som kostade 3200:- här i Sverige.

Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)

.
 
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)


Jag kan inget om hjälmar men är man inte isåfall en loser om man köper en hjälm med tunnare skal?
 
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)

.

Det var en exakt likadan som jag redan hade köpt i sverige tidigare, och jag håller båda i handen just nu.... Dom väger lika mycket.... Enligt märkena på hjälmen iaf... :D

Typiskt... :tummenupp :D
 
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm).
Är det ännu en floskel som ska få oss konsumenter att handla på "rätt" ställe eller ligger det någon sanning bakom?
 
Priserna i Sverige är sjuka.
Även fall det skulle bli lika dyrt med moms o tull etc.
Kanske dyrare i nått fall skulle jag ändå beställa det bara för att inte stödja priserna här.
Sen snacket om den dära servicen existerar inte i denna stad iaf...

Nej. Här köps allt på nätet!
 
Priserna i Sverige är sjuka.
Även fall det skulle bli lika dyrt med moms o tull etc.
Kanske dyrare i nått fall skulle jag ändå beställa det bara för att inte stödja priserna här.
Sen snacket om den dära servicen existerar inte i denna stad iaf...

Nej. Här köps allt på nätet!

Sedär! En som vill betala mer för sämre service:3freak :näsblod
 
Enligt min erfarenhet så innebär inte köp utomlands eller ens över nätet sämre service.
Har fått utmärkt service alla gånger jag handlat i/från tyskland, storbrittanien eller USA. Inte varit några problem om saker ska bytas.
Nackdelen är den extra tiden som postandet innebär.

Men att idén om att handlare i sverige är MER serviceminded än de i t.ex. tyskland är skrattretande.

(Och jag menar inte att peka finger åt t.ex. flykay76, jag har alltid blivit väl bemött hos BRH. Tyvärr mindre så hos några andra handlare i sverige).
 
Är det ännu en floskel som ska få oss konsumenter att handla på "rätt" ställe eller ligger det någon sanning bakom?


Nej, det är faktiskt sant. Det kanske dock inte är fallet vad det gäller amerikanska hjälmar. Som ett exemplel skulle vara t.ex. KBC och nu när jag skriver detta så undrar jag inte om det just är sådana som Macke har!?

Jag har importerat FLY crosshjälmar när det varumärket introducerades i Sverige 2003 och FLY berättade att detta just var fallet. (att USA har krav på tjockare skal för att klara mer penetrering. Detta gör vikten tyngre)

Någit att tänka på är också att köper man en hjälm i Asien (Arai t.ex.) så är den annorlunda utformad för att passa assiaters huvuden och sitter då annorlunda en en hjälm köpt i Europa...

.
 
Nej, det är faktiskt sant. Det kanske dock inte är fallet vad det gäller amerikanska hjälmar. Som ett exemplel skulle vara t.ex. KBC och nu när jag skriver detta så undrar jag inte om det just är sådana som Macke har!?

Jag har importerat FLY crosshjälmar när det varumärket introducerades i Sverige 2003 och FLY berättade att detta just var fallet. (att USA har krav på tjockare skal för att klara mer penetrering. Detta gör vikten tyngre)

Någit att tänka på är också att köper man en hjälm i Asien (Arai t.ex.) så är den annorlunda utformad för att passa assiaters huvuden och sitter då annorlunda en en hjälm köpt i Europa...

.

Jänkarna har ju SNELL märkning på sina hjälmar vilket är en standard med hårdare krav än de europeiska standardarna. En del hjälmtillverkare har därför tjockare skal i de amerikanska hjälmarna än i de europeiska men highend tillverkarna har oftast samma skaltjocklek överallt då även deras europeiska hjälmar klarar SNELL.

Tjockare skal i sig är inget självändamål då det är stötabsoration som är det viktigaste, en FÖR styv hjälm leder bara till mer skador (jämför med absorbationszoner i bilar, bygger man den för styv dör pasagerarna trots att bilen är intakt pga stora G-krafter).
Var optimal styvhet och skaltjocklek ligger är det väl ingen som vet och olika hjälmtillverkare tillverkar olika styva hjälmar (bla därför ARAI värstinghjälm fick värdelös kritik i ett hjälmtest då hjälmen enl tidningen var för vek, verkliga olyckor stödde dock inte påståendet) så att säga att en amerikansk hjälm skulle vara bättre eller sämre än en europeisk är vanskligt.
 


Tjockare skal i sig är inget självändamål då det är stötabsoration som är det viktigaste, en FÖR styv hjälm leder bara till mer skador (jämför med absorbationszoner i bilar, bygger man den för styv dör pasagerarna trots att bilen är intakt pga stora G-krafter).
Var optimal styvhet och skaltjocklek ligger är det väl ingen som vet och olika hjälmtillverkare tillverkar olika styva hjälmar (bla därför ARAI värstinghjälm fick värdelös kritik i ett hjälmtest då hjälmen enl tidningen var för vek, verkliga olyckor stödde dock inte påståendet) så att säga att en amerikansk hjälm skulle vara bättre eller sämre än en europeisk är vanskligt.

Helt riktigt Boris!

.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top