Öhlinspriser i Sverige

Chronic skrev:
2668235 Det vore ju intressant att se andelen export kontra försäljning inom landet, rörande Öhlinsprylar.
...

97% exporteras.
 
Swedie skrev:
2667857 Alltså, tänk efter lite här.

Sitter och ser på amerikanska siter att deras priser för Öhlins ligger på runt 7000-8000 med dagens dollarkurs.

Jag förstår att Öhlins/MotoSpeed sänker priserna när det handlar om volym, då det behövs för att sänka kostnaderna. Men borde inte Öhlins värna lite om den svenska marknaden och faktiskt kunna ge oss rimligare priser?

Jag förstår inte logiken i prissättningen när amerikanare kan få bättre priser än vi i Sverige kan? Måste verkar Öhlins/MotoSpeed sälja på volym i Sverige för att få det att gå runt?
Om du nu inte redan har fixat tex en bakdämpare, så hör av dig.
Kan nog fixa ett bra pris åt dig ska du se;)
Men ska du hitta nån som står för en åt dig får du hitta någon annan:arsele
Ordinarie pris R1-07 bak 8869+ moms.
Dvs inte så mkt mer än du skrivit ovan.
Hör av dig för offert.:tummenupp
 
Vad jag vet så tillverkas R/T gaffeln i Japan, och att en del amerikaner hävdar att Japan-tillverkat har sämre kvalitet:va
Ang. importörer-grossister så har oftast dom mindre marginaler än detaljister, men det är väl inte så konstigt eftersom dom "bara" är en mellenhand, och även har många ggr hela volymen i det landet.
Att vi får betala mer i Sverige för att det är höga skatter stämmer inte helt, utan många ggr sätter man ett pris som man tror marknaden är beredd att betala.
Ta bort den amerikanska skatten och lägg på moms så har man nog inte svenskt pris iaf. Då har dom betalat frakt också.
Om ni läser amerikaners åsikter om Öhlins priser så tycker dom att det är skiiitdyrt!
 
Gixxer 1000 skrev:
2668394
Ang. importörer-grossister så har oftast dom mindre marginaler än detaljister, men det är väl inte så konstigt eftersom dom "bara" är en mellenhand, och även har många ggr hela volymen i det landet.

Beror helt på vilka, finns vissa importörer som lägger på mer än 50% till sina ÅF'ar. Som i sin tur kan lägga på runt 17-18%.
Kan säga att det gäller tvåhjulingar..
 
Det är då själva faan vad dyrt det är i Sverige...

I Amerikatt hittar jag Öhlinare till min moppe för 699$ (4835:-)

Här hemma kostar samma cykelpump 7595:-

Galen och omotiverad skillnad :mad:
 
6000kr i sverige för styrdämpare till min hoj.... det är ju skitbilligt om man ska vara sjuhelvetes ironisk... och med tanke på att ja betalar 3300kr per månad för halv försäkring kommer jag köpa en öhlins styrdämpare i mitt nästa liv.....:D


håller me, ner me priserna<!
 
usa is the shit.
hitta en bra site och jag packar om dina prylar och skickar hem dom =)
 
Lg skrev:
2687653 usa is the shit.
hitta en bra site och jag packar om dina prylar och skickar hem dom =)

Ok och hur fungerar detta ?
Du skickar alltså grejorna hit som gåva dvs med högst 50 dollar på fraktsedeln.

Beställer jag grejor i en amerikansk butik och skickar dom till dig + överför fraktpengar till dig ?


Vad tar du för allt besvär, hur kan vi va säkra på att du inte tar pengarna och grejorna ?
 
Kör inte de flesta eller i alla fall många rejsåkare firma? Det borde ju inte vara några problem att få till kostnader att dra av för en massa förbrukat. (krascher:tummenupp ) Dessutom kan man handla i EU med VAT# och momsfritt. Varför skulle man satsa skattade pengar på en verksamhet som går ut på att få tjäna pengar via sponsorerna? Men det kanske väldigt få gör eller?
 
#Olsson# skrev:
2687701 Kör inte de flesta eller i alla fall många rejsåkare firma? Det borde ju inte vara några problem att få till kostnader att dra av för en massa förbrukat. (krascher:tummenupp ) Dessutom kan man handla i EU med VAT# och momsfritt. Varför skulle man satsa skattade pengar på en verksamhet som går ut på att få tjäna pengar via sponsorerna? Men det kanske väldigt få gör eller?

Att få ihop utgiftssidan i racingföretaget på ett bra sätt är inget problem alls!!!!!!:D :D :D
Det är värre med inkomstsidan!!! :gnissla

Att "tjäna pengar via sponsorerna" är det inte många som gör....
 
magnus_moss skrev:
2687759 Att få ihop utgiftssidan i racingföretaget på ett bra sätt är inget problem alls!!!!!!:D :D :D
Det är värre med inkomstsidan!!! :gnissla

Att "tjäna pengar via sponsorerna" är det inte många som gör....

Nä, visst, att "tjäna" på racingen var mer tänkt som en slutgiltig affärsidé Alla vill väl att sitt racingteam ska gå med vinst, även om få lyckas nå ända fram så är det/kan ses som en affärsrörelse som vilken som helst.

Jag gissar att det kanske förekommer att man har inkomst som anställd och sedan kanske "slösar" skattade pengar på racing istället för att använda oskattade. Istället om man kör enskild firma med allt in/ut i samma "korg". Då har man ju fixat en inkomstsida. T ex: bränner man 1000:- på startavgifter, 3000:- på däck så får man ju för detta tillbaka runt 1200:- (0.3 X 4000) pluss att man slipper moms. Kraschar man hojen för 20k så får man tillbaka 6000+moms på skatten för denna vurpa osv.
 
Jösse skrev:
2687674 Ok och hur fungerar detta ?
Du skickar alltså grejorna hit som gåva dvs med högst 50 dollar på fraktsedeln.

Beställer jag grejor i en amerikansk butik och skickar dom till dig + överför fraktpengar till dig ?


Vad tar du för allt besvär, hur kan vi va säkra på att du inte tar pengarna och grejorna ?

Man skickar som gåva privatperson till privatperson.

Ja det har varit den vägen jag har gjort det innan jag flyttade, jag har beställt till bekanta här i Cali, sen så har dom emballerat om paketen så det inte finns några företagsloggor etc som syns, och sen så skickat över det.


Någon säkerhets garanti har jag inte ens tänkt på så långt när jag alltid har gjort det med/via vänner.

Att tänka på är att om det är väldigt tungt eller tar mycket plats blir det DYRT att skicka, båtfrakt är också ett alternativ, brukar ta 6-8 veckor.
 
#Olsson# skrev:
2687815 Nä, visst, att "tjäna" på racingen var mer tänkt som en slutgiltig affärsidé Alla vill väl att sitt racingteam ska gå med vinst, även om få lyckas nå ända fram så är det/kan ses som en affärsrörelse som vilken som helst.
Har du läst intervjun med killen på Skatteverket i första (och enda) numret av Svensk Roadracing?
Läget angående sponsring verkar väldigt oklart och att bara dra av en massa moms kan leda till problem.
 
sandstream skrev:
2688612 Har du läst intervjun med killen på Skatteverket i första (och enda) numret av Svensk Roadracing?
Läget angående sponsring verkar väldigt oklart och att bara dra av en massa moms kan leda till problem.

Jag syftade egentligen inte på momsen utan främst på kostnader, men även moms, fast det gör inte någon skillnad i sak.

Nej. Jag hade numret tidigare men missade tyvärr artikeln. Skatteverket har ju inte alltid så benhårda och fasta regler, det är ofta ett visst godtycke inblandat. Men om man driver verksamhet i vinstsyfte, så kan jag inte se något skäl att man ska betala sina kostnader med skattade pengar från ett sidokneg. Om sedan affärsidén går ut på att agera reklamplats på TV, radio, I T-bana eller som porr-bilarna i Stockholm, spelar väl mindre roll. De har alla kostnader och de betalar såklart inte från sitt personliga "matkonto". Skattemyndigheten har väl knappast skrivit in att reklamplatserna inte får vistas på RR-banor.

Rossis team (namn okänt) betalar väl inte motorutvecklingskostnader etc med pengar från någon persons sidokneg -- de kommer såklart från stora företags ut-konton.
 
Det ser mörkt ut för Folkrepubliken Sverige skatterna kväver varje seriöst initiativ att göra bra affärer.

Betänk att produkten inte bara är 35% billigare overthere dessutom har du mindre inkomstskatt ! Dessutom är en hoj är billigare som ny.

Resultat : att marknaden aldrig kan bli tillräckligt stor och priserna kan aldrig bli tillräckligt bra en negativ spiral som bara kan sluta på ett sätt :(
 
#Olsson# skrev:
Nej. Jag hade numret tidigare men missade tyvärr artikeln. Skatteverket har ju inte alltid så benhårda och fasta regler, det är ofta ett visst godtycke inblandat. Men om man driver verksamhet i vinstsyfte, så kan jag inte se något skäl att man ska betala sina kostnader med skattade pengar från ett sidokneg.
Det var precis där skon klämde, dvs att det är svårt att ha ett företag som enbart sysslar med racing och övertyga skattemyndigheten om att det drivs med vinstintresse.

Tidningen finns att ladda ner här: http://www.svenskroadracing.se/
 
sandstream skrev:
2688853 Det var precis där skon klämde, dvs att det är svårt att ha ett företag som enbart sysslar med racing och övertyga skattemyndigheten om att det drivs med vinstintresse.

Tidningen finns att ladda ner här: http://www.svenskroadracing.se/

Tackar för länken.

Nej, det är inte lätt att övertyga myndigheten om att man ska gå med vinst genom att man kör några rejs per år på den lokala banan med ett par dekaler ombord men man kan ju ha större planer -- långsiktigt. Man förväntas dessutom ha perioder med utvecklingskostnader. Man kan alltså gå back flera år utan att de ifrågasätter något. (Om inte -- så skulle ju inga bolag kunna starta)

(Jag blev ännu mer övertygad från detta svar, citat Svensk roadracing)
Vi undrar om en verksamhet där affärsidén är att göra reklam för produkter i huvudsak på racingbanan skulle kunna fungera?

-Om det drivs i vinstsyfte, ja.


F ö, tror jag personen som intervjuades är ganska färgad av att det är en RR-tidning och han vill måla upp bilden av att det är svårt med antagandet att man kör just som hobby. Men tekniskt sett är det mycket lättare.
 
#Olsson# skrev:
2688923 Tackar för länken.
Nej, det är inte lätt att övertyga myndigheten om att man ska gå med vinst genom att man kör några rejs per år på den lokala banan med ett par dekaler ombord men man kan ju ha större planer -- långsiktigt.
Ett problem är väl att en stor majoritet av de som kör RR aldrig kommer att göra någon vinst men visst finns det undantag.
 
sandstream skrev:
2689250 Ett problem är väl att en stor majoritet av de som kör RR aldrig kommer att göra någon vinst men visst finns det undantag.
Det är väl bara att se till att göra vinst och att inte ta upp alla fakturor i verksamheten utan bara ta upp en så stor mängd som dina utfakturor täcker momsmässigt
 
Boris JR skrev:
2689263 Det är väl bara att se till att göra vinst och att inte ta upp alla fakturor i verksamheten utan bara ta upp en så stor mängd som dina utfakturor täcker momsmässigt
Visst, men det finns säkert många som ser möjligheten att försöka dra av allt och gå med förlust år efter år.

Nu kanske vi ska låta tråden spinna tillbaka till Öhlins och deras priser :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top