Öhlinspriser i Sverige

flykay76 skrev:
Varför ska inte motorcykelhandlare och deras anställda få tjäna pengar?
Är vi i mc-branschen annorlunda mot t.ex. klädbranschen osv. ?
Prutar du på Pepsin i din lokala matbutik? :7peta
Du missförstår. Jag ser gärna att MC-handlarna tjänar mycket pengar (ska sanningen fram så skiter jag faktiskt i vilket eftersom det inte angår mig. Men jag unnar alla duktiga handlare framgång). Det jag skriver beskriver hur det är, inte hur jag tycker att det borde vara. Det handlar inte om rätt och fel utan om att man måste kunna kriga med något, bra priser, bra service, bra sortiment, hög tillgänglighet, snabba leveranser, whatever.

Konkurrensen ser ut som den gör. Man måste inte gilla det men vill man vara kvar måste man acceptera det. Och vara konkurrenskraftig - på något sätt.

Stöd din lokala handlare! Varför det? För att han ska tjäna pengar? Men jag då? Får inte jag handla där jag upplever att jag får mest för pengarna?

Prutar gör jag i stort sett alltid om jag tror det är lönt, och värt besväret. Dum är man annars :)
 
flykay76 skrev:
2694784 Som privatperson kan man ibland få betala deras VAT.

.





Eller hur... :rolleyes:

Varför ska inte motorcykelhandlare och deras anställda få tjäna pengar?
Är vi i mc-branschen annorlunda mot t.ex. klädbranschen osv. ?
Prutar du på Pepsin i din lokala matbutik? :7peta

.
Får nog lov att hålla med ang både vat och pepsin
Hur många handlar RR saker utan att kräva rabatt....
 
flykay76 skrev:
2694784 Varför ska inte motorcykelhandlare och deras anställda få tjäna pengar?
Är vi i mc-branschen annorlunda mot t.ex. klädbranschen osv. ?
Prutar du på Pepsin i din lokala matbutik? :7peta
.

Ja, om den kostar 27 kronor för en burk... och jag i vanliga fall kan köpa den för 9.

Mc-branchen är i stora stycken ockrare.
Liksom båtbranchen.
JA i stort sett alla fritidsbaserade brancher.
Kolla vad en vantskruv kostar på Watski eller Erlandsons brygga. Leta upp en likadan på Biltema, och den kostar en tredjedel. (inga sarkasmer om kvalite nu tack)
För om en öhlinare kostar 4 å 5 p EN plats, men 7 å 5 på en annan...då ÄR det omotiverat stor prisskillnad. Och jag tycker visst handlare ska tjäna pengar.
Men jag vill inte betala deras lya i Monaco VARJE gång jag handlar av dem...
 
flykay76 skrev:
2694784 Prutar du på Pepsin i din lokala matbutik? :7peta
Troligen inte men jag går till en affär där de tar skäligt betalt.

Hitecfrollo skrev:
2694847 Hur många handlar RR saker utan att kräva rabatt....
Det beror ju på vad sakerna kostar i första läget.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
2694958 Ja, om den kostar 27 kronor för en burk... och jag i vanliga fall kan köpa den för 9.

Mc-branchen är i stora stycken ockrare.
Liksom båtbranchen.
JA i stort sett alla fritidsbaserade brancher.
Kolla vad en vantskruv kostar på Watski eller Erlandsons brygga. Leta upp en likadan på Biltema, och den kostar en tredjedel. (inga sarkasmer om kvalite nu tack)
För om en öhlinare kostar 4 å 5 p EN plats, men 7 å 5 på en annan...då ÄR det omotiverat stor prisskillnad. Och jag tycker visst handlare ska tjäna pengar.
Men jag vill inte betala deras lya i Monaco VARJE gång jag handlar av dem...

Ett tips är att kolla de flesta svenska handlares ekonomi, sedan uttala sig om de är ockrare, många överlever knappt på det lilla de tjänar. Finns säkert ockrare men om man tittar på deras ekonomi så tar de flesta väldigt dåligt betalt. Oavsett Mc eller snöskoter, övriga fritidsbaserade kan jag inte.
Det är klart det är billigare med produkter fårn kina (biltema) än europa/japan (öhlins tex)
 
Bingo skrev:
Konkurrensen ser ut som den gör. Man måste inte gilla det men vill man vara kvar måste man acceptera det. Och vara konkurrenskraftig - på något sätt.
Stöd din lokala handlare! Varför det? För att han ska tjäna pengar? Men jag då? Får inte jag handla där jag upplever att jag får mest för pengarna?
Precis så ser jag det också.

Kan tillägga att jag själv driver en butik i Sverige med produkter som ofta kan köpas billigare i tex Tyskland.
 
flykay76 skrev:
2694784
Eller hur... :rolleyes:

Varför ska inte motorcykelhandlare och deras anställda få tjäna pengar?
Är vi i mc-branschen annorlunda mot t.ex. klädbranschen osv. ?
Prutar du på Pepsin i din lokala matbutik? :7peta

.

Givetvis skall man få tjäna pengar annars upphör ju poängen med att driva Mc handel och då får vi inga produkter alls dock måste man som handlare anstränga sig för att ge ett mervärde gentemot internethandel och import. Företaget du arbetar på är ett utmärkt exempel på bolag som gör detta men där finns många som inte gör detta.

Skall jag handla av min lokala specialist får han göra själ för namnet och ex:

*Hålla åtminstone de vanliga reservdelarna i lager (har varit på öhlins center och de hade inte packboxarna till öhlins mest sålda gaffel)
*Korta leveranstider på de delar som inte finns i lager (varför går det snabbare att få öhlinsdelar från holland trots att att allt skickas från svensk fabrik?)
* Kompetent personal som kan ge mig råd om justering och underhåll

Klarar handlaren ovanstående så är absolut lägsta pris inget självändamål men skall jag betala någon tusing mer för min dämpare så vill jag ha service i utbyte.....
 
För att återgå till trådens ämne ang. Öhlinspriser i sverige så är jag beredd att hålla med till viss del.

Visst är det väl märkligt som fan att det blir billigare att tillverka den i Sverige, skicka den över atlanten till en importör (som ska tjäna pengar på den), som sen skickar den till en handlare i USA (som också ska tjäna pengar på den), som sen säljer den till mig, och skickar den över atlanten igen... Samtidigt som det inte är mer än en timmes resväg från mig till fabriken där dämparen tillverkas... Spelar ingen roll vilka fakta man lägger fram, och har man förklarar det. DET ÄR SJUKT!!!!


Om man sen ska titta på den andra delen av diskussionen när det gäller att handla från handlare eller på ätet så är min åsikt såhär....

Så länge det inte kostar mig allt för mycket, så tänker jag gynna en Svensk handlare. Jag var VÄLDIGT nära att beställa mina Öhlinsdelar från en handlare i USA, men beslöt mig till slut att (trots att det blev 1500:- dyrare) att köpa från en Svensk handlare eftersom dom gynnar mig i andra avseenden..

Ett annat exempel dom dykt upp nu när jag håller på att handla racegrejer är att det dykt upp många mindre handlare som kan pressa priser på kåpor, fotpinnar osv. Men ändå väljer jag (trots att det blir dyrare) att handla av Greven. Varför?
För att Greven erbjuder ett mervärde! Han sliter och släpar runt alla banor i hela norden för att VI som rejsar ska ha däck och reservdelar under tävlingarna. Givetvis tjänar han pengar på det, men det måste ju vara okej att tjäna pengar!!!! Om alla resonerade sådär som en del gör, att det är så billigt att beställa på nätet, och att svenska handlare suger... Så skulle Greven snart gå i KK, och inte ha råd att åka runt på alla tävlingar....

Sen vurpar du på kvalet, och har inte reservdelar nog för att få ihop hojen till racet. Hade Greven funnits där, så hade du bara gått dit och köpt en ny styrhalva och kört racet sen....

Det är DET som jag gärna betalar lite extra för.... Greven har et STORT lager, han har en trailer och tält ute på tävlingar, anställd personal, osv... Klart att han inte kan hålla samma priser som nån som bara har knackat ihop en hemsida själv, inte har nåt direkt lager, och beställer grejerna från tillverkaren efter att du beställt av honom... Längre leveranstider och sämre service...

Nu tar jag bara Greven som ett exempel här, men ni förstår väl vad jag menar....
 
Macke skrev:
2698123"..Det är DET som jag gärna betalar lite extra för.... Greven har et STORT lager, han har en trailer och tält ute på tävlingar, anställd personal, osv... "
Vad bra.

Macke skrev:
2698123 "Om alla resonerade sådär som en del gör, att det är så billigt att beställa på nätet, och att svenska handlare suger... Så skulle Greven snart gå i KK,.."

Menar du att det skulle vara något sorts allmänt problem om det företaget du nämner gick i kk? I så fall varför? (annat än för dina personliga behov samt för företaget själv)
 
#Olsson# skrev:
2698186 Vad bra.
Menar du att det skulle vara något sorts allmänt problem om det företaget du nämner gick i kk? I så fall varför? (annat än för dina personliga behov samt för företaget själv)

Problemet skulle väl vara att det då inte skulle finnas någon alls att handla grejer av i depån på tävlingarna... Vilket skulle resultera i att vi som tävlar skulle behöva köpa på oss ett större lager med reservdelar själva som vi var tvugna att släpa med oss på alla tävlingar... Det skulle jag tycka vara rätt så dåligt, och dyrt....

Men det är ju bara mina 5 cent....
 
Last edited:
Macke skrev:
2698413 Problemet skulle väl vara att det då inte skulle finnas någon alls att handla grejer av i depån på tävlingarna... Vilket skulle resultera i att vi som tävlar skulle behöva köpa på oss ett större lager med reservdelar själva som vi var tvugna att släpa med oss på alla tävlingar... Det skulle jag tycka vara rätt så dåligt, och dyrt....

Men det är ju bara mina 5 cent....
Jag förstår ju att MotoSpeed inte kan syssla med välgörenhet, som jag sagt tidigare om priser till förhållande till utlandet. Men när produkten egentligen tillverkas i Sverige å sälj markant dyrare här än utomlands så är det ju lite konstigt ändå.

Dock har jag även i tanke att det kanske är så att Öhlins flyttat sin produktion till ett annat land och att MotoSpeed/Öhlins endast tar orders, fast sedan ber ett annat land att skicka varan... men det har jag svårt att tro.
 
Swedie skrev:
2698422 Jag förstår ju att MotoSpeed inte kan syssla med välgörenhet, som jag sagt tidigare om priser till förhållande till utlandet. Men när produkten egentligen tillverkas i Sverige å sälj markant dyrare här än utomlands så är det ju lite konstigt ändå.

Dock har jag även i tanke att det kanske är så att Öhlins flyttat sin produktion till ett annat land och att MotoSpeed/Öhlins endast tar orders, fast sedan ber ett annat land att skicka varan... men det har jag svårt att tro.

Som sagt, det där med Öhlinspriserna är vi helt överrens om. Tycker det är mycket märkligt att en svensk produkt är billigare att köpa utomlands...
 
det är inte enkelt detta.
Att öhlins har billigare i USA än i vårat land kan jag hålla med om är skevt.Samtdigt så kan jag även förstå det,USA är en större marknad än lilla sveriges mc kollektiv.
Det har tydligen visat sig att marknaden tål dessa sjuka priser på mc delar här i sverige om man jämför med Tyskland eller USA och till viss del England.Så länge vi fortsätter att handla och accepterar vilket man gör eftersom man handlar/handlat en pryl av svenska återförsläjare så verkar det inte finnas ngn anledning att sänka priserna för marknaden verkar tåla den och varför ska då handlaren minska sin förtjänst.

Samtdigt så grinar även jag på dessa sjuka priser även om jag förstår att handlaren måste överleva och ha sina marginaler för han driver ju inte butik för att det skall gå plus minus noll varje år.

Enda rätta tror jag är att var och en går emot dessa priser och mer kikar på att handla utomlands.Givetvis så betyder det mer planering och att support om det behövs får man räkna med kalla handen här i Sverige men kan vara värt om priserna är avsevärt mycket bättre.
Handlarna lär inte i första skedet lägga ner verksamheten utan kommer bli tvungna att titta om sina egna återföräsljarnät,eget hus med mera och kanske även krympa vinstmarginalerna men i slutändan få samma vinst genom fler sålda produkter men billigare penning än fåtal sålda med dyrare pris

givetvis kommer det aldrig gå att konnkurrera med ren internetförsäljning men en sak ska man ha klart för sig..
Återförsäljare,handlare kommer ALDRIG sänka priserna så länge man accepterar priserna och att sitta här hemma vid köksbordet och klaga lär inte heller sänka priserna utan man får helt enkelt visa med handling vart man väljer köpa sina produkter.

Och angående USA med tull,moms,VAT och gud vet vad..skräm inte upp folk nu.
handlaren i USA är lika villig att kränga produkterna till oss här som till deras egna.
Min pc kosta med frakt och nyenhet 2127kr och inte en krona i avgifter för han skrev mycket villigt som gåva och sände i ompackat kartong..varför??..han ville tjäna pengar på såld produkt.
 
Last edited:
megagossen skrev:
2695685 Ett tips är att kolla de flesta svenska handlares ekonomi, sedan uttala sig om de är ockrare, många överlever knappt på det lilla de tjänar. Finns säkert ockrare men om man tittar på deras ekonomi så tar de flesta väldigt dåligt betalt. Oavsett Mc eller snöskoter, övriga fritidsbaserade kan jag inte.
Det är klart det är billigare med produkter fårn kina (biltema) än europa/japan (öhlins tex)

Hm...jodå, men de marginaler som antyds i mc-branchen så skäms jag inte att kalla dem ockrare.
Visst finns det småskruttar som lever på marginalen, och andra glada sidoimportörer av diverse småfix till hojar, som mer eller mindre har det som ett sätt att delfinansiera sitt eget åkande. Heder åt dem. De gör en god gärning i det stora hela, och jag önskar att de överlever.

Men jämfört med min polare som har en databutik, där vi snackar marginaler som är enstaka % (ja du läste rätt) och det är svårt att öht få ihop det, så veknar jag inte för mc-branschens krokodiltårar.
 
Macke skrev:
2698123 För att återgå till trådens ämne ang. Öhlinspriser i sverige så är jag beredd att hålla med till viss del.

Visst är det väl märkligt som fan att det blir billigare att tillverka den i Sverige, skicka den över atlanten till en importör (som ska tjäna pengar på den), som sen skickar den till en handlare i USA (som också ska tjäna pengar på den), som sen säljer den till mig, och skickar den över atlanten igen... Samtidigt som det inte är mer än en timmes resväg från mig till fabriken där dämparen tillverkas... Spelar ingen roll vilka fakta man lägger fram, och har man förklarar det. DET ÄR SJUKT!!!!


Om man sen ska titta på den andra delen av diskussionen när det gäller att handla från handlare eller på ätet så är min åsikt såhär....

Så länge det inte kostar mig allt för mycket, så tänker jag gynna en Svensk handlare. Jag var VÄLDIGT nära att beställa mina Öhlinsdelar från en handlare i USA, men beslöt mig till slut att (trots att det blev 1500:- dyrare) att köpa från en Svensk handlare eftersom dom gynnar mig i andra avseenden..

Mycket bra formulerat, och så ser JAG det, och jag tror, många med mig.
Att som FlyKay gå i taket, och sen jämföra med en dagligvara är ju inte relevant, utan man får nog vara ödmjuk nog att SE kunden, och sen hitta en balans. Vilka priser som helst är man ju inte beredd att betala BARA för att gynna en lokal handlare, även om man VILL.
Sedan internets intåg är de dagar förbi när man kunde skita i om man tappade en eller två kunder på ren ignorans, då det stod fler på kö, nu får man som sagt anstränga sig lite mer. Ryktena går fort runt, och folk gör givetvis jämförelser numer, som var omöjliga i princip tidigare.
De firmor som klarar denna anpassning kommer vara vinnare, trots (rimligt) högre priser.
 
Dr.Bike skrev:
2698571 Hm...jodå, men de marginaler som antyds i mc-branchen så skäms jag inte att kalla dem ockrare.
Marginalerna varierar så klart med leverantör och specifik artikel, men överlag tycker ivf jag att de är helt ok - även om man håller låga priser.

Problemet ligger inte i marginalerna utan i branschen. Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om saken men nöjer mig med att påstå att den är för traditionsbunden. Branschen är lat och det saknas helt enkelt innovationskraft. Det betyder inte att den genomsnittlige handlaren är dålig eller gör ett dåligt jobb - för det gör de inte.

Förklaringen till att vissa kan hålla lägre pris är inte att det saknas lager, att man beställer först efter kundbeställnignen etc. Det stämmer iofs på många men det gäller t ex inte oss.

För att kunna hålla låga priser (alltså märkbart lägre än konkurrenterna) krävs volym. Volym ger bra pris. Resten handlar om de egna affärsprocesserna :)
 
Last edited:
Bingo skrev:
2698638Marginalerna varierar så klart med leverantör och specifik artikel, men överlag tycker ivf jag att de är helt ok - även om man håller låga priser.
Det kan du väl inte mena att höga marginaler är ok, ur ett konsumentperspektiv? Att de inte ska vara låga ur DITT perspektiv förstår jag, då hade du ju inte startat egen firma? För du är väl inte heller i välgörenhetsbranschen?

Bingo skrev:
2698638Problemet ligger inte i marginalerna utan i branschen. Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om saken men nöjer mig med att påstå att den är för traditionsbunden. Branschen är lat och det saknas helt enkelt innovationskraft. Det betyder inte att den genomsnittlige handlaren är dålig eller gör ett dåligt jobb - för det gör de inte.
Har ingen sagt. Bara att priset i genomsnitt är FÖR högt.

Bingo skrev:
2698638Förklaringen till att vissa kan hålla lägre pris är inte att det saknas lager, att man beställer först efter kundbeställnignen etc. Det stämmer iofs på många men det gäller t ex inte oss.
Så hur kvittar du ut lagerkostnaderna?

Bingo skrev:
2698638För att kunna hålla låga priser (alltså märkbart lägre än konkurrenterna) krävs volym. Volym ger bra pris. Resten handlar om de egna affärsprocesserna :)
Jepp!
 
Last edited by a moderator:
Bingo skrev:
2698686 Lite hemligheter måste man väl få ha :)

Haha! Ja, vi var hos en kreativ kille igår, och han hade lite ideér om just lagerkostnader... :D

Ska bli kul att handla med/av dig din räv!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top