Öhlinspriser i Sverige

Rätta mig om jag har fel men bolagsskatten betalar du väl på en eventuell vinst, dvs ditt exempel blir missvisande, eller?
Det stämmer bra det. De 28% dras av från det som blir kvar i slutet på hela den där listan. Och då blir beloppet betydligt mindre. Om visntmarginalen i exemplet är, låt säga, 10%, vilket inte alls är dåligt, så blir skatten bara 28 kr.
 
Det stämmer bra det. De 28% dras av från det som blir kvar i slutet på hela den där listan. Och då blir beloppet betydligt mindre. Om visntmarginalen i exemplet är, låt säga, 10%, vilket inte alls är dåligt, så blir skatten bara 28 kr.
Merci, majstro :tummenupp

Jag som precis började misströsta och tro att bara hängde idioter i den här tråden... :tummenupp
Har inte stött på en enda idiot hittills i tråden så du får gärna precisera vad du menar :va
 
Last edited:
Det stämmer bra det. De 28% dras av från det som blir kvar i slutet på hela den där listan. Och då blir beloppet betydligt mindre. Om visntmarginalen i exemplet är, låt säga, 10%, vilket inte alls är dåligt, så blir skatten bara 28 kr.

jovisst, man betalar bara bolagsskatt på vinsten, lön man tar ut minskar
vinsten innan bolagsskatten ska betalas.

vi får hoppas det går bättre att räkna för Lucius och flykay76 när budget och bokslutet ska göras annars har de problem som företagare.

vintern är lång i Sverige så jag tror man får söka efter koncept i sin affärrörelse så att man håller igång intäkterna året runt.
 
Mea Culpa, jag drog skatten innan avdragen!

Ibland går det fort, men å andra sidan är ju detta racingforumet!

:-)

jovisst, man betalar bara bolagsskatt på vinsten, lön man tar ut minskar
vinsten innan bolagsskatten ska betalas.

vi får hoppas det går bättre att räkna för Lucius och flykay76 när budget och bokslutet ska göras annars har de problem som företagare.

vintern är lång i Sverige så jag tror man får söka efter koncept i sin affärrörelse så att man håller igång intäkterna året runt.

Yes, tur det finns folk som fixar det så en annan slipper! :tummenupp
 
Last edited:
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)


(Vet att det inte betyder per automatik att den är hållbarare, men red gärna ut "andra krav" och om de är bättre eller sämre)

Mitt förra inlägg med hojpriser i USA, var det inte nåt att svara på FlajKej76?
Fortfarande vill jag inte tro att Svenska handlare ger MER i In-pris än Amerikanske tar i Ut-pris.
Vad har du för kommentar på det?
(för det blir ju kontentan om det är som du säger, att sv.handlare "bara" har 15% marginal)

Ingen annan som nappade på den heller? Märkligt.
 
Last edited:
Ahaa!!! Sicken loooser!!! :D Den hjälmen vägde 200gram mer än en hjälm för den europeiska marknaden... :7peta
(i USA har dom andra hjämkrav och hjälmarna har ett dubbelt så tjockt skal mot europeiska hjälmar, ca 200gram på en mediumhjälm)


(Vet att det inte betyder per automatik att den är hållbarare, men red gärna ut "andra krav" och om de är bättre eller sämre)

Mitt förra inlägg med hojpriser i USA, var det inte nåt att svara på FlajKej76?
Fortfarande vill jag inte tro att Svenska handlare ger MER i In-pris än Amerikanske tar i Ut-pris.
Vad har du för kommentar på det?
(för det blir ju kontentan om det är som du säger, att sv.handlare "bara" har 15% marginal)

Ingen annan som nappade på den heller? Märkligt.

Jodå, jag svarar dig gärna!

Vad det gäller hjälmarna så tyckte jag att Boris JR skrev bra rader. Men jag kan skriva ett par till... Tjockare skall innebär oftast en tyngre hjälm detta ger bättre motstånd mot vassa föremål och penetrering. Nackdelen är att den tyngre vikten belastar nacken mer, både vid körning och krasch.

Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.
 


Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.

Första tanken är att den där inre marknaden i EU som skulle gynna konsumenten funkar sisådär i praktiken. Eller är det så att japsen dumpar priserna i USA för att få volym och utvecklingskostnader betalda, det som slår i USA brukar slå i resten av världen så vi kassa europeer får betala mer för att japsen skall få vinst för produkterna i slutändan...

Ett gammalt exempel från i våras, priserna är från hondas officiella hemsidor:
Tittar på en CBR1000RR -06

I Sverige med moms(25%) listpris 129.901 ex moms ca 103.00kr

I Storbritanien med moms(17,5%) omräknat i SEK från hondas hemsida 120.243 kr

I USA antagligen baspris utan moms(moms i USA ligger väl från 0 till 8% beroende på stat) listpris omräknat till SEK 87.454 kr, med 8% moms 94.450 kr.


Borde inte EU som med en jättemarknad med 500 miljoner invånare kunna generera bättre priser än USA med dryga 300 miljoner invånare eller hur stor är den amerikanska hojmarknaden egentligen som ger dessa prisskillnader?
 
Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!! I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant. Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...
Och ju fler som importerar, ju mindre säljs det i Sverige vilket i sin tur brukar få generalagenterna att vakna och inse att de måste pressa sina priser om de ska få något sålt.
 


Jodå, jag svarar dig gärna!

Vad det gäller hjälmarna så tyckte jag att Boris JR skrev bra rader. Men jag kan skriva ett par till... Tjockare skall innebär oftast en tyngre hjälm detta ger bättre motstånd mot vassa föremål och penetrering. Nackdelen är att den tyngre vikten belastar nacken mer, både vid körning och krasch.

Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.

*chockad*

Är det så, så är det ett under att ni överlever! Bra jobbat!
Ruskigt... Hur känner ni inför detta? Det är ju rena natta.
Jag gillar konkurrens, men som sagt, myntet har alltid två sidor...
Vill ju ha nån handlare här oxå, och inte bara en postbox!
 
Och ju fler som importerar, ju mindre säljs det i Sverige vilket i sin tur brukar få generalagenterna att vakna och inse att de måste pressa sina priser om de ska få något sålt.

Hur och varför ska dom pressa priserna? Inse att Sverige är en liten ankdam att Öhlins har höga priser här i Sverige beror ju på skatte läge och allt möjligt som är avhandlat här men dom är oxå satta efter konkuransen från Showa, WP, Marsocchi mdfl som skiter fullständigt i denna lilla marknaden och har höga priser här. Ska Öhlins lägga sig betydligt under sina konkurenters priser som dom dessutom tycker är sämre än vad dom själva är och detta för att vara snälla mot slut konsumenten för att det är hemma plan vad är det för ekonomi i det? Dom passar givetvis på att få så bra marginal som möjligt så att dom kan sänka ännu mer på dom stora marknaderna som tex USA där slaget står.
Dom som är mest frustrerade över detta är inte vi slut konsumenter, det är givetvis generalagenterna och återförsäljarna som ser oss beställa grejer från andra länder som dom inte kan vara med och konkurera med priserna på. Att tro att svenska handlare och generalagenter tar ut hutlösa marginaler är bara naivt och korkat dom vill ju sälja så mycket som möjligt givetvis.
 
Vad det gäller USA priserna på hojar så hade du rätt!!!
I flera fall har handlarna lägre pris till kund än vad vi har som netto.
Otroligt men sant.
Detta är just nu ett hett ämne i crossbranschen där det privatimporteras till samma priser som vi har som netto...

.


Och hur sjutton ställer ni upp på detta, att låta er verksamhet lida för att göra generalagenten till lags?
 
Och hur sjutton ställer ni upp på detta, att låta er verksamhet lida för att göra generalagenten till lags?

MC Norr här i Luleå sålde tidigare ganska stora mängder Metzeler Rennsport, väldigt mycket till och med för en så pass liten marknad. Sen tvärdog den försäljningen plötsligt eftersom alla upptäckte att man kunde köpa däcken från tyskland, för priser inkl frakt som låg under MC Norrr:s inpriser.
Thomas som ägde MC Norr ringde då till generalagenten och frågade vad in i glödheta är det som gäller. Generalagenten skruvade på sej och kom med undanflykter och diverse luddiga orsaker. Efter att Thomas då blev riktigt arg så dök det plötsligt upp en rejäl laddning Metz Racetech som Thomas kunde sälja för samma priser som hos tyskarna...märkligt va?:rolleyes:
 
Kan säga att ett visst rykte säger att inpriset på en 600r hoj av ett märke kostar importören strax över 40kkr. Handlarn lägger på c:a 18%, ni kan då ganska lätt räkna ut hur mycket generalagenten lägger på ut till handlaren.
Förmodligen kan ni också räkna ut varför det är billigare i USA. Där importörerna förmodligen inte skulle ha en suck att lägga på 100% på sitt pris till handlarn.
Dessa priser stämmer också ganska väl överens med vilka priser man köper hojarna för i Japan som privatperson.
 
Hur och varför ska dom pressa priserna? Inse att Sverige är en liten ankdam att Öhlins har höga priser här i Sverige...
Om en produkt börjar sälja sämre och sämre i Sverige för att den importeras måste generalagenten göra något åt det. Hur de bär sig åt är ointressant.
Att tro att svenska handlare och generalagenter tar ut hutlösa marginaler är bara naivt och korkat dom vill ju sälja så mycket som möjligt givetvis.
Läs de två inläggen ovanför det här och fundera sedan på om det verkligen är så korkat.
 
Just på däck finns det ruskiga marginaler och en stor del ligger hos grossisterna. Jag har sett de priser som en stor taxicentral betalar och det är en helt annan nivå än konsumentpriserna.
 
Hur och varför ska dom pressa priserna? Inse att Sverige är en liten ankdam att Öhlins har höga priser här i Sverige beror ju på skatte läge och allt möjligt som är avhandlat här men dom är oxå satta efter konkuransen från Showa, WP, Marsocchi mdfl som skiter fullständigt i denna lilla marknaden och har höga priser här. Ska Öhlins lägga sig betydligt under sina konkurenters priser som dom dessutom tycker är sämre än vad dom själva är och detta för att vara snälla mot slut konsumenten för att det är hemma plan vad är det för ekonomi i det? Dom passar givetvis på att få så bra marginal som möjligt så att dom kan sänka ännu mer på dom stora marknaderna som tex USA där slaget står.
Dom som är mest frustrerade över detta är inte vi slut konsumenter, det är givetvis generalagenterna och återförsäljarna som ser oss beställa grejer från andra länder som dom inte kan vara med och konkurera med priserna på. Att tro att svenska handlare och generalagenter tar ut hutlösa marginaler är bara naivt och korkat dom vill ju sälja så mycket som möjligt givetvis.


SOM du resonerar...
Ser att Sandis hann före så jag nöjer mig med att konstatera att man kan ha olika uppfattningar beroende på vilken sida om flötet man står s.a.s
Du verkar inte stå på konsumentsidan iaf.
Eller så förstår du inte de elementära marknadskrafterna, som handlar om pris och efterfrågan som JU grossisten måste ta hänsyn till, för visst, i det kort-korta perspektivet DU beskriver: Att denne såklart VILL tjäna pengar med stor marginal, ja den ekvationen har ingen lösning sålänge nån annan tillhandahåller samma vara till ett för konsumenten bättre pris.
(sen att jag som konsument KAN vara välvillig mot en lokal handlare, är redan diskuterat, och det ska då ge MIG ett mervärde)

Skitenkelt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top