Öhlins service center

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Nu efter att Jocke Jansson slutat att serva öhlins, vart ska man då vända sig?
Har ni någon bra och seriös verkstad att rekommendera?

Niclas
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du ingen lokal stötdämparmecklare där du bor? Öhlins är ju inte så unika på det viset att ingen annan kan serva dom.

Jag är inte auktoriserad åt Öhlins men vill du skicka så servar jag dämpare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En kompis skickade sina gaffelben direkt till öhlin för renovering och med riktning av bägge gaffel rören samt nya fjädrar om chimsning alla slitdelar o frakt 6K inte så vansinnigt dyrt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om det gäller norra Sverige så skulle jag rekommendera MNR i Skellefteå (www.ohlinscenter.com).

Öhlins fabrik utför inga service eller reparationsarbeten annat än för kontrakterade kunder typ motorcykeltillverkare.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Bara för att man är ett öhlinscenter betyder det inte att man alltid är bra.
Har haft min bakdämpare hos ett sådant center och nu läcker den olja och har förlorat klicken på returen, den går att vrida på och den svarar, men klicken är borta.

Eftersom jag oftast åker långväga till mina körningar, så vill jag vara säker på att den går att köra med alla dagar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om detta gäller en konventionell singelrörs stötdämpare där olja läcker och returklick saknas så talar vi sannolikt om ett betydande oljeläckage, förmodligen att så mycket olja saknas att stötdämparen inte längre är trycksatt. Stötdämparens trycksättning fungerar även som klickskapande fjäder för returjusteringen. Om returjusteringen helt plötsligt tappar klicken så är det en god indikation om läckage och betydligt oftare läckage av olja än gas.

Det allra vanligaste läckagestället är kolvstångstätningen och på en gammal stötdämpare med okänd historik bör man i så fall byta hela tätningspaketet inklusive kolvstångstätning, kolvstångsbussning, skrapring och cylinderrörstätning.

Vidare bör kolvstångens såväl som cylinderrörets yta inspekteras noggrant. En del kolvstänger utsätts för konstant grussprut och det kan hända att de mattas ner eller rent av repas av grus som fastnar i skrapring eller kolvstångstätning. Cylinderröret ska normalt inte utsättas för detta, men mindre försiktig demontering av en slarvigt rengjord stötdämpare kan definitivt repa cylinderrörsytan. Hittar man några skador eller repor så byter man naturligtvis dessa delar, att försöka fixa dessa med slippapper är en raggarlösning.

Om du inte litar på ohlinscenter.com får du väl ringa MotoSpeed och rådgöra med dem om vad som är lämpligast.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att man är ett öhlinscenter betyder det inte att man alltid är bra.
Har haft min bakdämpare hos ett sådant center och nu läcker den olja och har förlorat klicken på returen, den går att vrida på och den svarar, men klicken är borta.

Eftersom jag oftast åker långväga till mina körningar, så vill jag vara säker på att den går att köra med alla dagar.

Hur lång tid efter service hände det?
Och har du någon uppfattning om hur länge den gått innan service? Eller hur nött den var?
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Hur lång tid efter service hände det?
Och har du någon uppfattning om hur länge den gått innan service? Eller hur nött den var?

Servade den förra vintern, så den har gått en säsong med ca 200mil gata och tre st bandagar.
Den var i bra skick, jag har haft den hos Jocke Jansson tidigare. Servar den regelbundet för att alltid få ut det bästa vid bankörning. Aldrig något konstigt, bara förebyggande service.
 

bloom

Guest
ENG Racing. Grymt bra service och vet vad han gör
 
Last edited by a moderator:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Som jag förstått det måste man som Öhlins-center serva alla deras delar. Och det kan bli rätt dyrt att köpa verktyg som bara används en gång var åttonde skottår. Men jag vet inte om det stämmer, har dock hört det från fler än ett håll av verkstäder.

Få se var jag tar vägen när det är dags för service på bakdämparen.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Om detta gäller en konventionell singelrörs stötdämpare där olja läcker och returklick saknas så talar vi sannolikt om ett betydande oljeläckage, förmodligen att så mycket olja saknas att stötdämparen inte längre är trycksatt. Stötdämparens trycksättning fungerar även som klickskapande fjäder för returjusteringen. Om returjusteringen helt plötsligt tappar klicken så är det en god indikation om läckage och betydligt oftare läckage av olja än gas.

Det allra vanligaste läckagestället är kolvstångstätningen och på en gammal stötdämpare med okänd historik bör man i så fall byta hela tätningspaketet inklusive kolvstångstätning, kolvstångsbussning, skrapring och cylinderrörstätning.

Vidare bör kolvstångens såväl som cylinderrörets yta inspekteras noggrant. En del kolvstänger utsätts för konstant grussprut och det kan hända att de mattas ner eller rent av repas av grus som fastnar i skrapring eller kolvstångstätning. Cylinderröret ska normalt inte utsättas för detta, men mindre försiktig demontering av en slarvigt rengjord stötdämpare kan definitivt repa cylinderrörsytan. Hittar man några skador eller repor så byter man naturligtvis dessa delar, att försöka fixa dessa med slippapper är en raggarlösning.

Om du inte litar på ohlinscenter.com får du väl ringa MotoSpeed och rådgöra med dem om vad som är lämpligast.

Nu ska alla dessa delar ha blivit bytta, det var det jag bad om när jag lämnade in den på service.
Det är bara att hoppas att det inte är så illa:gnissla.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nu ska alla dessa delar ha blivit bytta, det var det jag bad om när jag lämnade in den på service.
Det är bara att hoppas att det inte är så illa:gnissla.

Hoppas det går vägen för dig. Jag har jobbat på Öhlins och la av för det var som "Ådalen -31" men undrade när vi monterade hur i helskotta det går att fixa med dom i efterhand. Varje minsta moment vid hopsättning krävde en uppsjö av specialverktyg och olika arbetsinstruktioner man inte trodde var sant. Lycka till och Gott Nytt ÅR!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hoppas det går vägen för dig. Jag har jobbat på Öhlins och la av för det var som "Ådalen -31"...

Arbetsgivaren sänkte lönerna, ni strejkade, arbetsgivaren satte in strejkbrytare, ni satte arbetsplatsen i blockad, polisen kallade in militär och beordrade verkanseld?

Jobbigt när det blir så.
...och så nära huvudstaden också. Synd att inte Rapport skickade ut ett team och filmade.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Arbetsgivaren sänkte lönerna, ni strejkade, arbetsgivaren satte in strejkbrytare, ni satte arbetsplatsen i blockad, polisen kallade in militär och beordrade verkanseld?

Jobbigt när det blir så.
...och så nära huvudstaden också. Synd att inte Rapport skickade ut ett team och filmade.

Precis så var det ja, och över 70% slutade på mycket kort tid vilket fick följder för kvalitén men det vet du säkert också :)
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Ni som kör med öhlinsfjädring på bana och och kanske till och med tävlar, vart vänder ni er för att få experthjälp? Någon som kan hjälpa er med ombyggnationer(shimsbyten typ), setup?
Någon som förstår vad du försöker förklara, när du skruvat bort dig totalt och är på väg att ge upp?
Hur många här har råd att hyra en egen öhlinstekniker en hel dag, för att ställa in sin hoj? Inte jag i alla fall.

Öhlins rekommendationer som följer med när du köper någon av deras produkter, är ju en kompromiss som ska fungera främst på gata men även lite bankörning. Är du en erfaren banåkare som kanske har tävlat på en ganska hög nivå, så kommer du inte långt med dessa grundinställningar.
Vikt, körstil, jamen allt spelar ju roll, eller hur?

Att köpa fjädring hur 100000:- är ju ingen garanti att din banhoj blir så pass bra som du hoppats på, du måste ju få support att ställa in hojen.

Vilket service center är det jag söker?

Det är mörkt här uppe i norr, men nu har det äntligen vänt:)
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top