Öhlins service center

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Nu efter att Jocke Jansson slutat att serva öhlins, vart ska man då vända sig?
Har ni någon bra och seriös verkstad att rekommendera?

Niclas
 
Har du ingen lokal stötdämparmecklare där du bor? Öhlins är ju inte så unika på det viset att ingen annan kan serva dom.

Jag är inte auktoriserad åt Öhlins men vill du skicka så servar jag dämpare.
 
En kompis skickade sina gaffelben direkt till öhlin för renovering och med riktning av bägge gaffel rören samt nya fjädrar om chimsning alla slitdelar o frakt 6K inte så vansinnigt dyrt.
 
Om det gäller norra Sverige så skulle jag rekommendera MNR i Skellefteå (www.ohlinscenter.com).

Öhlins fabrik utför inga service eller reparationsarbeten annat än för kontrakterade kunder typ motorcykeltillverkare.
 
Bara för att man är ett öhlinscenter betyder det inte att man alltid är bra.
Har haft min bakdämpare hos ett sådant center och nu läcker den olja och har förlorat klicken på returen, den går att vrida på och den svarar, men klicken är borta.

Eftersom jag oftast åker långväga till mina körningar, så vill jag vara säker på att den går att köra med alla dagar.
 
Om detta gäller en konventionell singelrörs stötdämpare där olja läcker och returklick saknas så talar vi sannolikt om ett betydande oljeläckage, förmodligen att så mycket olja saknas att stötdämparen inte längre är trycksatt. Stötdämparens trycksättning fungerar även som klickskapande fjäder för returjusteringen. Om returjusteringen helt plötsligt tappar klicken så är det en god indikation om läckage och betydligt oftare läckage av olja än gas.

Det allra vanligaste läckagestället är kolvstångstätningen och på en gammal stötdämpare med okänd historik bör man i så fall byta hela tätningspaketet inklusive kolvstångstätning, kolvstångsbussning, skrapring och cylinderrörstätning.

Vidare bör kolvstångens såväl som cylinderrörets yta inspekteras noggrant. En del kolvstänger utsätts för konstant grussprut och det kan hända att de mattas ner eller rent av repas av grus som fastnar i skrapring eller kolvstångstätning. Cylinderröret ska normalt inte utsättas för detta, men mindre försiktig demontering av en slarvigt rengjord stötdämpare kan definitivt repa cylinderrörsytan. Hittar man några skador eller repor så byter man naturligtvis dessa delar, att försöka fixa dessa med slippapper är en raggarlösning.

Om du inte litar på ohlinscenter.com får du väl ringa MotoSpeed och rådgöra med dem om vad som är lämpligast.
 
Bara för att man är ett öhlinscenter betyder det inte att man alltid är bra.
Har haft min bakdämpare hos ett sådant center och nu läcker den olja och har förlorat klicken på returen, den går att vrida på och den svarar, men klicken är borta.

Eftersom jag oftast åker långväga till mina körningar, så vill jag vara säker på att den går att köra med alla dagar.

Hur lång tid efter service hände det?
Och har du någon uppfattning om hur länge den gått innan service? Eller hur nött den var?
 
Hur lång tid efter service hände det?
Och har du någon uppfattning om hur länge den gått innan service? Eller hur nött den var?

Servade den förra vintern, så den har gått en säsong med ca 200mil gata och tre st bandagar.
Den var i bra skick, jag har haft den hos Jocke Jansson tidigare. Servar den regelbundet för att alltid få ut det bästa vid bankörning. Aldrig något konstigt, bara förebyggande service.
 
ENG Racing. Grymt bra service och vet vad han gör
 
Last edited by a moderator:
Som jag förstått det måste man som Öhlins-center serva alla deras delar. Och det kan bli rätt dyrt att köpa verktyg som bara används en gång var åttonde skottår. Men jag vet inte om det stämmer, har dock hört det från fler än ett håll av verkstäder.

Få se var jag tar vägen när det är dags för service på bakdämparen.
 
Om detta gäller en konventionell singelrörs stötdämpare där olja läcker och returklick saknas så talar vi sannolikt om ett betydande oljeläckage, förmodligen att så mycket olja saknas att stötdämparen inte längre är trycksatt. Stötdämparens trycksättning fungerar även som klickskapande fjäder för returjusteringen. Om returjusteringen helt plötsligt tappar klicken så är det en god indikation om läckage och betydligt oftare läckage av olja än gas.

Det allra vanligaste läckagestället är kolvstångstätningen och på en gammal stötdämpare med okänd historik bör man i så fall byta hela tätningspaketet inklusive kolvstångstätning, kolvstångsbussning, skrapring och cylinderrörstätning.

Vidare bör kolvstångens såväl som cylinderrörets yta inspekteras noggrant. En del kolvstänger utsätts för konstant grussprut och det kan hända att de mattas ner eller rent av repas av grus som fastnar i skrapring eller kolvstångstätning. Cylinderröret ska normalt inte utsättas för detta, men mindre försiktig demontering av en slarvigt rengjord stötdämpare kan definitivt repa cylinderrörsytan. Hittar man några skador eller repor så byter man naturligtvis dessa delar, att försöka fixa dessa med slippapper är en raggarlösning.

Om du inte litar på ohlinscenter.com får du väl ringa MotoSpeed och rådgöra med dem om vad som är lämpligast.

Nu ska alla dessa delar ha blivit bytta, det var det jag bad om när jag lämnade in den på service.
Det är bara att hoppas att det inte är så illa:gnissla.
 
Nu ska alla dessa delar ha blivit bytta, det var det jag bad om när jag lämnade in den på service.
Det är bara att hoppas att det inte är så illa:gnissla.

Hoppas det går vägen för dig. Jag har jobbat på Öhlins och la av för det var som "Ådalen -31" men undrade när vi monterade hur i helskotta det går att fixa med dom i efterhand. Varje minsta moment vid hopsättning krävde en uppsjö av specialverktyg och olika arbetsinstruktioner man inte trodde var sant. Lycka till och Gott Nytt ÅR!
 
Hoppas det går vägen för dig. Jag har jobbat på Öhlins och la av för det var som "Ådalen -31"...

Arbetsgivaren sänkte lönerna, ni strejkade, arbetsgivaren satte in strejkbrytare, ni satte arbetsplatsen i blockad, polisen kallade in militär och beordrade verkanseld?

Jobbigt när det blir så.
...och så nära huvudstaden också. Synd att inte Rapport skickade ut ett team och filmade.
 
Arbetsgivaren sänkte lönerna, ni strejkade, arbetsgivaren satte in strejkbrytare, ni satte arbetsplatsen i blockad, polisen kallade in militär och beordrade verkanseld?

Jobbigt när det blir så.
...och så nära huvudstaden också. Synd att inte Rapport skickade ut ett team och filmade.

Precis så var det ja, och över 70% slutade på mycket kort tid vilket fick följder för kvalitén men det vet du säkert också :)
 
Ni som kör med öhlinsfjädring på bana och och kanske till och med tävlar, vart vänder ni er för att få experthjälp? Någon som kan hjälpa er med ombyggnationer(shimsbyten typ), setup?
Någon som förstår vad du försöker förklara, när du skruvat bort dig totalt och är på väg att ge upp?
Hur många här har råd att hyra en egen öhlinstekniker en hel dag, för att ställa in sin hoj? Inte jag i alla fall.

Öhlins rekommendationer som följer med när du köper någon av deras produkter, är ju en kompromiss som ska fungera främst på gata men även lite bankörning. Är du en erfaren banåkare som kanske har tävlat på en ganska hög nivå, så kommer du inte långt med dessa grundinställningar.
Vikt, körstil, jamen allt spelar ju roll, eller hur?

Att köpa fjädring hur 100000:- är ju ingen garanti att din banhoj blir så pass bra som du hoppats på, du måste ju få support att ställa in hojen.

Vilket service center är det jag söker?

Det är mörkt här uppe i norr, men nu har det äntligen vänt:)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top