Bara för att man är ett öhlinscenter betyder det inte att man alltid är bra.
Har haft min bakdämpare hos ett sådant center och nu läcker den olja och har förlorat klicken på returen, den går att vrida på och den svarar, men klicken är borta.
Eftersom jag oftast åker långväga till mina körningar, så vill jag vara säker på att den går att köra med alla dagar.
Hur lång tid efter service hände det?
Och har du någon uppfattning om hur länge den gått innan service? Eller hur nött den var?
Om detta gäller en konventionell singelrörs stötdämpare där olja läcker och returklick saknas så talar vi sannolikt om ett betydande oljeläckage, förmodligen att så mycket olja saknas att stötdämparen inte längre är trycksatt. Stötdämparens trycksättning fungerar även som klickskapande fjäder för returjusteringen. Om returjusteringen helt plötsligt tappar klicken så är det en god indikation om läckage och betydligt oftare läckage av olja än gas.
Det allra vanligaste läckagestället är kolvstångstätningen och på en gammal stötdämpare med okänd historik bör man i så fall byta hela tätningspaketet inklusive kolvstångstätning, kolvstångsbussning, skrapring och cylinderrörstätning.
Vidare bör kolvstångens såväl som cylinderrörets yta inspekteras noggrant. En del kolvstänger utsätts för konstant grussprut och det kan hända att de mattas ner eller rent av repas av grus som fastnar i skrapring eller kolvstångstätning. Cylinderröret ska normalt inte utsättas för detta, men mindre försiktig demontering av en slarvigt rengjord stötdämpare kan definitivt repa cylinderrörsytan. Hittar man några skador eller repor så byter man naturligtvis dessa delar, att försöka fixa dessa med slippapper är en raggarlösning.
Om du inte litar på ohlinscenter.com får du väl ringa MotoSpeed och rådgöra med dem om vad som är lämpligast.
Nu ska alla dessa delar ha blivit bytta, det var det jag bad om när jag lämnade in den på service.
Det är bara att hoppas att det inte är så illa.
Nu ska alla dessa delar ha blivit bytta, det var det jag bad om när jag lämnade in den på service.
Det är bara att hoppas att det inte är så illa.
Nåt är ju fel men har du pratat med din mecklare om problemet?
Hoppas det går vägen för dig. Jag har jobbat på Öhlins och la av för det var som "Ådalen -31"...
Arbetsgivaren sänkte lönerna, ni strejkade, arbetsgivaren satte in strejkbrytare, ni satte arbetsplatsen i blockad, polisen kallade in militär och beordrade verkanseld?
Jobbigt när det blir så.
...och så nära huvudstaden också. Synd att inte Rapport skickade ut ett team och filmade.
Precis så var det ja, och över 70% slutade på mycket kort tid vilket fick följder för kvalitén men det vet du säkert också
Det är teknikforumet, så vi släpper det.
Jag önskar dig ett gott nytt år!
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |
|
”Vårservice”!
Ibland hinner man inte rikt... |
|
KTM 990 RC R på väg
KTM har presenterat prototy... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
KTM 990 RC R på gång
KTM har presenterat prototy... |
|
Distinguished Gentlemans Ride 2024
Söndagen den 19/5 var det d... |
|
Skönt häng på Rapidos öppet hus!
Idag höll Rapido MC, Stockh... |