Åsikter om ZX10R 04a

Felix skrev:
Det exemplet är helt ogiltigt, du använder i det fallet kroppen som kompressor. Om du istället springer runt med muggen i näven kommer du ha lika tryck i muggen som utanför.

/F
Det är nog upp till dig nu att bevisa detta, blir farten tillräkligt hög så anser jag att du skulle kunan bygga upp trycket i en luftburk genom att springa med den.

Men har du en skitbra förklaring så lyssnar jag.

Silwer skrev:
Hur menar du att det inte går?, du har ju luftkanaler till en sluten luftburk, lägg sen på luften som kommer tvingas in i dessa när du ligger i 200 knyck, skulle det altså inte bli nåt övertryck alls i burken?

Det blir ju inte flera kilos övertryck givetvis.
Du får ett bättre luftflöde in till dina gasare eller insprut med du får inget högre tryck än omgivningens, däremot kan du få ett mindre försämrat tryck än om du exempelvis hade haft insuget i baken på hojen.

Felix skrev:
Det exemplet är helt ogiltigt, du använder i det fallet kroppen som kompressor. Om du istället springer runt med muggen i näven kommer du ha lika tryck i muggen som utanför.

/F

Nej, det är inte alls ogiltigt.. Det beror ju nämligen hur du leder in luften, och vart den kan ta vägen..
Som sagt, det är mätbara tryckskillnader, och sådana tryckskillnader att man kan styra solenoider med trycket..

oFFkeFF skrev:
På min hoj hade jag dessutom en solenoid som öppnade/stängde beroende på trycket i airboxen.
Visst har du en tryckskillnad i luftburken, men det trycket kommer aldrig att stiga över omgivningens tryck.
Jämför med exempelvis en flygplansvinge där "trycket" som lyfter planet beror på att luften strömmar snabbare på vingens ovansida.

Felix skrev:
Du får ett bättre luftflöde in till dina gasare eller insprut med du får inget högre tryck än omgivningens, däremot kan du få ett mindre försämrat tryck än om du exempelvis hade haft insuget i baken på hojen.

Det är ingen gigantisk överladdning vi pratar om nu, och ja, det är som du säger, man får ett bättre luftflöde, eftersom "övertrycket" är ganska konstant om man utformat luftboxen väl.
Men likväl, trycket bli högre i burken...

Felix skrev:
du menar att trycket kan bli lägre men inte högre?

ok jag förstår givetvis att utformningen kan vara viktig, en helt öppen framåtriktad luftburk skulle väl inet funka, men nu tänker vi på den vanliga med kanaler in.

Felix skrev:
Visst har du en tryckskillnad i luftburken, men det trycket kommer aldrig att stiga över omgivningens tryck.
Jämför med exempelvis en flygplansvinge där "trycket" som lyfter planet beror på att luften strömmar snabbare på vingens ovansida.

Öhh, vad är en tryckskillnad om den inte går att mäta?

oFFkeFF skrev:
Nej, det är inte alls ogiltigt.. Det beror ju nämligen hur du leder in luften, och vart den kan ta vägen..
Som sagt, det är mätbara tryckskillnader, och sådana tryckskillnader att man kan styra solenoider med trycket..
Jovisst, tryckskillnad blir det som sagt, men för att få högre tryck än omgivningens krävs antingen en kompressor (lugorna i exemplet ovan) eller en turbo eller motsvarande.

Helt underbar hoj, märker avsaknaden av styrdämpare när man kör på gata, märks mindre på bana.. vet om en som har fått fel på generatorn, iaf inga fel ännu på min, är riktigt nöjd!

oFFkeFF skrev:
Det är ingen gigantisk överladdning vi pratar om nu, och ja, det är som du säger, man får ett bättre luftflöde, eftersom "övertrycket" är ganska konstant om man utformat luftboxen väl.
Men likväl, trycket bli högre i burken...
Du menar att trycket blir högre än omgivningens tryck?

Felix skrev:
Jovisst, tryckskillnad blir det som sagt, men för att få högre tryck än omgivningens krävs antingen en kompressor (lugorna i exemplet ovan) eller en turbo eller motsvarande.
men alltså om jag sätter en fläkt i de där luftkanalerna så blir ju inte det bättre än om jag kör 200 knut och då har jag ju en turbo som du säger.

Felix skrev:

Men förihelvete.. FARTEN i sig är en kompressor om man utformar burkar/insug rätt..

Silwer skrev:
du menar att trycket kan bli lägre men inte högre?

ok jag förstår givetvis att utformningen kan vara viktig, en helt öppen framåtriktad luftburk skulle väl inet funka, men nu tänker vi på den vanliga med kanaler in.
Visst, trycket kan bli lägre, tänk dig en luftburk med extremt små öppningar, motor går för fullt, rätt snart är all luft förbrukad och det finns inte tillräckligt stor öppning för att få in mer luft, det resulterar i en trycksänkning.

Felix skrev:
Visst, trycket kan bli lägre, tänk dig en luftburk med extremt små öppningar, motor går för fullt, rätt snart är all luft förbrukad och det finns inte tillräckligt stor öppning för att få in mer luft, det resulterar i en trycksänkning.
jo det kan jag förstå helt, men jag menar tat det kan bli tvärtom med om luft leds in med ett högt tryck, från en fläkt eller en fartvind.

Felix skrev:

Vet du hur en pulsjetmotor fungerar?

oFFkeFF, Silwer: jag måste kila från kontoret nu men jag återkommer ikväll så kan vi fortsätta denna diskussionen.

/Felix

Felix skrev:
oFFkeFF, Silwer: jag måste kila från kontoret nu men jag återkommer ikväll så kan vi fortsätta denna diskussionen.

/Felix

Felix, airboxar ger 10-30 mb övertryck, jag kan lägga upp diagram och fysikaliska samband om du vill. Hört talas om pitotrör i flygplan?

Chris Ash skrev:
Felix, airboxar ger 10-30 mb övertryck, jag kan lägga upp diagram och fysikaliska samband om du vill. Hört talas om pitotrör i flygplan?

dom blir varma dom!

( SPAMMER )

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard