Åsikter om ZX10R 04a

Goodstuff skrev:
Jag hävdar inte att styrdämpare inte behövs, håller bara inte med i "cykelpumps"-resonemanget.

Även en cykelpump har ett visst motstånd och det är bättre än inget alls. Nu är iofs alla styrdämpare hyfsade om dom inte har slut olja, men då är det ju självförvållat om man inte servar grejerna.
Dom originalmonterade dämparna som exempelvis monterades på TL1000S och R hade i vissa fall problem med att dom var för hårda istället, styrningen blev yxig på låga varv, men det var iallafall bättre än inget. I TL1000R:s fall så behövs egentligen ingen styrdämpare, åtminstone inte med originalchassieinställning. Men som dom flesta TLR ägare jag känner så är hojens ridehight hissad bak och då blir den fladdrig. Jag har en filmsnutt från tankkameran på Tribomans TLR när han efter en wheelie får ett rejält styrslag, han trodde själv att det var godnatt fastän vi var på en 100 meter bred flygraka. Om han inte haft originalstyrdämparen så hade han seglat av, inget snack om saken.

Silwer skrev:
Det blir visserligen OT men Chris Ash, vad menar du har betydelse då om inte styrdämpare?

Jag har ingen på min och det har jag hört är ren livsfara och tat det måste var den enda av den modellen som sknar en sådan.

Jag har ingen på min heller, har haft den sen 02 och jag har inte vurpat än iaf. Iofs har jag haft några styrwobbel men inget som jag har vurpat av.

Fatta det! Äger du både en ZX10 & en R1... hmm en del åker sanneligen på en räkmacka!

FinskaNinjan skrev:
Underbar hoj att köra!
Kvaliten har jag inget att klaga på. Dock var det en som lyckades bryta fotpinnen i ett nerlägg, men tar man bort den extra pluggen så slipper man det. Sen märker man även att att den har slirkoppling, men det är endast positivt. Insprutningen är inte lika mjuk som på R1:an är nog det jag skulle klaga på om man nu måste klaga.....

RancidMan skrev:
Fatta det! Äger du både en ZX10 & en R1... hmm en del åker sanneligen på en räkmacka!

Dagens mest orelevanta/onödiga kommentar?

Kan lugna dig med att han inte har det i.a.f. Han får väl berätta mer själv om han känner för det....

Niklasinorr skrev:
Han finns då iallafall på SuperFlows hemsida så han borde ju ha haft en iallafall, eller?

Anledningen till att han finns med där, är att han har en SuperFlow SF120 flödesbänk .

Last edited:
Efter allt styrdämparsnack, så har jag enligt ganska säker källa hört om en barnsjukdom på zx10'an.
Nämligen att generatorn, som sitter lite lustigt till på kawan, är utväxlad till dubbla farten på motorn. D.v.s skiten snurrar sådär 24000rpm på toppvarv, vilket gör/gjort att lagren till generatorn skär.

Last edited:
Jag har också hört ifrån säker racingkälla att det har varit strul med generatorn på ZX10R.
Har kawasaki gjort något åt problemet med generatorn??? :va

oFFkeFF skrev:
Efter allt styrdämparsnack, så har jag enligt ganska säker källa hört om en barnsjukdom på zx10'an.
Nämligen att generatorn, som sitter lite lustigt till på kawan, är utväxlad till dubbla farten på motorn. D.v.s skiten snurrar sådär 24000rpm/minut på toppvarv, vilket gör/gjort att lagren till generatorn skär.

oFFkeFF skrev:
Nämligen att generatorn, som sitter lite lustigt till på kawan, är utväxlad till dubbla farten på motorn. D.v.s skiten snurrar sådär 24000rpm på toppvarv, vilket gör/gjort att lagren till generatorn skär.

Rääs hade en hög generatorer på Falken....

det var korkat av kawa att missa, vad sjutton skulle de växla ut den så förbannat för?
Är det nån pyttegenerator som altså kräver en sjuherrans varv för att lämna nån vettig effekt kanske?

Silwer skrev:
det var korkat av kawa att missa, vad sjutton skulle de växla ut den så förbannat för?
Är det nån pyttegenerator som altså kräver en sjuherrans varv för att lämna nån vettig effekt kanske?

Precis så är det! Den är mindre och behöver mer varv för att leverera tillräckligt med kräm. Detta för att den helt enkelt väger mindre!

//jaG

Felix skrev:
Hur får man övertryck i en luftburk?
Du får ett bättre flöde av luft men trycket kan aldrig vara högre än omgivingens.

Jo... Om luftflödet är högre in i luftburken motorn kan svälja, får du ett övertryck..

edit: Borra att 1mm hål i plastmugg, sen sätter du munnen på den "stora" sidan och blåser, då får du ett övertryck..

oFFkeFF skrev:
Jo... Om luftflödet är högre in i luftburken motorn kan svälja, får du ett övertryck..

edit: Borra att 1mm hål i plastmugg, sen sätter du munnen på den "stora" sidan och blåser, då får du ett övertryck..
Tänk dig de där gamla strutarna hojåkarna hade förr i tiden som satt kring ansiktet, i så fall hade dessa byggt upp ett fasligt tryckt och borde blåsa bort.

Du kan inte få ett högre tryck än omgivningens enbart genom att köra fort.

Felix skrev:
Hur får man övertryck i en luftburk?
Du får ett bättre flöde av luft men trycket kan aldrig vara högre än omgivingens.

Hur menar du att det inte går?, du har ju luftkanaler till en sluten luftburk, lägg sen på luften som kommer tvingas in i dessa när du ligger i 200 knyck, skulle det altså inte bli nåt övertryck alls i burken?

Det blir ju inte flera kilos övertryck givetvis.

Felix skrev:
Tänk dig de där gamla strutarna hojåkarna hade förr i tiden som satt kring ansiktet, i så fall hade dessa byggt upp ett fasligt tryckt och borde blåsa bort.

Du kan inte få ett högre tryck än omgivningens enbart genom att köra fort.

De strutarna håller inte 100% tätt heller, och ja, det blir ett högre tryck inne i struten, och det är därför du slipper fartvinden i ansiktet...

oFFkeFF skrev:
De strutarna håller inte 100% tätt heller, och ja, det blir ett högre tryck inne i struten, och det är därför du slipper fartvinden i ansiktet...
exakt det är ju inte så att det blir 10kg övertryck så skallen blåser bort, man får väl tänka lite sansat.

oFFkeFF skrev:

Det exemplet är helt ogiltigt, du använder i det fallet kroppen som kompressor. Om du istället springer runt med muggen i näven kommer du ha lika tryck i muggen som utanför.

/F

På min hoj hade jag dessutom en solenoid som öppnade/stängde beroende på trycket i airboxen.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!