Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Chris Ash skrev:Felix, airboxar ger 10-30 mb övertryck, jag kan lägga upp diagram och fysikaliska samband om du vill. Hört talas om pitotrör i flygplan?
Felix skrev:Nu är jag åter hemma och fortsätter med en dåres envishet att hävda det jag tidigare skrivit. Om jag inte är helt ute nu igen består ett pitotrör av två rör, ett inne i det andra. Man kan mäta volymströmmar och tryckfall med det?
Enligt Bernoullis lag gäller: statiska trycket + dynamiska trycket = totaltrycket vilket är konstant.
Det statiska trycket är alltså omgivningens tryck och det dynamiska trycket är trycket fartvinden har på motorcykeln.
Vidare säger då Bernoullis lag att om det dynamiska trycket ökar måste det statiska trycket bli mindre eftersom totaltrycket är konstant.
Det kan alltså fysiskt omöjligt att uppnå ett övertryck i luftburken.
Överbevisa mig gärna!
Felix skrev:Nu är jag åter hemma och fortsätter med en dåres envishet att hävda det jag tidigare skrivit. Om jag inte är helt ute nu igen består ett pitotrör av två rör, ett inne i det andra. Man kan mäta volymströmmar och tryckfall med det?
Enligt Bernoullis lag gäller: statiska trycket + dynamiska trycket = totaltrycket vilket är konstant.
Det statiska trycket är alltså omgivningens tryck och det dynamiska trycket är trycket fartvinden har på motorcykeln.
Vidare säger då Bernoullis lag att om det dynamiska trycket ökar måste det statiska trycket bli mindre eftersom totaltrycket är konstant.
Det kan alltså fysiskt omöjligt att uppnå ett övertryck i luftburken.
Överbevisa mig gärna!
Mer på http://sportrider.com/tech/sportrider.com skrev:Theory
The basic concept behind ram air is that a moving bike will stuff air into its forward-facing intake runners, resulting in a free supercharging effect. As speed increases more air is forced in, resulting in more power and, in turn, more speed. The faster you go, the faster you'll go. The first impression upon viewing the gaping maws of some ram-air-equipped bikes is that an enormous amount of pressure must be built up at high speeds, but this is not so. As air is jammed into the opening, the high-pressure area that is created builds outward, effectively stopping more air from entering. Picture a balloon being inflated with an air tank. If the balloon is sealed to the nozzle, it will expand easily. Hold it slightly away from the nozzle, however, and the balloon will only inflate so far.
The pressure build-up can be defined using the Pitot-static tube theory:
P = .5 x r x v2
Pressure (P) is force divided by an area. In the English system of measurement the units of pressure are (lb - force)/in2 which translates to psi. Density (r) is mass divided by volume. The units of density in the English system are (lb - mass)/in3. Velocity (v) is air speed, with units ft/sec. Plotting pressure vs. speed gives a graph that has theoretical pressure rising with the square of speed, and this is why ram air has much more effect at greater speeds. For a speed of 150 mph, the resulting maximum theoretical pressure would be about 27mb (approximately .4 psi). Millibar (mb) is a metric unit for pressure. We used millibar instead of psi to give more workable numbers.
Of course, this air has to find its way to the carb mouths, and there is some loss due to the inefficiency of intake runners and the airbox itself. Without going into a lot of theory, suffice it to say that efficiency depends on the relative areas of the fairing intake, airbox intake and the airbox itself; even with a good system the loss can be as much as 70 percent. There is also the niggling problem of the engine gulping air from the system. This will lower the efficiency further, especially at higher speeds.
Silwer skrev:jag orkar inet räkna på det där, men det är mycket om fart i kanalerna diameter osv, vill du förklara varför det skulle ge övertryck med en fläkt men inte med fartvind.
Bortsett att det kan vara undertryck i en luftburk (vilket det ju kan).
Felix skrev:Du behöver inte ge dig på att härldeda det, ekvationen ovan gäller icke kompressibel gas, vilket används för exempelvis pitotrör.
Även om du har en mycket sinnrik kombination av kanaler, så du får ett mycket bra luftflöde till din luftburk så får du fortfarande inget övertryck i den. Att designa en luftburk handlar mao. med att hitta den lösning som är minst ineffektiv.
En fläkt (läs turbo) fungerar som en kompressor, därför kan trycket ökas.
Vissa fysiska lagar gäller!! Sen att säga hur effektiv en viss luftburk är gentemot en annan är otroligt komplicerat. Hur effektiv luftburken än är kan den fortfarande inte upphäva naturlagarna.
/Felix
Jovisst men luftens densitet är propotinell mot trycket vid rimliga avvikelser från atmosfärstrycket vilket är fallet här, skall jag räkna toknoga på allt menar ni???oFFkeFF skrev:http://user.tninet.se/~bkg405h/lyftkraft_forklara..._.htm
Det är just det, luft är en komprimerbar gas, och den kan komprimeras med hjälp av fartvind eller med fläktar(turbo/kompressor)..
ja gör det för jag tror tat du kommer märka att ett litet övertryck kan inträffa, för du förstår ju att det är väldigt litet.Felix skrev:Jovisst men luftens densitet är propotinell mot trycket vid rimliga avvikelser från atmosfärstrycket vilket är fallet här, skall jag räkna toknoga på allt menar ni???
Felix skrev:Jovisst men luftens densitet är propotinell mot trycket vid rimliga avvikelser från atmosfärstrycket vilket är fallet här, skall jag räkna toknoga på allt menar ni???
Okej, jag återkommer imorgon med ett saftigare inlägg, nu skall jag kolla på film!Silwer skrev:ja gör det för jag tror tat du kommer märka att ett litet övertryck kan inträffa, för du förstår ju att det är väldigt litet.
Felix skrev:Okej, jag återkommer imorgon med ett saftigare inlägg, nu skall jag kolla på film!
/F
Felix skrev:Okej, jag återkommer imorgon med ett saftigare inlägg, nu skall jag kolla på film!
/F
Felix skrev:Jovisst men luftens densitet är propotinell mot trycket vid rimliga avvikelser från atmosfärstrycket vilket är fallet här, skall jag räkna toknoga på allt menar ni???

). Jag hade nog kunnat tänka mig en, skall se om jag kan få till en provkörning någonstans TbA skrev:För att erhålla överttryck måste gasen komprimeras i ett slutetkärl (fast volym). Det går alltså inte att få övertryck med motorn igång och bara fartvinden som kompressor. Däremot ökar flödet (Volymen luft) till motorn. Dvs undertrycket i luftburken minskar, det är alltså inte övertrycket som ökar. Man använder "luffarturbo" till bl.a sporthojarna för att öka flödet (minska undertrycket).
Det går att få "övertryck" i luftburken. Det är bara att vrida av gasen i fart. Då bildas ett övertryck i luftburken pga att fartvinden trycker in fartvinden mot en stängd förgasare/insprutning. Då har man en statisk volym och då kan övertryck förekomma.
Så man kan få övertryck i en luftburk fast inte på det vis som många kanske tror.
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |
|
|
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX
Ducati lanserar serviceinte... |
|
|
Oro för batteriet
Batteriet oroar mest – men ... |