Åsikter om ZX10R 04a

Niklasinorr skrev:
Precis vad Honda gjort med CBR1000, och då får dom i mc-pressen höra att den är "tråkig" och inte lika vild som Kawan och Yamman, sen använder dom rejspiloter som bevis för detta eftersom Cralle kör si och så många hundradelar fortare runt en viss bana med den än någon annan hoj...sen köper konsumenter hojen för att dom tror att det är den bästa hojen för honom/henne...
Personligen så väljer jag den hoj som inte tilltalas av rejsförarna, den "tråkiga, städade, lugna" hojen passar förmodligen en glad amatör som mej bäst.:-)

Det är inte många år sedan årets 1000 kubiksprestanda användes i Superbike på VM-nivå, och ingen glad amatör kunde ens drömma om att kunna använda den prestandan på gatan, nu är vi där och jag hoppas verkligen att vi som kör dom här hojarna visar respekt för effekten, hur snäll den än verkar så tar det inte många tusendelar att köra ihjäl sej på en dylik maskin...
Det här är precis vad jag tänker efter att ha läst alla tester. Jag skulle välja CBRen, för trots att den e lugn å mjuk så finns fortfarande alla de där hästkrafterna där, och jag skulle garanterat köra fortast på den. (e redan begränsad av min feghet (som kommer från R6ans orolighet))

Men visst visst, kom å hälsa på så tar jag ut just DIN ZX10 :tummenupp

Ere roligare att kunna dra en wheelie på trean i 230km/h än att dra en wheelie på 3an i 80km/h?
Är det för att den svänger så fort man vinkar?

VARFÖR väljer man inte en motard istället då!? Betydligt mindre chans att köra ihjäl sig oxo. Jaja, det går åka längre på en ZX10, men du köpte väl ZX10an för att den bara är värst (vilket som jag förstår det innebär roligast att köra?)?
För 130 000kr (eller vad de nu kostar) får du både en R1a och en KTM begagnat.

(och nej, jag är faktiskt avis, har insett att det här med att köra fort på vägen inte e en bra idé, och att jag har väldigt långt kvar innan jag kör fortare på en sån här hoj än någon annan runt en bana, och det tror jag de flesta som äger denna hoj har problem med.)

en begagnad r1 är inget man kan skryta med direkt, det är liksom inget att visa upp.

En ny hoj är en ny hoj, jag vet faktiskt ärligt talat inte vilken jag skulle välja om jag fick en 04a.

Köpa ny lämnar jag till dem som har sån ekonomi att den tillåter ett fall 50 tusen på ett par år.

Silwer skrev:
en begagnad r1 är inget man kan skryta med direkt, det är liksom inget att visa upp.
En ny hoj är en ny hoj, jag vet faktiskt ärligt talat inte vilken jag skulle välja om jag fick en 04a.
Köpa ny lämnar jag till dem som har sån ekonomi att den tillåter ett fall 50 tusen på ett par år.

Jag SKULLE kunna haft råd att köpa en sproilarns ny hoj för pengarna för mina hojjar men jag har haft den erfarenheten att begagnat ofta e lika bra på insidan, att man (som nyhojsköpare) pröjsar för att få köra in den å få första skadan på lacken (tyvärr var R6an felfri i lacken innan jag köpte den, det är INTE roligt att få första skadan :().

Men visst nog håller jag med om att de e större skrytfaktor vid korvmojjen.

OlleR skrev:
?
VARFÖR väljer man inte en motard istället då!? Betydligt mindre chans att köra ihjäl sig oxo. Jaja, det går åka längre på en ZX10, men du köpte väl ZX10an för att den bara är värst (vilket som jag förstår det innebär roligast att köra?)?
För 130 000kr (eller vad de nu kostar) får du både en R1a och en KTM begagnat.

Vet inte om det är mig du frågar men jag kan meddela att jag beställde min i augusti förra året och bara för att det var en ny kawa och jag hade en -03:as 636:a som jag var jättenöjd med. Om Zx10:an bara var i närheten lika bra som 636:an så skulle jag prova på en sådan.
Jag köper hoj nästan enbart för att prioritera banåkningen och jag kan inte tänka mig att äga en motard (ja , jag har provat köra )...men jag vill fortfarande ha kvar alternativet att kunna åka gata om det faller mig in.

Greenblood skrev:
Vet inte om det är mig du frågar men jag kan meddela att jag beställde min i augusti förra året och bara för att det var en ny kawa och jag hade en -03:as 636:a som jag var jättenöjd med. Om Zx10:an bara var i närheten lika bra som 636:an så skulle jag prova på en sådan.
Jag köper hoj nästan enbart för att prioritera banåkningen och jag kan inte tänka mig att äga en motard (ja , jag har provat köra )...men jag vill fortfarande ha kvar alternativet att kunna åka gata om det faller mig in.
Antingen blandade du ihop det där eller så förstod jag inte, hursomhelst så förstår jag de som vill åka bana å köper en sporthoj (där det finns längre bansträckningar, jag bor precis fel och har 40mil till närmsta sporthojskompatibla bana, samt ~1 mil till närmsta motardbana), men varför byta från 636 till zx10 utan att vinna veidec har jag väldigt svårt att se!?

Sen så var det inte dig jag menade, utan allmänt de som äger ZX10

dels så antar jag att en 636 ändå klassa som 1000cc på banan.
Dels så förstår jag inte inlägget om att du kunde ha köpt en ny hoj i stället, är det det du vill ha så köp.

För mig finns inte alternativet hur än mycket ny hoj man skulle vilja ha.

zx10r är säkert en förbannat kul hoj, troligen skulle jag var ute o köra i stället för att sitta här nu om jag ägde en sån:lol

Silwer skrev:
dels så antar jag att en 636 ändå klassa som 1000cc på banan.
Dels så förstår jag inte inlägget om att du kunde ha köpt en ny hoj i stället, är det det du vill ha så köp.
Nu var det principen jag menade på, veidec är som jag förstått den svåraste klassen att vinna i sverige?

Vad jag menade på med inlägget var att jag inte skulle vilja köpa en ny hoj trots att jag har möjlighet. Eller iaf inte med de möjligheter jag har nu, vore en annan sak om man ägde Microsoft.

*Edit, efter en stund funderande kan jag förstå att folk köper en ZX10 och deltar vid streetrace, DÅ kan jag hålla med om att man kan ha gjort rätt köp.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Krascher beror nog mycket sällan på avsaknad av styrdämpare, jag tror helt enkelt att snacket om att men wobblar av vägen på en hoj utan är överdrivet.

Jag har på kort tid bevittnat två ganska rejäla krascher på bana, den senaste kan du fråga Christer Björkman på UMCC om.Hans avatar visar hojen efter "målgång" så att säja...;-)
Bägge krascherna berodde helt och hållet på tokwobbel tills hojarna gick av banan, i bägge fallen hade olyckorna (förmodligen) inte hänt om det hade suttit styrdämpare på hojarna. En styrdämpare på en modern sporthoj är lika viktig som att ha ryggskydd, jag förstår inte hur tillverkarna kan sälja sporthojar med extrema prestanda och extrema chassimått utan en styrdämpare, om än det är en cykelpump så skall det sitta en på plats. Tänk er själva när hojen har fått några år på nacken och lagringar i svingen och styrkronan börjar bli slitna, lägg därtill ram och sving blir lite svajiga med åren men motorn fortfarande levererar en massa pulver...
En styrdämpare oavsett märke är ett måste enligt min mening, och förmodligen håller alla som såg Christers krasch med om det.

Silwer skrev:
personligen tycker jag det är skitsama vad ev. luffarturboeffekt kan tänkas ge.

Om det nu ger nåt extra i mycket höga farter så får väl det ses som bonus, det är inte alls bra det här nya med att uppge effekt med övertryck i luftburken.

Tycker jag alltså.

Du får aldrig ett övertryck i luftburken på en hoj som inte har turbo eller kompressor! :fakta

Niklasinorr skrev:
--edit -- om än det är en cykelpump så skall det sitta en på plats. --edit --
En styrdämpare oavsett märke är ett måste enligt min mening, och förmodligen håller alla som såg Christers krasch med om det.

Ska man ha en styrdämpare så är det ju bra om den fungerar eller hur? Fattar inte resonemanget om att en cykelpump är bättre än ingenting för det stämmer ju inte.

Goodstuff skrev:
Ska man ha en styrdämpare så är det ju bra om den fungerar eller hur? Fattar inte resonemanget om att en cykelpump är bättre än ingenting för det stämmer ju inte.

Den erfarehet som jag har av styrdämpare är att det oftast räcker med att ställa den på mjukaste läget för att lunga ner alla små tendenser till styrslag och oroligheter, det behövs alltså inte mycket för att hålla grejerna i schack, därav min slutsats att det räcker med en originalmonterad cykelpump, den är bättre än inget. Men visst är det trevligt, speciellt på bana med en justerbar Öhlinare eller motsvarande. Jag var förresten en sväng runt Ö-vik för ett par år sen där vi körde en enormt rolig, krokig väg mot Junselehållet. Då klippte vi ett riktigt tjälskott och jag fick ett rejält styrslag, styrstopp till styrstopp tre gånger efter varann och jag trodde att det var kört. Hade jag inte haft styrdämpare då så hade det inte slutat wobbla, man har inte en chans i h-vete att hålla emot när det slår på det där sättet.
Alla har vi väl sett filmen med Firebladen från Isle of Man som åker genom en tunnel med ett styrslag som inte tar slut innan han kraschar, precis så såg det ut när Christer B kraschade på Virtasalmi, precis så såg det ut när Wills (Bike-Events) tjej kraschade på Kemora med R6:an. Dom som säjer att det inte behövs har aldrig haft styrslag, jag hävdar att det är en nödvändighet och det är tjänstefel av fabrikerna att inte sätta dit åtminstone nånting iallafall.

Jag hävdar inte att styrdämpare inte behövs, håller bara inte med i "cykelpumps"-resonemanget.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!