Åsikter om ZX10R 04a

Superbike Roger skrev:
Den skitstyrdämparen Suzuki har på sina hojar är så otroligt kass att det hade varit bättre att de skitit i att orginal montera nån styrdämpare.

Får säga att den som sitter på nya R1an också är lite av ett skämt. Känns överhuvud taget inte som om den dämpar alls...

Chris Ash skrev:
Varför är styrdämpare ett måste? Håll i styret istället...

Jovisst på en 125.a eller någan annan "vanlig" sporthoj :7peta
Men när en hoj med den effekten och de extrema chassi-måtten börjar ruska på sig och speciellt i höga farter kan det vara stor risk för en rejäl krasch...
Fattar bara inte varför fabrikerna envisas med att bygga hojar med så kort hjulbas. I Moto GP så blir hojarna bara längre och längre...
Idag är dom upp mot 1500mm i hjulbas och det behövs för att kunna utnyttja effekten.... :yoparty

för att folk vill ha vilda hojar (åtminstonde en del av folket), vildast får mest uppmärksamhet.
Varför valde ni själva just kawan? det fanns ju hondan tex?

Jo den var väl vildast och kändes mest extrem (antar jag).

Greenblood skrev:
Men när en hoj med den effekten och de extrema chassi-måtten börjar ruska på sig och speciellt i höga farter kan det vara stor risk för en rejäl krasch...
Fattar bara inte varför fabrikerna envisas med att bygga hojar med så kort hjulbas. I Moto GP så blir hojarna bara längre och längre...
Idag är dom upp mot 1500mm i hjulbas och det behövs för att kunna utnyttja effekten.... :yoparty

Precis vad Honda gjort med CBR1000, och då får dom i mc-pressen höra att den är "tråkig" och inte lika vild som Kawan och Yamman, sen använder dom rejspiloter som bevis för detta eftersom Cralle kör si och så många hundradelar fortare runt en viss bana med den än någon annan hoj...sen köper konsumenter hojen för att dom tror att det är den bästa hojen för honom/henne...
Personligen så väljer jag den hoj som inte tilltalas av rejsförarna, den "tråkiga, städade, lugna" hojen passar förmodligen en glad amatör som mej bäst.:-)

Det är inte många år sedan årets 1000 kubiksprestanda användes i Superbike på VM-nivå, och ingen glad amatör kunde ens drömma om att kunna använda den prestandan på gatan, nu är vi där och jag hoppas verkligen att vi som kör dom här hojarna visar respekt för effekten, hur snäll den än verkar så tar det inte många tusendelar att köra ihjäl sej på en dylik maskin...

Silwer skrev:
för att folk vill ha vilda hojar (åtminstonde en del av folket), vildast får mest uppmärksamhet.
Varför valde ni själva just kawan? det fanns ju hondan tex?

Jo den var väl vildast och kändes mest extrem (antar jag).

Mest pga att det är en Kawa...(vilket avspeglar sig i mitt nick) :D
Men jag ångrar mig absolut inte.
Jag har provat både R1.an och Bladen och jag skulle välja Kawan i alla lägen...den bringar en enorm körglädje...
Men jag är ingen Kawa fanatiker...jag har ägt både blejdar och rettor tidigare...

Greenblood skrev:
Mest pga att det är en Kawa...(vilket avspeglar sig i mitt nick) :D
Men jag ångrar mig absolut inte.
Jag har provat både R1.an och Bladen och jag skulle välja Kawan i alla lägen...den bringar en enorm körglädje...
Men jag är ingen Kawa fanatiker...jag har ägt både blejdar och rettor tidigare...

Egentligen är jag lite avis, jag skulle egentligen helst haft en ZX10:a, med turbo och 250 hästar så att den är helt okörbar, men kul!!!!

Det är f-n att man alltid skall vara så förnuftig... :huvet :tungan

Körde lektion med körskolan idag! Såg en r1a 04a silver/svart, :Bugar :Bugar :kär Jääävlar vilken perfekt skönhet! Nån här som var i sollefteå vid resturang orren idag runt 17.00?

Niklasinorr skrev:
Egentligen är jag lite avis, jag skulle egentligen helst haft en ZX10:a, med turbo och 250 hästar så att den är helt okörbar, men kul!!!!

Det är f-n att man alltid skall vara så förnuftig... :huvet :tungan

Det är tur att smaken är som baken...annars skulle vi inte ha så mycket att diskutera... :)

Greenblood skrev:

Missförstå mig inte, en styrdämpare är en bra grej att ha, men det har blivit rätt mycket av en gimmick som alla knuttar "måste" ha. Det skrotet som sitter originalmonterat på tex GSXR hjälper inte mycket mer än vad ingen styrdämpare alls gör, folk tror dock att hojarna är så himla extrema så att de kastar av en utan dämpare och att krascher beror på avsaknad av styrdämpare.

Sen kan en 125 ruska på sig rätt ordentligt, 1215mm i hjulbas och 70 kilo ger varken mycket markkontakt med framhjulet eller sirapstyrning.

Det blir visserligen OT men Chris Ash, vad menar du har betydelse då om inte styrdämpare?

Jag har ingen på min och det har jag hört är ren livsfara och tat det måste var den enda av den modellen som sknar en sådan.

Silwer skrev:
Det blir visserligen OT men Chris Ash, vad menar du har betydelse då om inte styrdämpare?

Jag har ingen på min och det har jag hört är ren livsfara och tat det måste var den enda av den modellen som sknar en sådan.

Jag förstår inte riktigt din fråga, betydelse för vad? Krascher?

Du har ingen på din och då vet du väl om den är livsfarlig eller inte.....

Chris Ash skrev:
Jag förstår inte riktigt din fråga, betydelse för vad? Krascher?

Du har ingen på din och då vet du väl om den är livsfarlig eller inte.....
ja du hade ju ett utlägg att det var inte styrdämpare som påverkade, alltså måste du ha en åsikt om vad det rör sig o i stället?

Jag har inte den blekaste aning om jag kör en tidsinställd bomb.

Last edited:
Silwer skrev:
ja du hade ju ett utlägg att det var inte styrdämpare som påverkade, alltså måste du ha en åsikt om vad det rör sig o i stället?

Jag har inte den lekaste aning om jag kör en tidsinställd bomb.

Krascher beror nog mycket sällan på avsaknad av styrdämpare, jag tror helt enkelt att snacket om att men wobblar av vägen på en hoj utan är överdrivet.
Just Rettan från 98 har jag kört och jag upplevde inte den speciellt nervös, visst ruskar den lite på sig ibland men situationen ska vara ganska extrem om man ska tappa kontrollen, typ landa snett från en 220km/h wheelie eller något....

Om vi säger att situationen nu ändå är extrem, man kanske kör i ett hål i en kurva o får tokvobbel, har inte styrdämparen nån funktion i det fallet heller?

Jag kör för sakta för att ha råkat ut för liknade, men jag har fått många kommentarer här på SH om att det är rent vansinne att köra utan och hur fan lever jag än.
Så jag får anta att det är min fart som är långt långt under vad de flesta framför sina hojar i.

Jag körde ZX-10:an både före å efter styrdämparen..å visst gör det skillnad, men jag kan inte säga att den var livsfarlig innan. Den sprattlar en del men hänger ut åt ena sidan brukar det alltid lugna sig..

Silwer skrev:
Om vi säger att situationen nu ändå är extrem, man kanske kör i ett hål i en kurva o får tokvobbel, har inte styrdämparen nån funktion i det fallet heller?

Jag kör för sakta för att ha råkat ut för liknade, men jag har fått många kommentarer här på SH om att det är rent vansinne att köra utan och hur fan lever jag än.
Så jag får anta att det är min fart som är långt långt under vad de flesta framför sina hojar i.

Jo såklart, en bra styrdämpare dämpar ju...men det vetifan om den hjälper en när man kör ner i ett hål/tjälskott mitt i en kurva....det är det här med att överskatta dess betydelse....

En styrdämpare är en bra grej, det har jag skrivit, jag har själv en. Det är bara det att jag tycker det är att ta i att kalla den ett "måste" och jag tycker även att fixeringen vid styrdämpare är för stor. Det står i Bike att en hoj blir väldigt styrslagsbenägen och farlig utan styrdämpare...åsså är karusellen igång´....

Chris Ash skrev:
Det står i Bike att en hoj blir väldigt styrslagsbenägen och farlig utan styrdämpare...åsså är karusellen igång´....

I bike finns en köpguide på r1 98, där står att den är ett måste och att knappast nån 98-99 finns på vägarna utan en sådan.

Menar du att de har fel och att det inte alls är så, skulle jag tro på prestandafixerade dig och inte på lagen Bike?

:lol

Silwer skrev:
I bike finns en köpguide på r1 98, där står att den är ett måste och att knappast nån 98-99 finns på vägarna utan en sådan.

Menar du att de har fel och att det inte alls är så, skulle jag tro på prestandafixerade dig och inte på lagen Bike?

:lol

Just ja, Bike har alltid rätt..... :)

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard