Årets första startproblem-tråd..?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Efter att ha haft isär hojen lite under december för ventiljustering, så hade jag idag tänkt ta årets första hojtur. När jag trycker på startknappen så vevar startmotorn igång med friska tag, men det verkar inte som jag har någon gnista.

Efter lite mek kan jag konstatera att så är fallet. Jag har nu kollat allt som jag har kunnat komma på, och det verkar som att allt utom själva tändningen funkar. Jag får bara ingen gnista, ens med stiften i friska luften. Batteri och stift är för övrigt nästan nya.

Jag har börjat fundera på CDI:n också, men det var ju inte mer än en månad sen jag körde hojen och sen har den bara stått. Hur ska nåt ha kunnat hända med den undrar jag...?

Hoppas ni har lite tips att komma med här, för mina idéer är slut.

:Bugar

Du får gärna fördjupa dig i vad du plockat isär...

Får du gnista om du kopplar + & - på spolen med stiftet mot motorblocket?
OBS koppla bort de befintliga kablarna från spolen!

Har du pillat på något annat?

Ja du, jag har inte den blekaste...

Det enda jag lärt mig är att man skall ge fan i att LAGA DET SOM ÄR HELT.

(Kanske onödigt inlägg av mig men ack så sant).

Hoppas du snart får hjälp så du får igång maskinen :)

de e ingen knapp som står fel eller sidostöd ??
eller kablar till tändspolarna ??

Ser stiften sura ut när du kört runt startmotorn, kommer det soppa fram till dem?
Hur ser kablaget ut upp till tändenhet osv?.. Allt som det ska? Ganska enkelt att någon kabel lossnar när man river mycket.. ofta lossar man på kablar o glömmer att sätta tillbaka vi montering igen..

Dödarregaget är på On?..:D *klassiker*

Reagerade lite på frasen "stiften i friska luften".. mig veterligen så måste du hålla emot t.ex gängorna på stiftet mot toppen för o få gnista i "friska luften".. om du endast hänger ut stiften i tändhattarna ska det väl inte ge gnista?!.. men självklart så menade du det förra..

Edit: 3 svar innan jag författat mitt färdigt.. ganska bra för en fredagkväll/natt...

Tack så mycket för alla tips men jag tror faktiskt att jag redan har provat allt ni föreslår, och lite till.

Med stiftet i friska luften menar jag ju att det är jordat mot blocket ja. Även med svagt batteri har jag haft i alla fall en liten gnista tidigare, men nu ingenting!! :3freak

Just nu är nog larmet den ende misstänkte jag har kvar. Det sitter ett Touch Guard på hojen, som nån tidigare ägare har låtit installera. Det funkade ju innan jul, och larmar ju på och av som det ska nu också, men det kanske kan ha fått en flipp över vintern, vad vet jag...?

Är det nån som möjligtvis har nån installationsanvisning till ett sånt larm, så man kan se hur tusan det är kopplat?

Är där imobilizer på larmet?
Kolla kabeln isf som går till spolen.

majtii skrev:
Är där imobilizer på larmet?
Kolla kabeln isf som går till spolen.

Nej, det är ett väldigt enkelt larm utan såna moderniteter.
Jag antar att man inte bara kan klippa kablarna och riva bort larmet, hade nog vart lite för enkelt för tjuvarna då, eller?

Annars skulle jag knappast sakna det, för det gör nog varken till eller från.

uggla skrev:
Du har gnista, får hon soppa?

Tvärtom var det, soppa men inte gnista!! :4skrika

Tänkte på en grej nu, det sitter 2 tändspolar på hojen, men de ser ut att styras av en enda signal. Brukar det vara så på radfyror, att man har "waste spark" så att alla fyra stiften tänder samtidigt hela tiden, så att 3 av gnistorna så att säga går till spillo?

PacMan skrev:

Tänkte på en grej nu, det sitter 2 tändspolar på hojen, men de ser ut att styras av en enda signal. Brukar det vara så på radfyror, att man har "waste spark" så att alla fyra stiften tänder samtidigt hela tiden, så att 3 av gnistorna så att säga går till spillo?

ok ok..

PacMan skrev:

Nej, men 2st tänder samtidigt. Två tändspolar, 4st stift.

PacMan skrev:

men, 2 tändspolar 4 stift. 2 tänder samtidigt.

Alltså, det kan inte vara så mycket fel. Kolla så ingen kontakt har lossnat, kolla alla kopplingar, tryck in dom. Annars kolla om larmet går till tändspolen, eller den som ger ström. Alltså kontakt 15(på bilar iaf.) En chansning där. Om det går nån kabel så den går emellan larmet så kapa den och sätt ihop som det satt.

Qwerty skrev:
Nej, men 2st tänder samtidigt. Två tändspolar, 4st stift.

Ja just det, nu har jag hittat den andra kabeln på schemat här. Jäkligt konstigt att det inte gnistrar på ens ETT av stiftparen och det värsta är att jag inte ens har rört elsymstemet.
:mad:

Tänk baklänges, vad monterade du sist? Tanken kanske, bort med
den osv, osv. Batteriet laddat? Säkringar?

Det mest elementära: Dödarknappen?

Annars...MÅSTE någon kabel vara borta... jag klurar på den lilla jordkabel som brukar gå från spolarna till jord... har du en sån och isf: Är den på plats?

Du har tagit isär alla berörda multikontakter och satt ihop dem igen för att s.a.s skava bort ev oxid i dem?

Å neutralen var i... och kopplingskontakt och stödkontakt hade du kollat...

BMW R90s skrev:
Tänk baklänges, vad monterade du sist? Tanken kanske, bort med
den osv, osv. Batteriet laddat? Säkringar?

Dr.Bike skrev:
Det mest elementära: Dödarknappen?

Annars...MÅSTE någon kabel vara borta... jag klurar på den lilla jordkabel som brukar gå från spolarna till jord... har du en sån och isf: Är den på plats?

Du har tagit isär alla berörda multikontakter och satt ihop dem igen för att s.a.s skava bort ev oxid i dem?

Å neutralen var i... och kopplingskontakt och stödkontakt hade du kollat...

Då ska vi se här:
Ja, ja, ja och ja. :3freak
Nja, spolarna sitter bultade i ramen och är jordade på så sätt. Kontakten med jord är bra oxo. Fler bud? :)

EDIT: En bild kanske kan hjälpa till...
Tur att det inte är säsong riktigt än ,men f*n vad störande det är!

Bifogat

• Bild 016.jpg
    Bild 016.jpg
    125.9 KB · Visningar: 135
Last edited:
Är det CDI eller vanligt tändsystem? Vad är resistansen på primärsidan? Är det mer än 8 ohm är det CDI.

Om det inte är CDI kan du jorda ena sidan av spolen, den sida av spolen som har annan färg på båda spolarna. Förmodligen har du orange/vit eller röd till båda spolarna och sen blå och vit eller nåt till andra sidan. Jorda den blå och vita och se om du får gnista när du ta bort jorden, dvs "dutta" jord med en läs kabel. I vilket fall som helst ska du ha +12 volt på den sidan som har gemensam färg. Har du inte 12 volt, leta rätt på +12 genom att gå baklänges i kabelhärveriet. Nånstans finns den.

PacMan skrev:
Då ska vi se här:
Ja, ja, ja och ja. :3freak
Nja, spolarna sitter bultade i ramen och är jordade på så sätt. Kontakten med jord är bra oxo. Fler bud? :)

EDIT: En bild kanske kan hjälpa till...
Tur att det inte är säsong riktigt än ,men f*n vad störande det är!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025