Åke Green frias - det var inte hets mot homosexuella

ah17 skrev:
ofta är det samma personer som gillar bögar som också gillar multikult.

Är det inte rent fysiskt ansträngande att sitta och vara så rädd och så orolig och hatisk hela dagarna och verkligen leva i skräck för allt som man inte känner till? :va Jag skulle nog knappt orka ta mig till jobbet om jag var så bitter och arg och hatisk och rädd på samma gång så snart jag såg en kebabkiosk, en muslim, en bög eller ens nån dum djävel som körde custom... Ska jag vara helt allvalig ogillar jag dessutom de som kommer från norrort och småländingar ochså för det kan inte säga korv.... Kööv Kåav....

DET HETER KORV, K - O - R- V!!!!! Förihelvete! :mad:

korvgubbe skrev:
...

"Det verkliga syftet med gaylobbyn är därmed inte att försvara homosexuellas rättigheter. Den verkliga agendan är snarare att bryta ner det som håller nationen samman – kärnfamiljen. Parallellt sker invandring av personer som påstås vägra anpassa sig till lagar och regler. Enligt extremhögern gäller det främst muslimer som strävar efter att islamisera samhället och
underkasta svenskarna ett muslimskt styre."
:hihi

Damn!!!!
Är Sveriges problem alltså en homotaliban-kupp!!! :eek:

korvgubbe skrev:
...

DET HETER KORV, K - O - R- V!!!!! Förihelvete! :mad:

Precis. Det är som dom där jävla nollåttorna jag prata om förut. Wurre?!?!

DET HETER KORV.

korvgubbe skrev:
Det finns väl inget åsiktsförbud... Vem som helst får tycka vad som helst... Det är att gå ut och kränka folk som är förbjudet...

Jojo, men att kränka någon är tydligen öppet för tolkning. Tydligen är bärandet av svastika att kränka, men jag kan inte påstå att det provocerar mig varken mer eller mindre än någon äcklig söderkrog med CCCP t-shirtsbeklädd bartender.

t-rex skrev:
Är det inte jobigt att gå omkring och hata människor ni aldrig träffat hela tiden?

Borde väl du veta lika bra som de du frågar?;) Du verkar ju inte vara toleransen personifierad själv.

korvgubbe skrev:
Det finns väl inget åsiktsförbud... Vem som helst får tycka vad som helst... Det är att gå ut och kränka folk som är förbjudet...
Gå ut?
Har för mig han sa detta i en församling och inte skrek ut det på gatan?

sharpedge skrev:
Gå ut?
Har för mig han sa detta i en församling och inte skrek ut det på gatan?

Blir man mindre kränkt för att man sitter inomhus och lyssnar på skiten?

...nu hävdar jag iofs fortfarande att han inte borde ha fällts...

Markus skrev:
...

Borde väl du veta lika bra som de du frågar?;) Du verkar ju inte vara toleransen personifierad själv.

Jag har inget annat än förakt för inskränkta bakåtsträvare, det är korrekt. Men de skall få uttrycka sina åsikter, och få dem bemötta som det patetiska blajsnack det är. De skall inte "avlägsnas från samhällskroppen som en svulst."

stordrulen skrev:
"Alla får tycka som dom vill bara dom tycker som jag"

Onejdå. Men vissa saker får man inte säga i offentliga sammanhang. Samtidigt så gör pingstkyrkans sig en stor otjänst som tillåter och uppmuntrar sånt här ondskefullt tjafs.

Det är inte annat än ondskefullt att, utan anledning, ge sig på folk på det viset.

JoUh skrev:
Det är alltså OK att tycka vissa saker, men inte att tala högt om dem? :banana

Det är ok att tycka vad som helst. Att gå från detta till handling är däremot inte tillåtet i alla fall.

JoUh skrev:

Egentligen är det väl inte ok, utan en negativ effekt av människan är smart nog att vara riktigt j-a korkad.

Att tänka själv är en rättighet, men eftersom vissa misslyckas så förbannat så känns det tyvärr berättigat att begränsa människors möjligheter att offentliggöra dessa misslyckanden.

JoUh skrev:

Ja... som exempel är jag i min fulla rätt att tycka att du är en möglig gammal pissfitta.....

Om jag däremot går fram till dig och säger:
- Du är verkligen en gammal möglig pissfitta!.. och du upplever det som kränkande så kan du sätta dit mig för "ärekränkning" enligt brottssbalken 5:3...

Hets mot folkgrupp funkar ungefär likadant men ger extra skydd åt utsatta grupper..
Och på samma sätt som jag får tycka vad jag vill om dig har man inte rätt att kränka guppen lika lite som jag får kränka dig genom att använda min åsikt i syfte att skada....

Edit1
Brottsbalken 5 kap. Om ärekränkning

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

5 § Brott som avses i 1 - 3 § § får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för

1. förtal och grovt förtal,

2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,

3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller

4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes homosexuella läggning.

Chrille skrev:
Egentligen är det väl inte ok, utan en negativ effekt av människan är smart nog att vara riktigt j-a korkad.

Att tänka själv är en rättighet, men eftersom vissa misslyckas så förbannat så känns det tyvärr berättigat att begränsa människors möjligheter att offentliggöra dessa misslyckanden.

Aha, nu har jag inte hängt med från första början, men sa prällen att "homosexuella är en cancersvulst" eller "homosexualitet är en cancersvulst"? Låter hursomhelst som han tog i alldeles för mycket.

Flera här ojar sig över att andra bär på hat mot homosexuella. Jag kan bara tala för mig själv, men jag har inget emot någon människa trots att jag tycker att homosexualitet är onaturligt för att inte säga direkt äckligt. Det känns nästan som att antingen ska man acceptera homosexualitet eller så är man och ens tankesätt förlegat...

JoUh skrev:
Flera här ojar sig över att andra bär på hat mot homosexuella.

Kanske för att homosexuella är den enda grupp mot vilken hatbrotten ökar...
(någon som kan ta tid på hur lång tid det tar innan bh kommer med invändningen att alla invandrare hatar oss svenskar och gör allt de kan för att mörda och våldta oss...)

Chrille skrev:
Onejdå. Men vissa saker får man inte säga i offentliga sammanhang. Samtidigt så gör pingstkyrkans sig en stor otjänst som tillåter och uppmuntrar sånt här ondskefullt tjafs.

Det är inte annat än ondskefullt att, utan anledning, ge sig på folk på det viset.

Åke Green kan jag ha förståelse för att många tycker är trångsynt,
Med det är hans tro och uppfostran.
Gillar man inte vad han står för behöver man inte.

Det som jag tycker är något som man måste ha ögonen på är
när sammhället börjar ta till lagboken mot hur folk ska tycka och tala.
Ska vi ha Demokrati i vårt land så kommer det ju alltid att finnas åsikter som
man inte gillar.
Vad är alternativet? diktatur?

JoUh skrev:
...
Flera här ojar sig över att andra bär på hat mot homosexuella. Jag kan bara tala för mig själv, men jag har inget emot någon människa trots att jag tycker att homosexualitet är onaturligt för att inte säga direkt äckligt. Det känns nästan som att antingen ska man acceptera homosexualitet eller så är man och ens tankesätt förlegat...

Men det är du som är en av de största hycklarna i det här sammanhanget(precis som John som jag respekterar mycket). Du flaggar stolt med av de vackraste bibelorden samtidigt som du förklarar att en viss typ av människor är äckliga. Men om dom äckliga är kristna då? Du vet, kvalar in bland de som ska få evigt liv? Ungefär som Gardell....

Inte förlegat - inskränkt.

Last edited:
stordrulen skrev:
Det som jag tycker är något som man måste ha ögonen på är
när sammhället börjar ta till lagboken mot hur folk ska tycka och tala.

Du får ju tycka vad du vill.. det är när du avsiktligt använder ord för att kränka som du ligger risigt till.... Men Green friades så uppenbarligen är väl gränsen rätt långt bortanför det man rimligen torde behöva sträcka sig till eller?!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul