JoUh skrev:
Det är alltså OK att tycka vissa saker, men inte att tala högt om dem?
Ja... som exempel är jag i min fulla rätt att tycka att du är en möglig gammal pissfitta.....
Om jag däremot går fram till dig och säger:
- Du är verkligen en gammal möglig pissfitta!.. och du upplever det som kränkande så kan du sätta dit mig för "ärekränkning" enligt brottssbalken 5:3...
Hets mot folkgrupp funkar ungefär likadant men ger extra skydd åt utsatta grupper..
Och på samma sätt som jag får tycka vad jag vill om dig har man inte rätt att kränka guppen lika lite som jag får kränka dig genom att använda min åsikt i syfte att skada....
Edit1
Brottsbalken 5 kap. Om ärekränkning
3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
5 § Brott som avses i 1 - 3 § § får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes homosexuella läggning.