Är titlarna på väg tillbaka?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
Ja, de förtjänar nakcskåt :mad:

Yepp

Lite intressant det här med studenter världen över faktiskt. Vid studentdemonstrationer etc så är oftast den stora massan vänstervriden". Hur kan det komma sig? Blir man sossig bara för att man är intellektuell? Är förresten intellektuell detsamma som intelligent? Det tror jag faktiskt inte. (Undrar hur många av våra företagsledare som är sossar?)

Hur skulle det tex se ut med ett "blått" demonstrationståg? Såna ser man inte så ofta :hihi (nazister mfl grupper borträknade. Vet inte om de är ultrahöger eller ultravänster för övrigt)

Starstriker skrev:
Hur skulle det tex se ut med ett "blått" demonstrationståg? Såna ser man inte så ofta :hihi
Tja, ser ut ungefär som ett rött på lite avstånd. På nära håll såg de lite dummare ut eftersom deltagarna inte var vana och därför var osäkra på hur man skulle bete sig. Tänker på 4:e oktobertågen på 80-talet. (Vilka jag fö starkt sympatiserade med, bara så ni inte börjar hojta om kommunistmedlöpare eller nåt annat taskigt) :mad: :D

Så lustigt. Det misstänkta nyintågandet av ni:andet är inte alls beroende på artighet, det är en stor missuppfattning. Unga människor (studenter?) niar för att dom vill knäppa dom äldre, och givetvis dummare, generationerna på näsan. Det var någon tidigare i tråden som skrev att man var artig mot kunder osv. Tss...niar gör man endast för att lite indirekt antyda hur dryg/ohövlig nuvarande kund är. Det handlar om att se situationen i dess kontext. :D För bövelen!

Acrid skrev:
Så lustigt. Det misstänkta nyintågandet av ni:andet är inte alls beroende på artighet, det är en stor missuppfattning. Unga människor (studenter?) niar för att dom vill knäppa dom äldre, och givetvis dummare, generationerna på näsan. Det var någon tidigare i tråden som skrev att man var artig mot kunder osv. Tss...niar gör man endast för att lite indirekt antyda hur dryg/ohövlig nuvarande kund är. Det handlar om att se situationen i dess kontext. :D För bövelen!

Ni har rätt.

Acrid skrev:
Ni har fel om ni avser samtliga som niar oss. Vi nias av all hotellpersonal numera - dvs av såväl äldre som yngre. Vad den tuggummituggande tonårshoppan med ring i näsan och rosa slingor i håret på Domus i Lund menar med att nia oss skiter vi i.

Edit: lätt plebejisk ton i inlägget tidigare.

Starstriker skrev:
Yepp

Lite intressant det här med studenter världen över faktiskt. Vid studentdemonstrationer etc så är oftast den stora massan vänstervriden". Hur kan det komma sig? Blir man sossig bara för att man är intellektuell? Är förresten intellektuell detsamma som intelligent? Det tror jag faktiskt inte. (Undrar hur många av våra företagsledare som är sossar?)

Hur skulle det tex se ut med ett "blått" demonstrationståg? Såna ser man inte så ofta :hihi (nazister mfl grupper borträknade. Vet inte om de är ultrahöger eller ultravänster för övrigt)

Som ung student har man oftast:
* Inga tillgångar
* Inget arbete
* Inga barn
* Inget ansvar
* Ett övertro på enkla lösningar/naivt synsätt
* Inget att förlora på att systemet kullkastas

Dessa faktorer utgör perfekt grogrund för vänster :)

Som en lite äldre medborgare har man oftast:
* Tillgångar
* Arbete
* Barn
* Ansvar för familj och andra
* Insett att världen är komplicerad
* Mycket att förlora på att systemet kullkastas eftersom man anpassat sig efter det

Med andra ord en perfekt grogrund för högervriden konservatism :)

"Den som varit ung utan att vara vänster har inget hjärta, den som är gammal utan att vara höger har ingen hjärna", lyder väl talesättet, inte helt utan anledning antar jag he he.

Mina 2 ören i alla fall. Själv var jag inte vänster ens som student, hjärtlös som jag är. Eller bara lillgammal?

Bingo skrev:
Ni har fel om ni avser samtliga som niar oss. Vi nias av all hotellpersonal numera - dvs av såväl äldre som yngre. Vad den tuggummituggande tonårshoppan med ring i näsan och rosa slingor i håret på Domus i Lund menar med att nia oss skiter vi i.

Edit: lätt plebejisk ton i inlägget tidigare.

Hotell vad gör Ni där? Lund? Mjaha nu faller bitarna på plats. Plebejisk :rofl

SSB skrev:
"Den som varit ung utan att vara vänster har inget hjärta, den som är gammal utan att vara höger har ingen hjärna", lyder väl talesättet, inte helt utan anledning antar jag he he.

Mina 2 ören i alla fall. Själv var jag inte vänster ens som student, hjärtlös som jag är. Eller bara lillgammal?

Då är det som jag misstänkte...jag är hjärtlös.

Följande tycker jag stämmer bättre...

Som ung student har man oftast:
* Inga tillgångar
* Inget arbete
* Inga barn
* Inget att förlora på att systemet kullkastas
* Utbildning
* Ansvar
* Insett att världen är komplicerad

Den genomsnittliga studenten jag känner till har bara ansvar för sig själv, det var så jag menade. Inte att man saknar ansvar fullständigt, inte heller att man saknar ansvarskänsla. Men jag menar att det är lättare att vara radikal ju färre inom den närmsta kretsen som påverkas av ens beslut. (Jag tänker här på anledningen till att det så ofta just är studenter som leder revolutioner, förutom det självklara att de är välutbildade unga människor som ser missförhållanden...dessutom naiva och lättledda av en äldre grupp som sedan tar över makten, eller ser till att sitta säkra medans studentarna slås ned).

Men självklart kan man ha ansvar för en massa saker även som student, listan var generell. Eller tänkte du på något speciellt som studenter ofta har ansvar för, förutom sitt eget välbefinnande? :)

SSB skrev:
Den genomsnittliga studenten jag känner till har bara ansvar för sig själv, det var så jag menade. Inte att man saknar ansvar fullständigt, inte heller att man saknar ansvarskänsla. Men jag menar att det är lättare att vara radikal ju färre inom den närmsta kretsen som påverkas av ens beslut.
Det du skriver borde i så fall gälla för unga över lag.

Voice over: Meanwhile, King Arthur and Bedevere, not more than a swallow's
flight away, had discovered something.

Knights of Ni: Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni!
Arthur: Who are you?
Knight of Ni: We are the Knights who say..... "Ni"!
Arthur: (horrified) No! Not the Knights who say "Ni"!
Knight of Ni: The same.
Other Knight of Ni: Who are we?
Knight of Ni: We are the keepers of the sacred words: Ni, Ping, and Nee-womm!
Other Knight of Ni: Nee-womm!
Arthur: (to Bedevere) Those who hear them seldom live to tell the tale!
Knight of Ni: The knights who say "Ni" demand..... a sacrifice!
Arthur: Knights of Ni, we are but simple travelers who seek the enchanter who
lives beyond these woods.
Knights of Ni: Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni!
Bedevere: No! Noooo! Aaaugh! No!
Knight of Ni: We shall say "Ni" to you... if you do not appease us.
Arthur: Well what is it you want?
Knight of Ni: We want.....

(pregnant pause)

A SHRUBBERY!!!!
(dramatic minor chord)
Arthur: A *WHAT*?
Knights of Ni: Ni! Ni!! Ni! Ni!
Arthur; No! No! Please, please, no more! We will find you a shrubbery.
Knight of Ni: You must return here with a shrubbery... or else you will never
pass through this wood... alive.
Arthur: O Knights of Ni, you are just and fair, and we will return with a
shrubbery.
Knight of Ni: One that looks nice.
Arthur: Of course!
Knight of Ni: And not *too* expensive.
Arthur; Yes!
Knight of Ni: Noowwwww.... GO!

(music)

Arthur: O Knights of Ni. We have brought you your shrubbery. May we go now?
Knight of Ni: Yes, it is a good shrubbery. I like the laurels particularly.
But there is one small problem....
Arthur: What is that?
Knight of Ni: We are now *no longer* the Knights Who Say "Ni"!
Other Knights of Ni: Ni! Shh! Shh!
Knight of Ni: We are now the Knights who say "Ekky-ekky-ekky-ekky-z'Bang,
zoom-Boing, z'nourrrwringmm".
Other Knight of Ni: Ni!
Knight of Ni: Therefore, we must give you a test.
Arthur: What is this test, o Knights of.....
Knights who 'til recently said "Ni"?
Knight of Ni: Firstly, you must find....

ANOTHER SHRUBBERY!!!
(another minor chord)
Arthur: Oh not *another* shrubbery!!
Knight of Ni: (excitedly) THEN... Then, when you have found the shrubbery,
you must place it here, beside this shrubbery, only slightly
higher, so we get the two-level effect with a little path
running down the middle.
Other Knights of Ni: A path! A path! A path! Shh, shhh. Ni! Ni!
Knight of Ni: Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the
mightiest tree in the forest...
Wiiiiiithh.... A HERRING!

Det du skriver borde i så fall gälla för unga över lag.
Det stämmer.

Dock att högskolestudenter oftare ser problem och utnyttjar sina rättigheter osv för att försöka göra någonting åt det de ser som missförhållanden jämfört med en vanlig "slyngel" som nöjer sig med att konstatera att saker är skit. Kanske på sin höjd klagar lite på ett forum, slår sönder ett skyltfönster och vill "reclaima" gator och torg. ;)

Starstriker skrev:
Yepp

Jag tror inte studenterna på himmelska fridens torg i Peking t.ex. var mer vänster än den sittande makten, snarare tvärtom. Finns säkert många fler exempel. Studenter är mycket viktiga för en demokrati. Studenter skolas i ett fritt tänkande, och att alltid tänka kritiskt, och ifrågasätta makten. Inte så konstigt att många uppror startar i studentkretsar.

Jag tycker det är trist att många som kanske inte själva har en högre utbildning gärna snackar skit om studenter/akademiker och vill dela upp folk i "vi" och "dom". Jag har tyvärr stött på mycket sånt, på mycket nära håll, från dom som man trodde var ens vänner. :3freak

abstruse skrev:
Voice over: Meanwhile, King Arthur and Bedevere, not more than a swallow's
flight away, had discovered something.

Knights of Ni: Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni!
Arthur: Who are you?.......

: (excitedly) THEN... Then, when you have found the shrubbery,
you must place it here, beside this shrubbery, only slightly
higher, so we get the two-level effect with a little path
running down the middle.
Other Knights of Ni: A path! A path! A path! Shh, shhh. Ni! Ni!
Knight of Ni: Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the
mightiest tree in the forest...
Wiiiiiithh.... A HERRING!

Köp en motorcykel snarast.

SSB skrev:
Den genomsnittliga studenten jag känner till har bara ansvar för sig själv, det var så jag menade. Inte att man saknar ansvar fullständigt, inte heller att man saknar ansvarskänsla. Men jag menar att det är lättare att vara radikal ju färre inom den närmsta kretsen som påverkas av ens beslut. (Jag tänker här på anledningen till att det så ofta just är studenter som leder revolutioner, förutom det självklara att de är välutbildade unga människor som ser missförhållanden...dessutom naiva och lättledda av en äldre grupp som sedan tar över makten, eller ser till att sitta säkra medans studentarna slås ned).

Men självklart kan man ha ansvar för en massa saker även som student, listan var generell. Eller tänkte du på något speciellt som studenter ofta har ansvar för, förutom sitt eget välbefinnande? :)

Onekligen finns det faktorer som gör att studenter är mer revolutionsbenägna. Å andra sidan har vi redan sett en beskrivning av dessa "radikala" studenter och med tanke på läget idag skulle jag tippa på att dessa uppgår till en relativt liten del, sedan har vi en klick som inte sysslar med revolutionistiska utan ligistiska handlingar (en mkt liten klick) och sist men inte minst, de som _bara_ är studenter. Opolitiska ungdomar som utbildar sig för att på något vis försöka försäkra sig om att få en skaplig framtid. Att få en trygghet utanför familjehemmet.

Nej jag tänkte inte på något speciellt egentligen...Förutom att 1-3 generationer av den yngre skaran är mycket väl medvetna om att de ska "ta över" efter de äldre generationerna. Finns mkt att säga om 'ansvar'. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg