Är titlarna på väg tillbaka?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
En av de allra bästa sakerna med Sverige är att man kan tilltala vilken företagsledare, professor eller välbergad person som helst med förnamnet. Det finns inga uttalade stämplar som placerar oss i olika socio-ekonomiska fack. Med vilja så kan man komma väldigt långt, oavsett bakgrund, och i allmänhet görs inte skillnad på folk och folk.

Jag tycker mig dock ana en utveckling där distansiering och titulerande är på väg tillbaka. I matkassan börjar folk att kallas för "ni", unga företagsledare fläskar till namnskylten på kontorsdörren, personalvetarstudenter bär kavaj osv. Är detta en effekt av utsuddade gränser mot övriga Europa? Håller kanske Sverige på att förborgligas? Alternativt; pratar jag i nattmössan? :tomten

Titlar är troligen på väg tillbaka, jag har redan två efter att ha jobbat en månad på nya stället och kommer inom snar framtid få ytterligare en (med höjd inkomst som följd). Behöver jag nämna att jag samlar på dem numera :D

hållundan skrev:
Kanske...

Spelar väl ingen roll att bli kallad för "ni" eller att bära kavaj?! :va
Om det är så att gamla tiders bakomliggande strukturer är på väg tillbaka så spelar det stor roll i min tycke - ja.

mb skrev:
Om det är så att gamla tiders bakomliggande strukturer är på väg tillbaka så spelar det stor roll i min tycke - ja.

Det lustiga är ju att ni förr i tiden faktiskt var ett föraktfullt/nedsättande tilltal, typ: "Jaha, o vad vill ni ha då?" Tycker dock inte att jag märkt speciellt mycket av det.

Coola Ola skrev:
Det lustiga är ju att ni förr i tiden faktiskt var ett föraktfullt/nedsättande tilltal, typ: "Jaha, o vad vill ni ha då?" Tycker dock inte att jag märkt speciellt mycket av det.
Ända sedan slutet av 60-talet, när titlarna lades bort, så har det uppfattats som föraktfullt, men nu verkar det som att vi är på väg tillbaka igen.

Coola Ola skrev:
Beror väl hiskeligt mycket på uttalet och tonen i frågeställningen du omnämner.

Tycker det visar på vältalighet och bra hyfs när man kan välja sina ord i tilltal på ett varierande och kanske ibland "gammalt" vis.

Fast det är ju jag det.

hållundan skrev:

Tycker det visar på vältalighet och bra hyfs när man kan välja sina ord i tilltal på ett varierande och kanske ibland "gammalt" vis.

Fast det är ju jag det.
Jag kan varna för att man lätt åker på en nit om man kallar dagens gamla för "ni". Säga vad man vill om 68-revolutionen, men många äldre var med och drev igenom just de här förändringarna och tar illa upp av ett sådant tilltal.

mb skrev:
Jag kan varna för man lätt åker på en nit om man kallar dagens gamla för "ni". Säga vad man vill om 68-revolutionen, men många äldre var med och drev igenom just de här förändringarna och tar illa upp av ett sådant tilltal.
Vet inte om jag generaliserar att endast kalla "gamla" för "ni". Det kanske slinker in någon gång då man pratar med en okänd människa.

Om det anses stötande får väl vederbörande tilltalad tillrättavisa mig.

Nu ska jag ju inte sitta här och påvisa att jag alltid kallar okända människor för "ni", men det har väl hänt...

hållundan skrev:

Fast det är ju jag det.

Ja, alltså, frågan jag skrev var bara för att illustrera hur det användes och visst är det lite svårt att få med tonfall i ett foruminlägg men min poäng var alltså att bli tilltalad med "ni" inte alls var artigt tilltal förr i tiden utan tvärtom nåt som man sa i, som sagt, föraktfull eller nedsättande mening.

Coola Ola skrev:
Ja, alltså, frågan jag skrev var bara för att illustrera hur det användes och visst är det lite svårt att få med tonfall i ett foruminlägg men min poäng var alltså att bli tilltalad med "ni" inte alls var artigt tilltal förr i tiden utan tvärtom nåt som man sa i, som sagt, föraktfull eller nedsättande mening.
Jojo, på så sätt kan det säkerligen uppfattas som "nedvärderande". Hur som helst verkar dagens skrift- och talspråk ballat ur så ofantligt mycket att folk inte bryr sig hurvida man säger "ni" när andra kraftord mer eller mindre är vardagsmat i meningsbyggnationer.

hållundan skrev:
Vet inte om jag generaliserar att endast kalla "gamla" för "ni". Det kanske slinker in någon gång då man pratar med en okänd människa.

Om det anses stötande får väl vederbörande tilltalad tillrättavisa mig.

Nu ska jag ju inte sitta här och påvisa att jag alltid kallar okända människor för "ni", men det har väl hänt...
Det är en trend helt enkelt, som troligtvis inte så många har reflekterat över. Niandet är väl inte så stor sak i sig, fast man skulle kunna se det som en del i utvecklingen mot ett samhälle där distansiering och titulering är på väg tillbaka. Själv gillar jag det inte :näsblod

Beror helt o hållet på var man vistas.

Att bära kavaj är kanske lite trevligare än att alltid gå runt i en tröja.
Jag har ofta kavaj, ska jag tituleras annorlunda de dagar än när jag har skinnstället på mig? Nej tack.

Coola Ola skrev:

Tja, det beror ju på hur längesedan "förr i tiden" innebär. Om jag skulle nia mina far- och morföräldrars jämnåriga vänner skulle de knappast ta illa upp, tvärtom.

Jag blir förolämpad om snorvalpen bakom kassan på 7-11 niar mig. Förmodligen tror han att det är artigt och har ingen aning om hur befriande det var för de tidigare generationerna när du-reformen kom.

Varför skall man göra skillnad på folk och folk?

hållundan skrev:
Gör man det bara för att man tilltalar någon med "ni" och använder kavaj?!

Kavajen har naturligtvis inget med saken att göra (hur kom den in i bilden?).
Innan du-reformen sades "ni" till finare folk och "du" kallades underklassen. Det vill i alla fall jag inte ha tillbaka.

Pyton skrev:
Kavajen har naturligtvis inget med saken att göra (hur kom den in i bilden?).
Innan du-reformen sades "ni" till finare folk och "du" kallades underklassen. Det vill i alla fall jag inte ha tillbaka.
Det var kanske dumt av mig att använda just kavajpåståendet som omnämns i topicen i citatet mot dig. Hur som helst tycker jag att "klassfrågorna" frambringas mer av "underklassen" själva. Att en "nifras" i dagsläget inblandar någon form av "klassindelning" har jag väldigt svårt att se då iallafall jag (när jag väl använder ordet) inte tar någon som helst hänsyn till om personen ifråga befinner sig i "överklassen" eller "underklassen".

Såg nåt löjligt klistermärke på spårvagnen häromdagen som syndikalisterna smackat upp. Det var intressant läsning.

Pyton skrev:
Jag blir förolämpad om snorvalpen bakom kassan på 7-11 niar mig. Förmodligen tror han att det är artigt och har ingen aning om hur befriande det var för de tidigare generationerna när du-reformen kom.

Varför skall man göra skillnad på folk och folk?
Word, eller ord som vi säger i Sverige. Bruket av "ni" som någon form av påklistrad artighet finner jag äcklande.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8