Är titlarna på väg tillbaka?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
sgtpepper skrev:
...Hoho, du är kul du. "Följ med i tiden"? Det är ju snarare så att niande snorisar har gjort en tillbakagång till gamla tiders ordbruk.

Inte säkert. Det är nog snarare vi "Gubbar" som läser in gamaldags värderingar i ordet. MB ser ett högerspöke när en välfriserad tonåring i kostym tilltalar honom med Ni. När Ni kanske betyder "Ert värdelösa medelsvenne med meningslösa 7-4 liv" för en unge idag. Språket är inte statiskt det ändrar sig hela tiden. Såg nyligen i lokalblaskan hur äldre blir upprörda över dagens språkbruk. De (och) NI :hihi vill tydligen ha det som det var förr. Ett tecken på att Ni blivit äldre.

Bo_jahn skrev:
Eftersom du är så road så ska jag förklara vad jag menar: Tror du att de flesta tar lika illa vid sig som du av att kallas "ni"? Det tror inte jag. Jag tror tvärtom att majoriteten uppskattar det. Det och den "påklistrade artigheten". Vill du själv höra:

Du: Hej jag vill köpa en nytt ställ

Svar1: Javisst, jag ska se till att ni får hjälp med att hitta rätt modell och storlek

Svar2: Ställen hänger borta i hörnet, du ser *pekar*, längst bort i butiken.

Tror du att den som säljer grejorna bryr sig ett skit om dig? Men vilket känns bäst att höra? Och om du mot all förmodan tycker alternativ 2 gör dig gladare så är du nog i minoritet. Tough shit för dig, med andra ord.

:D

Borde inte svar 2 se ut så här:

Svar2: Javisst, jag ska se till att du får hjälp med att hitta rätt modell och storlek.

Frågan handlar inte om artighetens vara eller inte vara utan om niandet.

TbA skrev:
Inte säkert. Det är nog snarare vi "Gubbar" som läser in gamaldags värderingar i ordet. MB ser ett högerspöke när en välfriserad tonåring i kostym tilltalar honom med Ni. När Ni kanske betyder "Ert värdelösa medelsvenne med meningslösa 7-4 liv" för en unge idag. Språket är inte statiskt det ändrar sig hela tiden. Såg nyligen i lokalblaskan hur äldre blir upprörda över dagens språkbruk. De (och) NI :hihi vill tydligen ha det som det var förr. Ett tecken på att Ni blivit äldre.

Exakt så. :tummenupp

Spänn av lite, gubbar. Sen när blev det olagligt att försöka vara trevlig och visa respekt? Sluta lägga värderingar i ord som uppenbarligen inte gäller längre.

OT: Såg förövrigt några minuter ur en svensk film från 1930 eller så nån dag. Där sa den ena "Din lymmel" till den andra och det var tydligen inte alls humoristiskt utan motspelaren blev väldigt förbannad och de började slåss. Skulle nån säga "Din lymmel" till mig skulle jag börja skratta. Känns som ord kan bli lite avdramatiserade med tiden? :7peta

Det tycker jag är bra för övrigt. Mer positiva tankar, som sagt.

Bo_jahn skrev:
Hade jag trott på den statistiska säkerheten i en poll här på sporthoj så.
:näsblod

Ja förr tusan, dra en poll på det, det vore kul att se, tyvärr går det väl inte att få se hur dom olika åldersgrupperna svarar.

Jag tycker inte om att bli kallad "ni", mina föräldrar gör det inte heller, mina mor och far föräldrar skulle nog se den gamla typen av artighet i det, medans vi som inte gillar det tar det som en medveten distansering.

Det var mina föräldrars generation som avskaffade niandet och införde du-reformen, så det är kanske inte så konstigt.

Pyton skrev:
Borde inte svar 2 se ut så här:

Svar2: Javisst, jag ska se till att du får hjälp med att hitta rätt modell och storlek.

Frågan handlar inte om artighetens vara eller inte vara utan om niandet.

Jo, men jag menade att försäljarens vilja att hjälpa dig med att hitta rätt storlek är lika påklistrad vänlighet. De bryr sig knappast så länge som du ger dem stålarna vid kassan.

Last edited:
Aaa, ja vahettere kör last bil och ja säjjer "öööh" till folk när dem öpnar dören!!!!

Det viktigaste är för mig att personen ifråga har för avsikt att visa ett visst mått av hövlighet, om det är genom att kalla mig du eller ni spelar ingen roll.

Sen att yrkestitlar är på väg tillbaka i viss mån är kanske inte så konstigt. Kinas armé provade ett tag att ingen skulle ha gradbeteckningar eftersom det synliggjorde att vissa var "förmer än andra", och det gick åt skogen. Så gradbeteckningarna kom tillbaka.

Att det därför i nyheterna står att det är pol.mag Mubarak Özcalan som genomför en politisk analys först, och att sedan murare Sten Bengtsson gör detsamma tycker jag är av vikt. Jag är benägen att tro att Mubarak har lite mer på fötterna i sin analys än vad Sten har. Om det gör mig till ett högerspöke so be it. Deras åsikter är lika mycket värda, men som sagt, troligtvis inte lika välgrundade. Därför tycker jag att det finns ett visst intresse av titlar även i ett modernt samhälle. Dock skall man inte förblindas av titlar och tro att dessa människor alltid har rätt.

Jag tror helt och fullt på att alla är jämlika, eftersom det rör sig om akademiska titlar kan ju vem som helst skaffa sig en. Det är ju inte som att det är adelstitlar som är påväg tillbaka. Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra. Det tror jag inte är höger/vänster, bara en mänsklig sanning.

/SSB

Mattias skrev:
Aaa, ja vahettere kör last bil och ja säjjer "öööh" till folk när dem öpnar dören!!!!
Jaha, är det du din jävel som levererar paket hit :mad: :mad: :mad:

spöstraff samt fängelse om du säger du eller ni.

Minns jag det rätt skall Kungen formellt tilltalas "Ers majestät", alternativt "Ers kungliga höghet". (Med brasklappen att jag tar det här ur minnet, kan vara fel).

"Du" motsvarigheten när man talar med kungen är att bara säga "Kungen", ungefär som "Hej Kungen", vilket kungen sagt att han tycker är ok.

Men som sagt, det hoppar inte ut folk från buskarna och skjuter dig om du säger "du". Det handlar väl mest om att man följer etikett, ungefär som att man tar av sig huvudbonad när man går in i en kyrka, att man skakar hand när man träffar någon första gången osv. Jag tror inte kungen börjar gråta om han blir kallad för du.

SSB skrev:
spöstraff samt fängelse om du säger du eller ni.

Minns jag det rätt skall Kungen formellt tilltalas "Ers majestät", alternativt "Ers kungliga höghet". (Med brasklappen att jag tar det här ur minnet, kan vara fel).

"Du" motsvarigheten när man talar med kungen är att bara säga "Kungen", ungefär som "Hej Kungen", vilket kungen sagt att han tycker är ok.

Men som sagt, det hoppar inte ut folk från buskarna och skjuter dig om du säger "du". Det handlar väl mest om att man följer etikett, ungefär som att man tar av sig huvudbonad när man går in i en kyrka, att man skakar hand när man träffar någon första gången osv. Jag tror inte kungen börjar gråta om han blir kallad för du.

han börjar säkerligen gråta om man inte säger "ers höghet" .. så nästa gång jag träffar honom för första gången ska jag säga "hallå du. din gamle indian. hur mår kärringen å barna då?"

K-Micke skrev:
Usch vilken pinsam tråd. Lika bra att stänga våra gränser och införa nya lagar i landet Lagom-Sverige. Ingen ska tro att han är något. Likadana kläder för alla. Inga titlar. Och mb, du måste också sluta att använda dina fåniga akademikerfloskler som t.ex. "socio-ekonomiska fack", "förborgligas", "gamla tiders bakomliggande strukturer", "företagsstrukturer", det är ett mycket värre snobberi än att tilltala någon med "ni". :rofl :3freak

Jag tror att han vill framstå som intellektuell. Studenter vill ju vara det, har jag hört. Lustigt förresten det här med studenter. De vet alltid bäst av någon alnledning. Dessutom har de synpunkter om allt. Ungefär som Alexander Bard, fast han är nog inte sosse.

Last edited:
t-rex skrev:
Va fint, han är helylle våran kung.
Mjo, eftersom att bli tilltalad "Kungen" är att bli tilltalad i tredje person så är det väl snällt att han har överseende :)

Men som jag skrev i mitt allra första inlägg i denna tråd är ju det viktigaste att personen ifråga visar ett visst mått av hövlighet. Det gäller oavsett om det är kungen eller bordsgrannen man talar med tycker jag. Det är ju aldrig fel att bemöta varandra artigt och respektfullt, det är inte samma sak som att fjäska.

Starstriker skrev:
Lustigt förresten det här med studenter. De vet alltid bäst av någon alnledning. Dessutom har de synpunkter om allt.
Ja, de förtjänar nakcskåt :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...