Coola Ola
Guest
McB skrev:Tja, det beror ju på hur längesedan "förr i tiden" innebär. Om jag skulle nia mina far- och morföräldrars jämnåriga vänner skulle de knappast ta illa upp, tvärtom.
Ok, det är från just mormor/farmor jag hört detta så kanske skiljer det beroende på var man kommer ifrån.
-edit- läs här om ni-tilltal http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1154
"situationen i Sverige blev dock mer komplicerad än så, vilket berodde på att ni kom att användas nedåtriktat, dvs. det ersatte du - en utveckling som i sin tur hänger samman med titelbruket (Ahlgren 1978: 78f.). Inom högreståndskretsar var det i början av 1800-talet brukligt att utbyta ett ömsesidigt ni utan att titlarna upprepades. Men i umgänget med en obetitlad uppstod problem: en "herre med titel ... tilltalade en obetitlad med ni, men denne svarade enligt gängse bruk med
vederbörandes titel ... och därmed var olyckan skedd" (Wellander 1935: 9). Detta ledde till att ojämlikheten synliggjordes och ni fick dålig klang p.g.a. det nedåtriktade bruket, vilket kan antas vara en orsak till att ni vid 1800-talets mitt blivit allt mindre accepterat som tilltal mellan jämbördiga i högreståndskretsar. Utvecklingen ledde till en märklig situation i Sverige där vi stod utan ett formellare, artigt tilltalspronomen för ömsesidigt bruk. Eftersom ni befläckats av det nedåtriktade bruket kunde det inte användas inom överklassen för att markera distans och titelbruket tycktes vara det enda som återstod."
Last edited: