Är titlarna på väg tillbaka?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
McB skrev:
Tja, det beror ju på hur längesedan "förr i tiden" innebär. Om jag skulle nia mina far- och morföräldrars jämnåriga vänner skulle de knappast ta illa upp, tvärtom.

Ok, det är från just mormor/farmor jag hört detta så kanske skiljer det beroende på var man kommer ifrån.

-edit- läs här om ni-tilltal http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1154

"situationen i Sverige blev dock mer komplicerad än så, vilket berodde på att ni kom att användas nedåtriktat, dvs. det ersatte du - en utveckling som i sin tur hänger samman med titelbruket (Ahlgren 1978: 78f.). Inom högreståndskretsar var det i början av 1800-talet brukligt att utbyta ett ömsesidigt ni utan att titlarna upprepades. Men i umgänget med en obetitlad uppstod problem: en "herre med titel ... tilltalade en obetitlad med ni, men denne svarade enligt gängse bruk med
vederbörandes titel ... och därmed var olyckan skedd" (Wellander 1935: 9). Detta ledde till att ojämlikheten synliggjordes och ni fick dålig klang p.g.a. det nedåtriktade bruket, vilket kan antas vara en orsak till att ni vid 1800-talets mitt blivit allt mindre accepterat som tilltal mellan jämbördiga i högreståndskretsar. Utvecklingen ledde till en märklig situation i Sverige där vi stod utan ett formellare, artigt tilltalspronomen för ömsesidigt bruk. Eftersom ni befläckats av det nedåtriktade bruket kunde det inte användas inom överklassen för att markera distans och titelbruket tycktes vara det enda som återstod."

Last edited:
mb skrev:
En av de allra bästa sakerna med Sverige är att man kan tilltala vilken företagsledare, professor eller välbergad person som helst med förnamnet. Det finns inga uttalade stämplar som placerar oss i olika socio-ekonomiska fack. Med vilja så kan man komma väldigt långt, oavsett bakgrund, och i allmänhet görs inte skillnad på folk och folk.

Jag tycker mig dock ana en utveckling där distansiering och titulerande är på väg tillbaka. I matkassan börjar folk att kallas för "ni", unga företagsledare fläskar till namnskylten på kontorsdörren, personalvetarstudenter bär kavaj osv. Är detta en effekt av utsuddade gränser mot övriga Europa? Håller kanske Sverige på att förborgligas? Alternativt; pratar jag i nattmössan? :tomten

Något är på gång helt klart. Niandet är väl främst i reklam har faktiskt inte märkt det annars, får vara lite mer vaken på det. Intresset för titlar tycker jag ökar, kanske för att det finns så mycket olika typer av utbildningar. Många vill veta utan krusiduller om man blir/är snickare, doktor eller ingenjör. :D

O herregud, vilken text :)
Hoppas innerligen inte att niandet är på tillbakavägen.. men det tror jag inte heller. Bara förvirrade "snorisar" som använder ni tycker jag.

Minns när jag gick i skolan i Tyskland, då sa lärarna du till eleverna till klass 11, efter 11e klass skulle eleverna (samma elever) nias. Sicket galet system.

Ni(!) hänger upp er på detaljer.

Se det hela ungefär från månen ibland, jag lovar, det är jättekul!

Pyton skrev:
Kavajen har naturligtvis inget med saken att göra (hur kom den in i bilden?).
Sorry, den kom in i bilden vid startinlägget och har inte med just den här diskussionen att göra. Inget fel med kavaj alls, utan jag syftade mer på en allmän tillsnofsning bland tex "överordnade" i företagsstrukturer. I många andra länder är kläderna oerhört viktiga för tjänstemän just pga de ska återspegla den sociala tillhörigheten. Där kommer det inte ens på fråga att exempelvis bära jeans på jobbet.

Gustav1 skrev:
Ni(!) hänger upp er på detaljer.

Se det hela ungefär från månen ibland, jag lovar, det är jättekul!
Testa att närma dig månperspektivet med några meter, så kanske du upptäcker intressanta saker runt omkring dig som du inte lagt märke till tidigare. Vad som är oväsentliga detaljer kan diskuteras.

Blip skrev:
Titlar är troligen på väg tillbaka, jag har redan två efter att ha jobbat en månad på nya stället och kommer inom snar framtid få ytterligare en (med höjd inkomst som följd). Behöver jag nämna att jag samlar på dem numera :D

av ren nyfikenhet, vad är det för titlar du har? C städskrubb? :lol

Dagens i-landsproblem. Jag är artig och trevlig mot alla som är det mot mig, titel eller ej.

/O

Ett sosseproblem. Att man ens orkar diskutera det hela.
Det finns väl större problem ?

sgtpepper skrev:
Word, eller ord som vi säger i Sverige. Bruket av "ni" som någon form av påklistrad artighet finner jag äcklande.

Det här förstår jag inte alls faktiskt. Om det som ni själva säger att ni tror att "snorisarna" tolkar ordet som en form av respekt så är det väl inget att bli upprörd över?

"Påklistrad artighet"? Var glad att ni får någon form av artighet överhuvudtaget, hur än påklistrad den än må vara.

När jag jobbar extra på restaurang ibland kör jag alltid med "ni". Varför inte? Finsn det något bättre ord för att tilltala en liten grupp med folk? Kanske har jag mental blockering just nu men jag kommer då inte på något annat som ofta används.

Följ med tiden lite och anpassa er till språkbruket som gäller, säger jag.

Bo_jahn skrev:
Finsn det något bättre ord för att tilltala en liten grupp med folk?
"Ni" som pluralform är en helt annan sak. Det har ingen sagt något om.

Bo_jahn skrev:
Finsn det något bättre ord för att tilltala en liten grupp med folk?
Självklart säger man "ni" i pluralis, ingen har väl hävdat annat? I den här tråden diskuterar vi bruket att titulera enskilda personer med "ni".

Jag föredrar att bli kallad "ers nåd" eller "ers höghet".

Edit / Fan, mb var snabbare...

Usch vilken pinsam tråd. Lika bra att stänga våra gränser och införa nya lagar i landet Lagom-Sverige. Ingen ska tro att han är något. Likadana kläder för alla. Inga titlar. Och mb, du måste också sluta att använda dina fåniga akademikerfloskler som t.ex. "socio-ekonomiska fack", "förborgligas", "gamla tiders bakomliggande strukturer", "företagsstrukturer", det är ett mycket värre snobberi än att tilltala någon med "ni". :rofl :3freak

Bo_jahn skrev:
"Påklistrad artighet"? Var glad att ni får någon form av artighet överhuvudtaget, hur än påklistrad den än må vara.
Varför ska jag vara glad för påklistrad falsk artighet? Hellre ingen artighet alls än att tituleras "ni".

Följ med tiden lite och anpassa er till språkbruket som gäller, säger jag.
Hoho, du är kul du. "Följ med i tiden"? Det är ju snarare så att niande snorisar har gjort en tillbakagång till gamla tiders ordbruk.

jag kallar folk för vad jag vill, ifall dom inte gillar det så får dom väl slåss om saken :tungan

K-Micke skrev:
Och mb, du måste också sluta att använda dina fåniga akademikerfloskler som t.ex. "socio-ekonomiska fack", "förborgligas", "gamla tiders bakomliggande strukturer", "företagsstrukturer", det är ett mycket värre snobberi än att tilltala någon med "ni". :rofl :3freak
Där tog du en poäng :1pajas

Försöker skriva med lättförstått språk (vilket egentligen är svårare) men man glömmer bort sig.

Jag vet hur det är. Språket formas efter den miljö man vistas i dagligen, och det är lätt att ta med sig det ut i det "civila". :tummenupp

sgtpepper skrev:
Varför ska jag vara glad för påklistrad falsk artighet? Hellre ingen artighet alls än att tituleras "ni".

Hoho, du är kul du. "Följ med i tiden"? Det är ju snarare så att niande snorisar har gjort en tillbakagång till gamla tiders ordbruk.

Eftersom du är så road så ska jag förklara vad jag menar: Tror du att de flesta tar lika illa vid sig som du av att kallas "ni"? Det tror inte jag. Jag tror tvärtom att majoriteten uppskattar det. Det och den "påklistrade artigheten". Vill du själv höra:

Du: Hej jag vill köpa en nytt ställ

Svar1: Javisst, jag ska se till att ni får hjälp med att hitta rätt modell och storlek

Svar2: Ställen hänger borta i hörnet, du ser *pekar*, längst bort i butiken.

Tror du att den som säljer grejorna bryr sig ett skit om dig? Men vilket känns bäst att höra? Och om du mot all förmodan tycker alternativ 2 gör dig gladare så är du nog i minoritet. Tough shit för dig, med andra ord.

:D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!