Är Sporthojar farliga ?

Silwer skrev:
Tja sånna där hårklyverier kan man inte överbevisa i vilket fall.

Alla på sporthojar med helkåpa kör för fort, sånt är det, mycket fortare än de på virago 535 hojar.

Även jag kör olika med olika hojtyper och troligen 90% av alla andra med.

Förstår inet varför du blir arg.

Ingen ilska härifrån, möjligtvis för sto frånvaro av smilisar.... :D

Om man drar ditt resonemang vidare så kör ju sporthojar av sig själva. Det jag menar är ju att det är föraren som är ansvarig för framförandet av fordonet. Punkt. . Sedan vet jag också att det är mer eller mindre lätt att köra fort med olika fordon, men det ändrar inte förarens ansvar ett dugg. Om du kör fortare med en sporthoj än med någonting annat, så kan du ju fortfarande inte skylla på sporthojen, bara på dig själv.

Silwer skrev:
Men på sporthojen kommer farten vara högre, så är det för mig iaf, jag kör alltid fortare längs vägen på R1an än med XR600an eller nån annan naken hoj jag haft.
Då kryper marginalerna i vilket fall.

Skillnad i handhavande, tråden handlar om vilka HOJAR som är säkrast. För att jämföra hojarna så måste handhavandet vara lika, annars åker hela tråden i soptunnan.

Den förare som kör för fort för situationen är den som orsakar olyckan inte hojen. Jag kan köra för fort för situationen, underlaget, sikten med min Skoda diesel också, har inget med fordonet att göra.

Väljer fortfarande sporthojen då den är säkrare.

Däremot kan olycksrisken vara större då jag på sporthojen förmodligen kör för fort, men det är mitt fel, inte hojens. Det har inget med hojens säkerhet att göra.

CorbenDallas skrev:
Och om du haft en TL och en Virago 535 då? Vilken tror du att du troligast kört i 200km/h på samma sträcka på???
Det kvittar om du så har bakåtvända raketmotorer till bromsar om du ändå har en bromsträcka på 200 meter.

Skillnad i handhavande, tråden handlar om vilka HOJAR som är säkrast. För att jämföra hojarna så måste handhavandet vara lika, annars åker hela tråden i soptunnan.

Den förare som kör för fort för situationen är den som orsakar olyckan inte hojen. Jag kan köra för fort för situationen, underlaget, sikten med min Skoda diesel också, har inget med fordonet att göra.

Däremot kan olycksrisken vara större då jag på sporthojen förmodligen kör för fort, men det är mitt fel, inte hojens. Det har inget med hojens säkerhet att göra.

Men att bortse från att handhavandet skulle vara olika är ju fel det med.

Det gör bara allt till massa snack, vi vet nog hur folk med sporthojar kör överlag.
Själva hojarna är kanske inte farligare i sig men det förändrar ju ingenting egentligen.

Jag hoppas verkligen ingen sitter och tror att det är sämre bromsar och chassie på en sporthoj än på en virago 535, då är det ju helt uppåt väggarna.

enhjuling skrev:
I det som man kallar förarskicklighet måste väl hänsynstagande, försiktighet, förutseende osv osv räknas in. Hur långt man kan åka på slangen tycker jag nog inte hör i hop med skicklighet när det handlar om att överleva i trafiken.
Precis, men då är nog sporthojsförare rätt dåliga isåfall. Iallafall i sitt omdöme. Vi kör ofta för fort, fortare än vi kan hantera. O då menar jag inte så att vi åker av (även om vissa gör det också) utan för fort för att kunna hantera en oförutsedd situation.

enhjuling skrev:
den artikel jag läste var från senaste numret av MC-folket så jag var inte medveten om att du hade en tråd om den för ett halvår sen...
insider på MC-folket kanske??
Aaaa, fan. Siffrorna presenterades av Trygghansa i höstas nämligen.
Skitsamma, ganska relevant ämne ändå som man kan älta i evighet :D

Jåke skrev:
Sporthojar bits å är folkilskna, mao är de farliga :rolleyes:

:va .....sporthojar är lika Ofarliga som automatvapen,...eller tjejer som tror att man älskar dom,....allt beror på hur man hanterar redskapen....

TLS skrev:

Tråden inleddes också med att ifrågasätta om vi sporthojsförare egentligen inte är jäkligt kassa på att köra. Hur man än vänder o vrider på det så är vi nog det. Inte rent tekniskt kanske, men vi kör ofta omdömeslöst.

O jag tror inte vi hade saktat ner om vi bytt custom. Vi har ju valt sporthojen för att det SKA gå fort. Man kan ju inte heller ifrånsäga sig att en sporthoj inte inbjuder till bus. Det är bara Vulcans (Startrek) som kan motstå en sådan tjusning...

Knark är inte farligt förrän du använder det heller... :)

Mago skrev:
genande i kurvor .

Detta med att gena i kurvor då får man FAN skylla sig själv. Det rä ju halt själv klart .... Man håller sig på sin sida vägen!!! om man inte klarar det då kör man för snabbt eller är en dålig förare. Samma sak om man kör bil inte fan åker man över på den andra sida och riskerar livet på ett sådant lätt sätt. Förstår mig inte på dessa som håller på såhär.

Åker kurvig väg och gör man väl det för att det är kul att det är kurvigt då vill man väll inte göra alla kurvor så raka som möjligt genom att gena.

CorbenDallas skrev:
... O jag tror inte vi hade saktat ner om vi bytt custom. ...
Nänä. Det hade vi inte gjort. En väninna hade en Marauder 800 och var nyfiken på hur det är att åka sportknarr så vi skiftade ett par dar (man faller ju för vackra ögon!).

Mina erfarenheter av Marauder är alltså följande:
"Knyter" sig på nåt konstigt vis i lägre hastigheter vid mycket (allt är ju relativt) nerlägg. Höll på att lägga mig vid affären i Ärla när hojen ville knyta ihop sig. Första fotpinneskrapet på flera år! Men vem lägger ner en Marauder så mycket förutom en snubbe som är van vid sporthojar?
Soppakranen flödar för dåligt för att hålla stum rulle på E20 (motorvägar är bra trista!) från Kjula in till stan (några mil).

Med andra ord kör vi antagligen rätt friskt även med customs.

Och jag anser ju att det är ett kombinationsproblem med sporthojar:
1. Alltför många köper sporthoj trots att de inte borde (inte har erfarenhet nog). Inlägget ovan om de som i alla fall har en bakgrund bestående av mopeder etc var inte så dumt. :tummenupp
Det kanske skulle vara en ytterligare klass på körkorten? En klass för hojar över 100hk eller nåt sånt?
2. Sporthojarna inbjuder ju onekligen till att busas rätt friskt med.

Med detta infantila vridande och vändande så kan man komma fram till att ingenting är farligt. Att ändra frågan till "Är det farligt att köra sporthoj"? Eller "Är det farligare att köra sporthoj än custom"? kanske öppnar ögonen på vissa som fortfarande tror att det är om sporthojar bits, eller har sämre bromsar än en custom, som avses.

Om man säger så här. Oavsett vilken hoj man väljer så borde man vara väl medveten om sin egen reaktiontid för att kunna dra slutsatser långt innan man passerar t,ex en kurva som är 600 m bort. Om jag nu tar det här med erfarenhet så bör ju den som har lite körvana ha mera koll på när jag ska börja bromsa än en som har nyss fått kortet och känner att det rycker i gashandtaget lite för mkt. Visst är det fortfarande föraren och ingen annan som avgör när hojen ska bromsa alt gasa. Visst har de äldre mc förare som fick A-kortet lång erfarenhet om man nu ska gå efter när de fick kortet men frågan är om de har vant sig med alla dessa hojar med 1hk/1kg. Samt dessa custom hojar som väger på tok för mkt nu när kanske en del återfallsknuttar vill ha en kraftig glidar hoj istället för att börja lite försiktigt med en mindre hoj i början när de kanske inte har kört hoj på 10-15 år. Är inne fortfarade på att man ska lära sig hojen innan man börja utforska dess prestanda men det ska naturligtvis göras på bana då. Visst jag kan erkänna att man inte behöver lära sig hojen fullt ut men man ska vara fullt medveten om dess prestanda så att inte ev grupptryck kan ta i överhand som det lätt kan bli ibland

Man använder ju inte den bättre väghållning och dom betydligt bättre bromsarna till ökade marginaler och bättre säkerhet Utan till HÖGRE FART! vilket gör att alla marginaler försvinner med råge, plus att det är betydligt svårare att köra en sporthoj på gränsen till va den klarar än en touring/custom

Sensonic skrev:
Man använder ju inte den bättre väghållning och dom betydligt bättre bromsarna till ökade marginaler och bättre säkerhet Utan till HÖGRE FART!

Tror du att det kan vara det som är felet man/vi gör som orsakar olyckorna?

CorbenDallas skrev:
Det kvittar om du så har bakåtvända raketmotorer till bromsar om du ändå har en bromsträcka på 200 meter.

DET skulle jag vilja se! Från 200 framåt till 100 bakåt på ett par sekunder! Och föraren hamnar i omloppsbana... BÅÅÅÅP! :rofl

Sporthojjar ÄR farligare än andra hojjar.

Jag är en "gammal" gubbe som köpt hoj nu på senare dagar och när jag först provade cykeln tidigt i våras kändes det som om jag nog skulle sälja den för den var för brutal.

Nu har jag lärt mej att växla på bakhjulet och undrar stilla om jag ska köpa en -04 istället så jag får fler hästar att leka med :brinnerup

Jag kan bara förklara denna förvandling genom att skylla på hojjen!!!!
Den har förhäxat mej :)

Jag är övertygad om att hade jag köpt en HD hade jag inte blivit lika förhäxad.......

ännu äldre gubbe

R1 wannabe skrev:
Sporthojjar ÄR farligare än andra hojjar.

Jag är en "gammal" gubbe som köpt hoj nu på senare dagar och när jag först provade cykeln tidigt i våras kändes det som om jag nog skulle sälja den för den var för brutal.

Nu har jag lärt mej att växla på bakhjulet och undrar stilla om jag ska köpa en -04 istället så jag får fler hästar att leka med :brinnerup

Jag kan bara förklara denna förvandling genom att skylla på hojjen!!!!
Den har förhäxat mej :)

Jag är övertygad om att hade jag köpt en HD hade jag inte blivit lika förhäxad.......
svar 1: nej bara de som sitter på svar 2: ja om så behövs svar 3:nä troligtvis bara vita fingrar o gud vet vad??? :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT