Är Sporthojar farliga ?

Chris Ash skrev:
Lek med orden hur du vill, både du och jag vet att det är exakt samma sak.
Om du höjer blicken ett par kilometer så inser du att jag inte pratar om att sporthojar är farliga i bemärkelsen att de stryper dig med en pianotråd om du inte ställt ventilerna, eller skär halsen av dig på natten för att du glömde putsa ena fälgen.
Om du kör 1500 mil om året på lilla Lisas trampcykel eller 1500 mil på en sporthoj så är det större risk att du kör ihjäl dig på sporthojen.

Jag är böjd att hålla med, fast jag tror inte att Lisas trampcykel skulle hålla 1500 mil :huvet

kör jag med ett snitt på 60km/h i 1500mil med en sporthoj och gör samma med en kustååm så är väl chanserna att råka ut för en olycka ganska lika (60km/h är inte så lågt som man tror när man räknar med köer, stadstrafik osv osv, jag tog siffran 60för att hyrbilarna jag brukar ha så är snitthastighet på ca 60 innan jag kört dom)

Ökar man hastigheten ökar kravet på föraren, så om man jämför två förare som som den ena kör 60km/h i 1500 mil och den andre 130km/h, så krävs det enormt mycket mer av den som kör fortare, vilket gör att den föraren som kör fortare är en sämre förare, oftast.

Hmm.... som slutgiltig tjafs vill jag bara säja att alla som kör sporthojar borde träna mer så man vet hur sin hoj beter sig, hur man hanterar höga farter osv osv.
Bike-events eller liknande (SMC?) håller bra bandagar för den som vill lära sig (man kan ALLTID bli bättre), vill man inte lära sig så föreslår jag Lisas 3-hjuliga trampcykel...

Over and out :4skrika

Alla är barn i början !?

En av orsakerna till att dessa muskelmaskiner toppar statistiken är givetvis att dessa moppar lockar till sig oerfarena förare som har en övertro på sitt nya körkort och sin förmåga. Och just den kombinationen funkar inte så bra dvs muskelmaskin och newbis !! Har för mig att det är mest 24åringar som toppar mc-olyckorna och man kan anta att dessa inte växte upp med en lätt-mc som 16åring. Vilket hade gett de kanske den erfarenheten som en muskelmoppe kräver.
Att lägga skulden på en "hårdvara" känns fel. Visst är dessa muskelmoppar lite väl bra för en vanlig dödlig och statistiken hade sett liknade ut för bilar om en Ferrari F40 kostade runt 100.000 kr. Och där har vi anledningen till man köper dessa muskelcyklar, för man har faktiskt råd att vara värst med en R1 med 170hk och toppfart som får en Ferrari att se grå ut !!

enhjuling skrev:
jag förstår inte riktigt vad som menas med att man inte kan hantera fullt ut.
Menar man då att det inte går att köra full gas överallt eller?
Jag har aldrig haft en hoj man kan göra det med, det gick fan inte ens med moppen.
QUOTE]

Inte Jag heller, detta hör/läser man om ofta. När mna på t.ex bana ligger ur en kurva och ska speta järnet och inte hänger på föraren framför så saknas i det fallet kraft. Visst har det mycket med inbomsningar och val av spår att göra om man lägger låga tider med man behöver även fart att bromsa in.

På lansvägsköra kanske man inte konstant bryter ner en hoj till dess gräns men att efekten gör man ju lätt. inte för att man behöver men.. man behöver ju inte köra hoj alls heller...

Kobbe skrev:
Jo det är klart att det är farligare att köra fort, det är både troligare att man kör i och konsekvenserna blir värre med hastigheten....

Källa: SMC & VV

Bifogat

• speedkills.jpg
    speedkills.jpg
    56.7 KB · Visningar: 102
Att skylla på sporthojarna och kalla dessa för farliga tycker jag är väldigt fegt. Vi får faktiskt stå för att vi framför dem i för höga farter. Sporthojarna är döda ting utan vilja och det är föraren som bestämmer hur dessa ska framföras.

Nu vet jag att många vill skylla på annat, men det är vi förare som har ansvaret för vad som händer. Om du inte anser att du kan kontrollera dig när du har 160 hk mellan benen, välj ett annat fordon.

När vi sedan pratar om statisistiken där sporthojarna är överrepresenterade, måste vi se om det finns andra gemensamma faktorer som kan påverka statistiken. Min åsikt är att sporthojar drar till sig en viss typ av förare som tycker om fart och adrenalin, och det är den typen av förare som står för den sämre statistiken, inte fordonet i sig. Jag har i tidigare diskussionen hänvisat till en kompis som kraschade sporthojar på löpande band, när hans försäkringspremie sedan blev för hög gick han över till gamla limpsadelcyklar.... och kraschade dessa på löpande band. Det låg helt klart i hans personlighet snarare än i fordonet och likadant tror jag det är med de flesta av oss sporthojsförare. Vi väljer ju en sporthoj för att vi gillar fart och fläkt, och det i sig gör att vi är mer benägna att vara involverade i incidenter.

Givetvis är det så att sporthojen är den farligaste typen av hoj just för att den lockar fartfantomerna.

Det första nån snoris frågar en är ju hur fort hojen går, det är liksom bara fart folk tänker på när de ser sporthojar.

Så kanske är det ändå attityden som är fel och inte just fordonet.

Å andra sidan kan man ju fråga sig varför man har en sporthoj om man kör på gatan i lungn mak? Det kommer ju mångt o mycket med en press på en när man köper en sådan hoj att man ska köra utav bara fan, läs bara på forumet så står det mängder av inlägg i hånande syfte till folk som uppger att de kör lungt eller aldrig varit med om vissa situationer.

Tja varför kör man sporthoj på gatan egentligen?

Silwer skrev:
Tja varför kör man sporthoj på gatan egentligen?

Varför kör en del Ferrari? Varför kör en del XC90 när de bor inne i stan? Varför kör en del Ford Fiesta, de går ju också för fort? Varför kör en del bil överhuvudtaget när de bor i Sthlm?

Mitt svar är: För att man kan. Tycker det är upp till var och en att bestämma vad du vill köra, det har ingen annan med att göra. Oavsett vad du kör måste du dock anpassa dig till gällande lagar och regler i samhället, och det är nu jag tycker det rimmar dåligt att skylla på "hojen". Du (och jag :) ) får köra sporthoj bäst vi vill på gata så länge vi sköter oss och står för det vi gör.

Galne Dansken skrev:
Källa: SMC & VV

Skall man tolka den bilden som att det är farligare att köra i 50 eller 70 än vad det är att köra 90 eller 110 ???

Eller skall den tolkas som att folk inte bryr sig om skyltarna ?

Chris Ash skrev:
Ok, ponera att alla som idag kör sporthoj hade köpt custom. Hade olyckorna skjutit i höjden då? Eller hade de minskat?

Felet med en sporthoj är att man kör fortare än vad man klarar. Det gör man inte på en custom. Får du styrslag med en custom? Highsidar du? Bromsar du på dig in i kurvorna?

Allt du räknar upp är handhavandefel, handhavandefel som kan ha katastrofala och mycket tragiska följder. Men dom är HANDHAVANDEFEL, hojarna är säkra, tillverkarna levererar blixtrande snabba hojar med suveräna chassien och bra bromsar, säkra grejer. Inte lynniga maskiner som reagerar inkonsekvent vid användande.
Det är först när man gör fel med dom som olyckor händer. Väldigt få saker är farliga i sig själva, jag kan bara komma på ett fåtal, typ plutonium, senapsgas och liknande.

För att spinna vidare på Custom/sporthoj. Jag skulle vid en paniksituation, säg en älg på vägen, vilja sitta på den säkraste hojen med de bästa bromsarna och bästa chassiet, altså sporthojen.
Jag har haft både sporthojar (Blade, TL1000) och Custom (Vmax), och skulle välja någon av sporthojarna varje gång jag tvingas till panikåtgärder, för att den är säkrare och bättre.

Någon drog en liknelse med skjutvapen, jag håller med till fullo, ett vapen är inte farligt om det hanteras på rätt sätt, det blir farligt om det hamnar i händerna på fel person vid fel tillfälle. Ja jag tävlingsskjuter så jag kan ha färgad åsikt, men den är min och den står jag för.

sepahewe skrev:
Att skylla på sporthojarna och kalla dessa för farliga tycker jag är väldigt fegt. Vi får faktiskt stå för att vi framför dem i för höga farter. Sporthojarna är döda ting utan vilja och det är föraren som bestämmer hur dessa ska framföras.

Nu vet jag att många vill skylla på annat, men det är vi förare som har ansvaret för vad som händer. Om du inte anser att du kan kontrollera dig när du har 160 hk mellan benen, välj ett annat fordon.

När vi sedan pratar om statisistiken där sporthojarna är överrepresenterade, måste vi se om det finns andra gemensamma faktorer som kan påverka statistiken. Min åsikt är att sporthojar drar till sig en viss typ av förare som tycker om fart och adrenalin, och det är den typen av förare som står för den sämre statistiken, inte fordonet i sig. Jag har i tidigare diskussionen hänvisat till en kompis som kraschade sporthojar på löpande band, när hans försäkringspremie sedan blev för hög gick han över till gamla limpsadelcyklar.... och kraschade dessa på löpande band. Det låg helt klart i hans personlighet snarare än i fordonet och likadant tror jag det är med de flesta av oss sporthojsförare. Vi väljer ju en sporthoj för att vi gillar fart och fläkt, och det i sig gör att vi är mer benägna att vara involverade i incidenter.

Äntligen någon som fattat poängen... :tummenupp

Jag är övertygad om att om du sätter alla som kör sporthoj idag på custom cyklar så kommer man att köra dem så fort de går. Inte alla, men många. O det kommer att moddas o målas om o bytas delar, allt för att det ska gå fortare.

Att börja prata om att erfarenheten osv spelar roll är ren löja. Det är MÅNGA erfarna MC-piloter som gått åt dom senaste åren o hur förklarar vi det då???
Sorry, men att framföra en MC i trafik är farligt, ska man då dessutom börja köra fort, då är det riktigt farligt. Sen finns det yttre faktorer man inte kan påverka. Du kan bli påkörd när du är stillastående. Det är bra mkt farligare att sitta på en hoj då än i en bil.
Givetvis ska man se till att vara så skicklig man kan på att köra MC, för sitt eget bästa, men att tro att man är odödlig för att man kan köra 1.05 på Knutstorp är att tro på någon högre makt.

En sak som också är ganska lustig, alla pratar om förarskicklighet i sådana här trådar, man ska lära sig hur hojen fungerar, hur den reagerar bla bla bla. Men VARSEBLIVNINGEN då?
Den är fan så mkt viktigare...

Dessutom så är det fult att kopiera andras trådar. Jag tog upp den här artikeln i MC-folket när den var aktuell, dvs för att halvår sen... :tungan

TLS skrev:
För att spinna vidare på Custom/sporthoj. Jag skulle vid en paniksituation, säg en älg på vägen, vilja sitta på den säkraste hojen med de bästa bromsarna och bästa chassiet, altså sporthojen.

Men på sporthojen kommer farten vara högre, så är det för mig iaf, jag kör alltid fortare längs vägen på R1an än med XR600an eller nån annan naken hoj jag haft.
Då kryper marginalerna i vilket fall.

TLS skrev:
Jag har haft både sporthojar (Blade, TL1000) och Custom (Vmax), och skulle välja någon av sporthojarna varje gång jag tvingas till panikåtgärder, för att den är säkrare och bättre.

Och om du haft en TL och en Virago 535 då? Vilken tror du att du troligast kört i 200km/h på samma sträcka på???
Det kvittar om du så har bakåtvända raketmotorer till bromsar om du ändå har en bromsträcka på 200 meter.

CorbenDallas skrev:
Äntligen någon som fattat poängen... :tummenupp

Jag är övertygad om att om du sätter alla som kör sporthoj idag på custom cyklar så kommer man att köra dem så fort de går. Inte alla, men många. O det kommer att moddas o målas om o bytas delar, allt för att det ska gå fortare.

Att börja prata om att erfarenheten osv spelar roll är ren löja. Det är MÅNGA erfarna MC-piloter som gått åt dom senaste åren o hur förklarar vi det då???
Sorry, men att framföra en MC i trafik är farligt, ska man då dessutom börja köra fort, då är det riktigt farligt. Sen finns det yttre faktorer man inte kan påverka. Du kan bli påkörd när du är stillastående. Det är bra mkt farligare att sitta på en hoj då än i en bil.
Givetvis ska man se till att vara så skicklig man kan på att köra MC, för sitt eget bästa, men att tro att man är odödlig för att man kan köra 1.05 på Knutstorp är att tro på någon högre makt.

En sak som också är ganska lustig, alla pratar om förarskicklighet i sådana här trådar, man ska lära sig hur hojen fungerar, hur den reagerar bla bla bla. Men VARSEBLIVNINGEN då?
Den är fan så mkt viktigare...

Dessutom så är det fult att kopiera andras trådar. Jag tog upp den här artikeln i MC-folket när den var aktuell, dvs för att halvår sen... :tungan

I det som man kallar förarskicklighet måste väl hänsynstagande, försiktighet, förutseende osv osv räknas in. Hur långt man kan åka på slangen tycker jag nog inte hör i hop med skicklighet när det handlar om att överleva i trafiken.

den artikel jag läste var från senaste numret av MC-folket så jag var inte medveten om att du hade en tråd om den för ett halvår sen...
insider på MC-folket kanske??

enhjuling skrev:
Skall man tolka den bilden som att det är farligare att köra i 50 eller 70 än vad det är att köra 90 eller 110 ???

Du skall nog tolka det som att det är farligare att köra för fort på 50 väg än på 110 väg

Silwer skrev:
Men på sporthojen kommer farten vara högre, så är det för mig iaf, jag kör alltid fortare längs vägen på R1an än med XR600an eller nån annan naken hoj jag haft.
Då kryper marginalerna i vilket fall.

Men snälla nån, det kan du väl ändå inte skylla på sporthojen??? :kocko Det är väl ändå du som kör fortare med sporthojen, så med andra ord är det du som är den farliga komponenten. :3freak

enhjuling skrev:

Det ska nog tolkas som att relativa hastigheter är väldigt farliga kombinerat med dålig respekt för skyltarna.

sege skrev:
Cyklar går inte 220, fler/lika många som dör på cyklar än på MC. Sammanlagt.

Förbjud cyklar före hojar.
Har cyklister samma frekvens av singelolyckor med dödlig utgång som sporthojar?

sepahewe skrev:
Men snälla nån, det kan du väl ändå inte skylla på sporthojen??? :kocko Det är väl ändå du som kör fortare med sporthojen, så med andra ord är det du som är den farliga komponenten. :3freak

Tja sånna där hårklyverier kan man inte överbevisa i vilket fall.

Alla på sporthojar med helkåpa kör för fort, sånt är det, mycket fortare än de på virago 535 hojar.

Även jag kör olika med olika hojtyper och troligen 90% av alla andra med.

Förstår inet varför du blir arg.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...