Mouse skrev:En AK-47 är inte heller farlig så länge inte fel person använder den....
Det är ju konstigt för den är ju tillverkad i syfte att vara farlig

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mouse skrev:En AK-47 är inte heller farlig så länge inte fel person använder den....
Chris Ash skrev:Lek med orden hur du vill, både du och jag vet att det är exakt samma sak.
Om du höjer blicken ett par kilometer så inser du att jag inte pratar om att sporthojar är farliga i bemärkelsen att de stryper dig med en pianotråd om du inte ställt ventilerna, eller skär halsen av dig på natten för att du glömde putsa ena fälgen.
Om du kör 1500 mil om året på lilla Lisas trampcykel eller 1500 mil på en sporthoj så är det större risk att du kör ihjäl dig på sporthojen.
enhjuling skrev:jag förstår inte riktigt vad som menas med att man inte kan hantera fullt ut.
Menar man då att det inte går att köra full gas överallt eller?
Jag har aldrig haft en hoj man kan göra det med, det gick fan inte ens med moppen.
QUOTE]
Inte Jag heller, detta hör/läser man om ofta. När mna på t.ex bana ligger ur en kurva och ska speta järnet och inte hänger på föraren framför så saknas i det fallet kraft. Visst har det mycket med inbomsningar och val av spår att göra om man lägger låga tider med man behöver även fart att bromsa in.
På lansvägsköra kanske man inte konstant bryter ner en hoj till dess gräns men att efekten gör man ju lätt. inte för att man behöver men.. man behöver ju inte köra hoj alls heller...
Kobbe skrev:Jo det är klart att det är farligare att köra fort, det är både troligare att man kör i och konsekvenserna blir värre med hastigheten....
Silwer skrev:Tja varför kör man sporthoj på gatan egentligen?
Galne Dansken skrev:Källa: SMC & VV
Chris Ash skrev:Ok, ponera att alla som idag kör sporthoj hade köpt custom. Hade olyckorna skjutit i höjden då? Eller hade de minskat?
Felet med en sporthoj är att man kör fortare än vad man klarar. Det gör man inte på en custom. Får du styrslag med en custom? Highsidar du? Bromsar du på dig in i kurvorna?
sepahewe skrev:Att skylla på sporthojarna och kalla dessa för farliga tycker jag är väldigt fegt. Vi får faktiskt stå för att vi framför dem i för höga farter. Sporthojarna är döda ting utan vilja och det är föraren som bestämmer hur dessa ska framföras.
Nu vet jag att många vill skylla på annat, men det är vi förare som har ansvaret för vad som händer. Om du inte anser att du kan kontrollera dig när du har 160 hk mellan benen, välj ett annat fordon.
När vi sedan pratar om statisistiken där sporthojarna är överrepresenterade, måste vi se om det finns andra gemensamma faktorer som kan påverka statistiken. Min åsikt är att sporthojar drar till sig en viss typ av förare som tycker om fart och adrenalin, och det är den typen av förare som står för den sämre statistiken, inte fordonet i sig. Jag har i tidigare diskussionen hänvisat till en kompis som kraschade sporthojar på löpande band, när hans försäkringspremie sedan blev för hög gick han över till gamla limpsadelcyklar.... och kraschade dessa på löpande band. Det låg helt klart i hans personlighet snarare än i fordonet och likadant tror jag det är med de flesta av oss sporthojsförare. Vi väljer ju en sporthoj för att vi gillar fart och fläkt, och det i sig gör att vi är mer benägna att vara involverade i incidenter.
TLS skrev:För att spinna vidare på Custom/sporthoj. Jag skulle vid en paniksituation, säg en älg på vägen, vilja sitta på den säkraste hojen med de bästa bromsarna och bästa chassiet, altså sporthojen.
TLS skrev:Jag har haft både sporthojar (Blade, TL1000) och Custom (Vmax), och skulle välja någon av sporthojarna varje gång jag tvingas till panikåtgärder, för att den är säkrare och bättre.
CorbenDallas skrev:Äntligen någon som fattat poängen...![]()
Jag är övertygad om att om du sätter alla som kör sporthoj idag på custom cyklar så kommer man att köra dem så fort de går. Inte alla, men många. O det kommer att moddas o målas om o bytas delar, allt för att det ska gå fortare.
Att börja prata om att erfarenheten osv spelar roll är ren löja. Det är MÅNGA erfarna MC-piloter som gått åt dom senaste åren o hur förklarar vi det då???
Sorry, men att framföra en MC i trafik är farligt, ska man då dessutom börja köra fort, då är det riktigt farligt. Sen finns det yttre faktorer man inte kan påverka. Du kan bli påkörd när du är stillastående. Det är bra mkt farligare att sitta på en hoj då än i en bil.
Givetvis ska man se till att vara så skicklig man kan på att köra MC, för sitt eget bästa, men att tro att man är odödlig för att man kan köra 1.05 på Knutstorp är att tro på någon högre makt.
En sak som också är ganska lustig, alla pratar om förarskicklighet i sådana här trådar, man ska lära sig hur hojen fungerar, hur den reagerar bla bla bla. Men VARSEBLIVNINGEN då?
Den är fan så mkt viktigare...
Dessutom så är det fult att kopiera andras trådar. Jag tog upp den här artikeln i MC-folket när den var aktuell, dvs för att halvår sen...![]()
enhjuling skrev:Skall man tolka den bilden som att det är farligare att köra i 50 eller 70 än vad det är att köra 90 eller 110 ???
Eller skall den tolkas som att folk inte bryr sig om skyltarna ?
lindberg skrev:Du skall nog tolka det som att det är farligare att köra för fort på 50 väg än på 110 väg
Silwer skrev:Men på sporthojen kommer farten vara högre, så är det för mig iaf, jag kör alltid fortare längs vägen på R1an än med XR600an eller nån annan naken hoj jag haft.
Då kryper marginalerna i vilket fall.
enhjuling skrev:Skall man tolka den bilden som att det är farligare att köra i 50 eller 70 än vad det är att köra 90 eller 110 ???
Eller skall den tolkas som att folk inte bryr sig om skyltarna ?
Har cyklister samma frekvens av singelolyckor med dödlig utgång som sporthojar?sege skrev:Cyklar går inte 220, fler/lika många som dör på cyklar än på MC. Sammanlagt.
Förbjud cyklar före hojar.
sepahewe skrev:Men snälla nån, det kan du väl ändå inte skylla på sporthojen??? :kocko Det är väl ändå du som kör fortare med sporthojen, så med andra ord är det du som är den farliga komponenten.![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |