Är Sporthojar farliga ?

enhjuling skrev:
Jag har kört ett antal custom-hojar och de har utan undantag haft sämre väghållning och bromsar än min sporthoj.
Det är därför jag tycker det är konstigt att sporthojarna enligt statstiken är så farliga.

Inte kunde man hålla full gas överallt med customhojar heller

En customhoj ger dig ingen tankslapper i 220 blås och kastar dig rätt in i en vägskylt för att du inte kan köra den.

enhjuling skrev:
Jo det är ju det det gör men det är också lättare att undvika hastiga stopp om man kör i 30 km/h.
Det gäller att vara säker på att man inte behöver råka ut för nåt sånt om man skall köra i 240
Hur kan man vara säker på det? Är R1 utrustad med spåkula som standard?
:confused:

enhjuling skrev:
Jag har kört ett antal custom-hojar och de har utan undantag haft sämre väghållning och bromsar än min sporthoj.
Det är därför jag tycker det är konstigt att sporthojarna enligt statstiken är så farliga.

För att Olle som har nytt A körkort inte köper en Custom utan en sporthoj. Kan ju inte vara så svårt att fatta? :va

enhjuling skrev:

Det är ju inte så konstigt att det händer mer olyckor med hojar som är uppe i 200 efter 9 sekunders fullgas som med hojar som inte ens går så fort.

Spinky Spendrup skrev:
Hur kan man vara säker på det? Är R1 utrustad med spåkula som standard?
:confused:

Det handlar väl inte om att spå eller gissa utan att köra så som omständigheterna kräver. Inte flat out när det finns kurvor eller korsningar där det kan komma nån eller nåt.

Kobbe skrev:
Jo det är klart att det är farligare att köra fort, det är både troligare att man kör i och konsekvenserna blir värre med hastigheten. Men jag stör mig lite på uttryck som "fart dödar". När de började få upp farten på ånglok i början av 1900-talet så trodde de att människan klarade 60 km/h........

Läkarvetenskapen var övertygad om att ögonen skulle trilla ur sina hålor och andningsfunktionen skulle upphöra över 30 km/h. :7peta

:rolleyes: För att skaffa fler kompisar på detta eminenta forum så vill jag göra följande liknelse:

"Det är inte vapnen som dödar, det är han som håller i det"

//Peter

enhjuling skrev:
respekt skall man ha men jag förstår inte riktigt vad som menas med att man inte kan hantera fullt ut.
Menar man då att det inte går att köra full gas överallt eller?
Jag har aldrig haft en hoj man kan göra det med, det gick fan inte ens med moppen.
Däremot har jag kört hojar som har en effektkurva som kan vara skrämmande dvs all effekt kommer direkt ungefär som en ketchupflaska där allt kommer på en gång.
Sån tycker inte jag att R1an är utan jag tycker den är snäll och man får bestämma själv med gasen.
Värst vill vi väl alla va men det behöver väl egentligen inte betyda att gasen måste vara mot stoppet hela tiden....

Det jag menar med fullt ut är att kunna hantera den i stort sett alla lägen snabba som långsamma. Tyvärr tror den äldre generationen (som fick A-kortet gratis) att de kan köra hoj för att de har haft kortet jätte många år. Ta t,ex Anders Eriksson i Enduro. Han kör ju i den största klassen där. Vilket skulle du tycka vara lättast att tävla med i T,ex GGN en 200cc eller en 600cc OCH kunna köra snabbt dvs kunna köra fullt ut med. Många knaske vill ha det där lilla extra och tar hellre en R1 istället för R6 vilket jag kan förstå då det är lite mer effekt i hela registret istället för topp. När jag körde enduro så hade jag en Kawa KDX200 som jag körde med, efter ett tag så ville jag byta upp mig så jag köpte en Yama YZ250 och körde Gripendygnet på den. Jag trodde jag körde snabbare med den än vad jag gjorde med KDX200 men klockan sade annat.

Froven skrev:
"Det är inte vapnen som dödar, det är han som håller i det"

*Edit. Samma sak att säga att vapen dödar som att fart dödar.
Man menar ju inte att vapnet dödar någon av sig självt, eller att hastigheten dödar i sig... Men att de finns där ökar riskerna markant.

Det är lättare att döda någon med ett maskingevär än med en soft air gun. Och det är nog lättare hänt att man råkar köra ihjäl sig med en hoj som går i 290 än en som går i 190.

enhjuling skrev:
AHA kan det bero på Olle?
Jupp det är mitt fel, har väl hunne kvadda en trehundra hojjar i sommar!

Nä men seriöst, eftersom du märkt att man inte kan bromsa lika hårt, eller svänga lika mycket så sänker du tempot omedvetet om inte annat eller hur?
Det är så det går till när sporthojsåkare åker av vägen. De överskattar sin körförmåga. (detta gäller om det springer ut en älg på vägen oxo.)

Självklart är det samma sak på alla fordon (även traktorn från -69), men konsekvenserna är lite olika ;)

motardnisse skrev:
Det jag menar med fullt ut är att kunna hantera den i stort sett alla lägen snabba som långsamma. Tyvärr tror den äldre generationen (som fick A-kortet gratis) att de kan köra hoj för att de har haft kortet jätte många år. Ta t,ex Anders Eriksson i Enduro. Han kör ju i den största klassen där. Vilket skulle du tycka vara lättast att tävla med i T,ex GGN en 200cc eller en 600cc OCH kunna köra snabbt dvs kunna köra fullt ut med. Många knaske vill ha det där lilla extra och tar hellre en R1 istället för R6 vilket jag kan förstå då det är lite mer effekt i hela registret istället för topp. När jag körde enduro så hade jag en Kawa KDX200 som jag körde med, efter ett tag så ville jag byta upp mig så jag köpte en Yama YZ250 och körde Gripendygnet på den. Jag trodde jag körde snabbare med den än vad jag gjorde med KDX200 men klockan sade annat.

Jag fick mitt A gratis som du säger men det innebär inte att jag tror att jag kan köra hoj som Rossi. Däremot har jag kört mycket hoj så jag tror jag vet vad jag pratar om.
Det jag nämnde tidigare ang svår hanterliga hojar gällde just cross eller endurohojar, tex en gammal KX500 höll på att kasta av mig då alla hästar skenade iväg på en gång.
Vilken hoj man åker snabbast på i skogen eller på bana kan nog vara en annan diskussion egentligen

Chris Ash skrev:
Att förneka att en sporthoj är farligare än andra hojar blir bara löjligt.....

Jag är envis,
sporthojar är bättre på allt, svänga broms osv. de är säkrare !
MEN om man kör fortare än man klarar med MC så går det åt he-te.
Och det spelar fan ingen roll vilken hoj man kör!

enhjuling skrev:
Jag är envis,
Sen finns det ju en annan sida av saken oxo. De monstroösa bromsarna du har på sporthojjen har för sig att tugga fast framhjulet för extra glid när det regnar. I det fallet är nog en sporthoj farligare ;)

För att inte tala om handikappet på grusvägar!

enhjuling skrev:
Jag är envis,

Ok, ponera att alla som idag kör sporthoj hade köpt custom. Hade olyckorna skjutit i höjden då? Eller hade de minskat?

Felet med en sporthoj är att man kör fortare än vad man klarar. Det gör man inte på en custom. Får du styrslag med en custom? Highsidar du? Bromsar du på dig in i kurvorna?

Chris Ash skrev:
Ok, ponera att alla som idag kör sporthoj hade köpt custom. Hade olyckorna skjutit i höjden då? Eller hade de minskat?

Felet med en sporthoj är att man kör fortare än vad man klarar. Det gör man inte på en custom. Får du styrslag med en custom? Highsidar du? Bromsar du på dig in i kurvorna?

En sak är säker o det är att vi skulle ha billigare försäkringspremier iallafall :)

Chris Ash skrev:

om det bara fanns 600cc sporthojar så tror jag att det skulle vara ungefär lika mycket olyckor och då skulle 600na vara boven i dramat och om det bara fanns custom så skulle samma gälla för dem.
OBS! detta är ingen sanning men kanske

Att man kör fortare än man klarar kan man aldrig skylla på hojen eller nåt annat än sig själv

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!